درباره روکش های دندان ها

شروع موضوع توسط zibayihaa ‏4/8/16 در انجمن دندان پزشکی

  1. zibayihaa

    zibayihaa New Member

    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    روکش دندان

    a76ac0cd0537040b2a7fa871166ca5f6.jpg

    دندانپزشکی شبانه روزی هروی: پروتزهای ثابت که در اصطلاح عامه به آن روکش دندان یا قاب می‌گویند، علاوه بر تامین استحکام برای ساختار از دست رفته دندان، زیبایی یک دندان سالم را نیز تامین می‌کند و حتی در صورتی که مراحل ساخت آن با دقت انجام شود ممکن است با دندان‌های طبیعی فرد قابل تفکیک نباشد.

    پروتزهای دندانی انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در دهان ثابت هستند و برخی دیگر قابلیت خروج از دهان را دارند که اصطلاحا به آنها پروتز متحرک می‌گویند.

    روکش‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. ماده‌ای که روکش یا هر گونه پروتز دندانی از آن ساخته می‌شود باید با خصوصیات و شرایط دهان سازگاری داشته باشد.

    برای ساخت روکش دندان جزئیات بسیاری باید توسط دندانپزشک بررسی شود. موقعیت دندان در فک، وجود فضای کافی در فک مقابل، وضعیت سلامت لثه، میزان نسج باقی مانده از دندان، طول مناسب ریشه دندان، عدم وجود ضایعه یا کیست در اطراف ریشه دندان از جمله مواردی است که هنگام اقدام به ساخت روکش دندان باید مدنظر قرار گیرند.

    ابتدا بر اساس روکش مورد نظر قسمتی از تاج دندان تراش داده می شود، سپس از ناحیه دندان تراش خورده اسکن (قالب گیری دیجیتال) انجام می شود.

    با استفاده از دستگاه کامپیوتر سرک اسکن انجام شده بررسی و طراحی لازم برای ساخت روکش صورت می پذیرد، طرح روکش به دستگاه تراش سرک ارسال می شود و دستگاه تراش سرک طی چند دقیقه از یک بلوک سرامیکی روکش دندان را تراشیده و بلافاصله روکش آماده استفاده در دهان بیمار می باشد.

    بدین ترتیب درمان روکش دندان سریعا با ظاهری کاملا طبیعی انجام می شود.