شبی با عباس خوشدل

شروع موضوع توسط Nazanin ‏20/10/15 در انجمن موسیقی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    ddfda0822d9b1b2005c692e2d7f5f1fc.jpg


    در این مراسم که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، محمد علی چاوشی، مدیر موسسه‌ی «مشکات» و تهیه کننده‌ی آلبوم «نیلوفرانه» گفت:

    «نیلوفرانه» ورای زیباشناسی و وجوه هنری و تکنیکی که دارد، یک پدیده اجتماعی محسوب می‌شود که می‌ارزد دانشوران علوم اجتماعی و جامعه‌شناسان هنر به عنوان یک پدیده‌ی اجتماعی، این اثر را مورد پژوهش و سنجش قرار دهند.



    تهیه کننده نیلوفرانه‌ها اظهار کرد: هیچ اثری تا به امروز در بین آثار موسیقی، چه در پاپ، چه در سنتی و چه در کلاسیک به قامت «نیلوفرانه» نرسیده است. سه میلیون و 600 هزار نسخه فروش و انتشار فاکتوری این اثر است و طبق آماری که در مملکت موجود است به ازای هر کار خریداری شده به صورت قانونی، چهار اثر را به صورت غیرمجاز کپی می‌کنند. به آماری می‌رسیم که از هر چهار ایرانی ، یک نفر نیلوفرانه‌های 1 و 2 را شنیده است.

    وی افزود: در دنیای پس از ادیسون و بل، و همچنین پس از ضبط، در اقلیم فرهنگی ایران هنوز اثری بدین پرشماری در شمارگان مخاطب نداشتیم. آنچه می‌گویم بر پایه دو دلیل است؛ یکی این که من اولین رییس مجمع ناشران موسیقی و آثار شنیداری ایران هستم و در دولت دوم خرداد که فرصت تکوین NGOهای مدنی پیش آمد، آمارها را از هم‌صنف‌های خود به دلیل ارتباطات صنفی گرفتم و به عنوان یک ناشر همیشه دغدغه من بوده و خواهد بود تا پارامترهایی که مخاطب در استقبال از یک اثر برایش مهم است شناسایی کنیم. همچنین در این خصوص پژوهش‌هایی دارم مانند این که در 100 ساله اخیر چه ترانه‌هایی قبول عام یافته‌اند.

    وی درباره عباس خوشدل آفریننده‌ی «نیلوفرانه‌ها»، تصریح کرد: متاسفانه آنقدر بهره‌کشی ناموجه و فرصت‌طلبانه از مفاهیم معنوی، ایمانی و اعتقادی شده است که گاهی آدم بیم دارد که از دین سخن گوید. اما یکی از معنوی‌ترین هنرمندانی که در حوزه موسیقی می‌شناسم،‌استاد خوشدل است. عباس خوشدل نه رییس است نه تاجر و نه آدم سرمایه سالاری که شائبه‌ای باشد که ستایش از ایشان یک طمع است.

    دور از این شائبه‌ها عباس خوشدل آموختنی است. سکوت، رفتار، گفتار و سلوک وی بر فردیت خود و به عنوان یک انسانی از یک جامعه، فردی به عنوان یک هنرمند و پدر، از همه نظر آموختنی است.

    چاوشی ادامه داد: من سه آلبوم در سه مقطع زمانی با آقای خوشدل ضبط کرده‌ام. حتی یک مورد و یک دقیقه تاخیر و بی‌نظمی از وی ندیدم. پیش از همه می‌آمد و پس از همه می‌رفت. خوشدل نمونه‌ای از نظم است. در اقلیم مسلمان‌نشین در چهار قاره جهان هنوز کسی توفیق عباس خوشدل در مدح هنری، جوشیده از ضمیر درونش را نداشت که برای هر 14 معصوم کاری ساخته باشد و وی این کار را کرد که افتخار و توفیق بزرگی است.

    متاسفانه آنقدر بهره‌کشی ناموجه و فرصت‌طلبانه از مفاهیم معنوی، ایمانی و اعتقادی شده است که گاهی آدم بیم دارد که از دین سخن گوید. اما یکی از معنوی‌ترین هنرمندانی که در حوزه موسیقی می‌شناسم،‌استاد خوشدل است. عباس خوشدل نه رییس است نه تاجر و نه آدم سرمایه سالاری که شائبه‌ای باشد که ستایش از ایشان یک طمع است




    مدیر موسسه مشکات در ادامه گفت: «نیلوفرانه» اولین کلیپ ساخته شده بعد از انقلاب بود و هم‌چنین اولین موسیقی‌ای است که در تلویزیون به صورت زنده در لحظه تحویل سال از شبکه دو پخش شده است. این مجموعه از بالاترین تیراژ موسیقی در ایران است. نسل‌های آینده رجوع دوباره به نیلوفرانه خواهند داشت.


    عباس خوشدل نیز کوتاه سخنرانی کرد و گفت: آقای چاوشی آنقدر درباره‌ی «نیلوفرانه» زیبا صحبت کردند که حرفی باقی نمانده است. فقط از شما تشکر می‌کنم. شبی با نیلوفرانه افتخار داشتم در کنار شما باشم.

    در این مراسم کلیپی از فعالیت‌های این هنرمند پخش شد. همچنین اجرای قطعاتی از آثار عباس خوشدل توسط «ارکستر ملی مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی «امیر اثنی‌عشری» با عنوان تصنیف «بوی پیراهن»، «بهشت یاد»، «انتظار دل» از برنامه‌های این مراسم بود.

    در انتهای این مراسم نیز پس از بداهه نوازی پیانو بردیا صدرنوری، از عباس خوشدل به پاس خدمات فراوانش در عرصه موسیقی با لوح تقدیر و یادمانی، قدردانی شد.

    عباس خوشدل متولد مهرماه 1310 در تهران است. او در سال‌های 1370 تا 1390 موفق به دریافت دکترای آهنگسازی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. وی خالق آثار نیلوفرانه 1 و 2 ، صدایم کن، شبان عاشق و ... است که در بیست‌وچهارمین جشنواره‌ی موسیقی فجر برنده جایزه بهترین آهنگ شد. او در روز 30 مهرماه سال 91 نیز نشان ویژه خانه موسیقی را برای عمری فعالیت هنری دریافت کرد.