دانلود سریال دوران سرکشی - (اختلال تجزیه ای )

شروع موضوع توسط MoshaverFa ‏7/12/15 در انجمن تحلیل فیلم های روانشناسی

  1. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    tmb.jpg

    در مورد سریال دوران سرکشی:
    دوران سرکشی در پاییز سال 1381 از شبکه تهران پخش شد. این سریال که هنوز هم در نزد بسیاری از منتقدان جزو آثار شاخص در امر سریال سازی تلویزیون به حساب می‌آید، درباره خانم دکتری بود که رئیس یکی از خانه‌های ریحانه (پناهگاه دختران و زنان بی‌سرپرست) است. او درگیر ماجرای دختر نوجوان مجهو‌ل‌الهویه‌ای می‌شود که دچار بیماری چند شخصیتی (Multipersonality) است. در جریان سرگذشت دخترک، مسائل و رویدا‌های تلخی پدیدار می‌شوند که ریشه در موقعیت اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی او دارد، مسائلی که دخترک را به آوارگی در کوچه و خیابان کشانده است و در مواجهه با افراد مختلف به چالش های جدید و پیچیده‌ای سوق می‌دهد. به موازات جریان این دختر نوجوان، مسائل دیگری نیز در ارتباط با شخصیت‌های دیگر (از جمله زندگی خانوادگی خود خانم دکتر) شکل می‌گیرد و مطرح می‌شود که غنای اثر را ارتقاء می‌بخشد
    عاطفه نوری با بازی در نقش روناک که اتفاقا از نقش‌های سخت بە حساب می‌امد برای دوره‌ای هر چند موقت تبدیل بە بازیگری توانا شد.

    اختلال چند شخصیتی در بسیاری موارد, تنها به دو مورد محدود می شود اما میتواند تا ده ها شخصیت متفاوت را شامل شود. مهمترین نشانه های این اختلال عبارند از : ۱ گزارش ضعف حافظه و خارج شدن از دایره زمان و فراموشی لحظه ای یا مشکل در به خاطر آوردن برخی اطلاعات فردی که قابل توجیه با فراموشی معمولی نیست. ۲ گاهی دیگران رفتارها یا خاطراتی را از فرد بازگو می کنند که خود بیمار آنها را به خاطر نمی آورد.۳ تغییرات قابل توجه در رفتار بیمار به گزارش یک ناظر قابل اطمینان دیده می شود. بیمار ممکن است خود را به نام دیگری بخواند یا به عنوان سوم شخص خطاب کند یا در وسایل اش نوشته ها، نقاشی ها یا اشیایی مثل کارت هویت متفاوت و غیره پیدا شوند.۴ برخی از این بیماران دچار توهمات شنیداری یا دیداری می شوند وممکن است صداهایی ذهنی از شخصیت های دیگر درون خود بشنوند.۵ سر دردها، افسردگی و عصبانیت های بی دلیل ممکن در آنها دیده شود.
    روناکِ دوران سرکشی، عاصی با رفتارهای نابهنجار و عجیب بود و هر بار داستان زندگی‌اش را با یک اسم و مشخصات جدید تعریف می‌کرد و همین رفتارهای متناقض هم شخصیت او را غریب و هیجان انگیزجلوه می‌داد.

    بررسی تاریخچه زندگی افراد چند شخصیتی نشان می دهد که سابقه مورد سو رفتارهای جسمی روانی و بیش از همه جنسی قرار گرفتن در دوران کودکی آنها وجود داشته است. بسیاری از آنها از جانب فرد مورد اعتماد خود، مورد آزار قرار گرفته اند.
    در این وضعیت کودک از این اختلال به عنوان نوعی دفاع استفاده می کند. جنبه های مختلف شخصیت اصلی او از هم جدا می شوند (تجزیه می شود) و هر شخصیت هیجان یا حالت لازم را ظاهر می سازد. وقتی سو رفتار روی می دهد کودک برای محافظت از خود از ضربه یا جدا کردن خود از اعمال وحشت انگیز، اساسا تبدیل به شخص دیگری می شود که سوء رفتار برای او روی نمی دهد و ممکن نیست روی دهد. سپس این شخصیت های تجزیه شده در دراز مدت در شرایط مختلف خود را ظاهر می سازند تا فرد خودش را از تهدیدها ی هیجانی غیر قابل تحمل و آسیب در امان نگه دارد.در برخی موارد هم علت بیماری به صرع و آسیب مغزی نسبت داده شده است.
    تغییرات فرد و رفتن از هویتی به هویت دیگر موجب می شود که برای فرد مشکلات متعدد در روابط بین فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی به وجود آید. همچنین این احتمال را به وجود می آورد که برای فرد درگیری و نزاع پیش بیاید و فرد کارش به کوشش برای خود کشی یا قرار گرفتن در دادگاه و زندان بینجامد.

    در مورد درمان ایت اختلالباید گفت خود به خود درمان نمی پذیرند و علائم و نشانه های آنها در گذر زمان دچار تغییر و دگرگونی می شود.
    درمان این اختلال با روانکاوی وهیپنوتیزم صورت می گیرد و هدف درمان محدود کردن شخصیت فرد به یک هویت منحصر به فرد است که بتواند عواطف خود را ابراز کند.
    در فیلم دوران سرکشی , عاطفه نوری با این که چهره‌ای معمولی اما دوست‌داشتنی داشت و با اینکه تا حدی جاذبه‌های متداول نقش‌های اول را نداشت، اما بخوبی توانست بە‌واسطه حسی بسیار قوی نقش روناک را برای بینندگان، باورپذیر کند.
    خلاصه که شاید کمال تبریزی و طالب زاده خیلی نتوانسته باشند این اختلالات روانی را مثل واقعیت به تصویر بکشند اما این سریال در زمان خودش حتی تا به حال به نظر من کار کم‌نظیری بوده
     
    آخرین ویرایش: ‏7/12/15
    rezanaghdi از این پست تشکر کرده است.
  2. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
  3. نفیسه

    نفیسه New Member

    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    با سلام ، من امروز کاملا اتفاقی با سایت شما آشنا شدم و خیلی خوشحال برای منی که هم به هنر و روانشناسی علاقه مندم بسیار باعث خوشحالی بود این نقد روانشناسانه فیلم ها خداقوت می گویم و از شما می خواهم فیلم های بیشتر بگنجانید فیلم هایی ایرانی مثل معجزه خنده ( که اشاره به تئاتر درمانی و خنده درمانی دارد و فیلم هامون بررسی شخصیت حمید هامون) باتشکر از سایت بسیار خوبتان
     
  4. MoshaverFa

    MoshaverFa Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    961
    تشکر شده:
    509
    امتیاز دستاورد:
    63
    ممنونم محبت دارید . در مورد "معجزه خنده" نیز چشم در اولین فرصت :)