همه‌ ی کودکان می‌توانند یاد بگیرند

شروع موضوع توسط Nazanin ‏1/10/15 در انجمن معرفی کتابهای چاپ شده

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    نویسنده: مریم تاجی

    روش‌های ساده برای پرورش مهارت‌های زبانی، ریاضی، استدلال دیداری - فضایی، توجه، حافظه، سرعت پردازش و مهارت‌های حرکتی ظریف

    f2ca483cb76f20f159a6ea601c850694.jpg
    کتاب همه کودکان می توانند یاد بگیرند درباره‌ ی توانمند سازی هوشی ،‌ شناختی ، یادگیری ،‌ هیجانی و شخصیتی کودکان است و مبتنی بر بازی‌ ها و فعالیت‌ های بالینی می‌باشد.
    دیدگاهی که در آن کانون توجه روی کمک به یادگیری کودکان از طریق بازی است.
    تحقیقات نشان داده‌ اند که کودکان برای اینکه در مدرسه موفق شوند، به ۱۰ توانمندی و مهارت نیاز دارند. این توانمندی‌ ها عبارت است از
    ۱- مهارت‌ های زبانی و کلامی
    ۲- دانش و درک مطلب
    ۳- استدلال ریاضی و مفاهیم ریاضی
    ۴- استدلال دیداری – فضایی
    ۵- توجه ۶ حافظه
    ۷- سرعت پردازش
    ۸- مهارت‌های ادراکی
    ۹- مهارت‌ های شناختی و
    ۱۰- مهارت‌ های حرکتی ظریف
    این مهارت‌ ها مقدمه‌ ی یادگیری مدرسه‌ ای و تحصیلی هستند. کودکان برای یادگیری مهارت‌ های اساسی خواندن، ‌نوشتن و حساب و حتی یادگیری اجتماعی در محیط مدرسه به آن‌ ها نیاز دارند.

    این کتاب راهنمایی عملی است که در ۶ فصلِ به‌ هم‌ پیوسته سازمان‌ دهی شده است.

    فصل اول به رشد مهارت‌ های زبانی و کلامی می‌ پردازد. در این فصل بازی‌ ها و فعالیت‌ هایی برای تقویت زبان کودکان آمده است. این فعالیت‌ ها شامل مهارت‌ های کلامی، داستان‌ های تصویری، تصاویر صحیح- اشتباه و فعالیت‌ هایی برای افزایش دانش و درک و فهم می‌باشد.
    فصل دوم، به تفصیل، استدلال دیداری- فضایی را توضیح می‌دهد. این فصل به بازی‌ ها و فعالیت‌ هایی اختصاص یافته است که برای پرورش و تقویت تجسم فضایی، ادراک فضایی، ادراک دیداری، مسیریابی، جهت‌ یابی و برنامه‌ ریزی و پیش‌ بینی در کودکان مناسب هستند.
    فصل سوم در مورد استدلال ریاضی و مفاهیم ریاضی است. در این فصل بازی‌ ها و فعالیت‌ های دسته‌ بندی، طبقه‌ بندی، توالی، کشف رابطه‌ ها، کمیت‌ ها، شمارش و فهم اعداد آمده است.
    فصل چهارم به تقویت و پرورش توجه و حافظه می‌ پردازد. این فصل در مورد بازی‌ ها و فعالیت‌ هایی است که انواع توجه (توجه پایدار، توجه تقسیم شده، توجه انتخابی، توجه دیداری و توجه شنوایی) و همچنین حافظه‌ ی کوتاه مدت، حافظه‌ ی فعال و حافظه‌ ی بلندمدت کودکان را تقویت می‌کنند.
    فصل پنجم، سرعت پردازش و تقویت آن مورد توجه بوده است. این فصل به فعالیت‌ هایی اختصاص دارد که باعث تقویت سرعت پردازش کودکان می‌شود، یعنی زمانی که کودکان برای انجام تکالیف خود همزمان هم به دقت نیاز دارند و هم به سرعت.
    در آخر، فصل ششم به تقویت مهارت‌ های حرکتی ظریف پرداخته است.

    در کتاب حاضر، بازی‌ ها و فعالیت‌ های جدید به شیوه‌ ای ساده برای کودکان طراحی شده است تا بتوان آن‌ ها را در خانه و مدرسه استفاده نمود.
    مطالعه‌ ی این کتاب را به همه‌ ی افرادی که با کودکان کار می‌کنند، به ویژه والدین، مربیان، درمانگران و مشاوران، پیشنهاد می‌کنیم.

    انتشارات نوشته