پوررنجبر در قالب نشست خبری سه ساعته به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و برنامههای پیش روی شرکت مخابرات در سال 92 را تشریح کرد. وی در بخشی از این نشست در ارتباط با وضعیت اینترنت خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تعداد متقاضیان ADSL رشد بالایی داشته و در سال 92 هم ما تلاش داریم که حداقل مشتریان را در ارائه این سرویس معطل نکنیم. خود ما هم درگیر اختلالات اینترنتی هستیم اما با این وجود پوررنجبر در میان صحبتهای خود به انتقاد تلویحی از وضعیت اینترنت پرداخت و در پاسخ به خبرنگاری که درباره اختلالات اخیر موبایل پرسیده بود، اظهار کرد: اگر اختلالات اینترنت را میگفتید برای آن یک توضیح داشتم چرا که خود ما هم درگیر این موضوع هستیم. اختلافی با PAPها نداریم مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود در ارتباط با معضلات مختلفی که شرکتهای PAP با مخابرات دارند اظهار کرد: ما اختلافی با PAPها نداریم اما شرکتهای PAP دارای پروانه خاص خود هستند و ما هم پروانه دیگری داریم و شاید مشکل از تفاسیری که در این پروانهها صورت می گیرد باشد. پیگیری پایان انحصار رایتل وی در بخش دیگری از این نشست در ارتباط با تمدید دوره انحصار اپراتور سوم همراه اظهار کرد: تمدید انحصار دیتا دو قشر را بسیار محروم کرد همین طوری هم در پهنای باند با عدد منحوس 128 مشکل داریم و شرمنده مردم هستیم. بحث انحصار و تمدید آن مشکل مردم را بیشتر کرد و به این ترتیب مردم از سرویسهای دیتا محروم و ما مجبور شدیم برنامهریزیهای خود را به هم بریزیم. البته ممکن است در این میان عدهای بگویند مگر سرویسهای دیتا بیش از 20 تا 30 درصد بر درآمدزایی شرکت مخابرات تاثیر دارند اما واقعیت این است همین 20 تا 30 درصد عدد بزرگی محسوب میشود و در سرویسهای آتی مخابرات نقش بسزایی دارد چرا که دیتا کلا پایه محسوب میشود. من در حال حاضر عدد و رقم در دست نداریم اما در نهایت به دلیل تمدید این دوره انحصار ما بسیار متضرر شدیم. به همین دلیل خود را آماده کردهایم که به محض پایان رسیدن دوره انحصار این موضوع را پیگیری کنیم. هزینه 900 ریالی همکدسازی تکذیب شد مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: در حال حاضر استانهای کشور درآمد خیلی بالایی دارند اما با این وجود ما طرح همکد سازی را شروع کردهایم اما البته هنوز این طرح را اجرایی نکردهایم و تنها در برخی استانها و به شکل آزمایشی این موضوع عملیاتی شده است. وی ادامه داد: در این میان تا زمانی که برای ما مشخص نشود هزینههای این طرح از چه طریق تامین و جبران میشود، ما نمیتوانیم وارد عمل شویم. به همین دلیل لازم است مشخص شود قرار است هزینههای این طرح از طریق دولت و یا مردم تامین شود، اما در هر صورت تا زمانی که مشخص نشود این هزینهها از چه طریق تامین میشود ما مجبور به انجام این کار نخواهیم بود. پوررنجبر در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: در حال حاضر ما به جای مشتریمداری، مشتری آزاری میکنیم و بحث مشتریمداری تنها در حد یک شعار باقی مانده است پوررنجبر در عین حال به همکدسازی تلفنها در استانهای البرز و تهران اشاره کرد و افزود: پس از همکدسازی در این دو شهر، هزینههای ارتباطی کاربران افزایش چندانی پیدا نکرد اما مساله این است که هزینههای همکدسازی این دو استان مانند استانهای دیگر نیست و در استانهای دیگر هزینهها به مراتب بالاتر است به همین دلیل تا زمانی که هزینههای این طرح یا هر طرح دیگر تامین نشود، ما در شرکت مخابرات آن را اجرا نخواهیم کرد. همچنان به دنبال افزایش تعرفه و آبونمان مدیر عامل شرکت مخابرات ایران همچنین اظهار کرد: ما مدتی است برای تغییر تعرفهها و اصلاح آنها پیشنهاداتی را مطرح کردهایم و در کنار پیشنهاد افزایش تعرفه طرح ارتقاء خدمات را نیز دادهایم اما همزمانی این موضوع با بحث همکدسازی ممکن است نگرانیهایی را برای مردم ایجاد کند که این مساله برای ما نیز حالت دغدغه دارد. وی ادامه داد: در سال 91 افزایش قیمتها مستقیما بر عملکرد شرکتها تاثیر داشت و در این میان ما نیز مانند سایر شرکتها مجبور هستیم با حاشیه سود مناسب حرکت کنیم به همین دلیل لازم است قطعا طرحهای ما توجیه اقتصادی داشته باشد. به همین دلیل ما قصد بهینهسازی قیمتها را مطرح کردیم که این موضوع صرفا به معنای افزایش قیمت نیست. نگران تعداد اپراتورها نیستیم مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامهی این نشست در پاسخ به سوالی که دربارهی رویکار آمدن اپراتور چهارم مطرح شده بود توضیح داد: اکنون اطلاعات رسمی از این اپراتور ندارم و نمیدانم طرحهای اقتصادی آن به چه شکل است، اما به هر صورت ما با توجه به اطلاعات موجود در بازار آمادگی داریم امکانات خود را در اختیار این اپراتور قرار دهیم تا مردم بتوانند از خدمات بهتری استفاده کنند. وی در عین حال عنوان کرد: البته ما نگران تعدد اپراتورها نیستیم چرا که به هرحال وجوه تمایز را دارا هستیم. وی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر مخابرات ایران مدتی است طرح هر خانوار ایرانی یک ADSL را پیگیری میکند و در حال حاضر 1.7 میلیون خانوار به این سرویس دسترسی دارند که این تعداد تا پایان سال 92 به سه میلیون مشترک خواهد رسید. مسئول اختلالات کیست؟ مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامهی این نشست در پاسخ به سوالی درباره اختلالات اخیر تلفنهای همراه و همچنین اختلالات اینترنت و اینکه مسوولیت این اختلالات بر عهده چه کسی است، اظهار کرد: مسوول مسائل ارتباطی وزارت ارتباطات است و ما تنها سرویسدهنده هستیم و لازم است در حوزهای که خدمات میدهیم حتما پاسخگو باشیم. وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ما در تامین ADSL و پورت هیچ مشکلی نداریم اما کشور با تامین پهنای باند مورد نیاز مشکل دارد. من همین اکنون میگویم اگر کسی هر چند STM1 داشته باشد ما خریداریم چرا که خود ما این اجازه را نداریم که بخواهیم STM1 وارد کنیم. از سوی دیگر هم باید این نکته را مدنظر قرار داد که این چرخه تنها در ارتباط با مخابرات اتفاق نمیافتد و دیگران هم در این زمینه مشکل دارند و در نهایت تامین پهنای باند موضوعی است که دست ما هم نیست و خود مخابرات هم مصرفکنندهی این بخش بهشمار میرود. به جای مشتریمداری، مشتری آزاری میکنیم! پوررنجبر در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: در حال حاضر ما به جای مشتریمداری، مشتری آزاری میکنیم و بحث مشتریمداری تنها در حد یک شعار باقی مانده است، چرا که در صورتی که این موضوع محقق شده باشد دیگر نیازی نیست مشتریان برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به دفاتر ما مراجعه کنند.