آمازون به خاطر سیستم خاص انبارداری و ارسال کالا به مشتریان، زبانزد خاص و عام است و مهمترین دلیل موفقیت آن نیز تنوع بسیار بالای محصولات به همراه ارسال دقیق و سریع آنها به خریداران است. این روزها که فصل خرید فرنگیان به شمار میرود، آمازون تقریبا یک لحظه بی کار هم ندارد و تمام وقت و بدون وقفه در حال سرویس دهی به مشتریان آنلاین خود است. در سال 2011 و در همین فصل تعطیلات، مشتریان آمازون در هر ثانیه 35 سفارش را به ثبت رساندند. از جمله نکات قابل توجه در انبارداری آمازون میتوان به موارد زیر اشاره کرد: **در آمازون محصولات بصورت درهم در قفسهها چیده میشوند و در هر قفسه ممکن است محصولات از خانوادههای مختلف وجود داشته باشند، سیستم هوشمند قفسه بندی درهم آمازون به کمک بارکد قفسه و بار کد کالا انجام میشود. یعنی با اسکن بار کد قفسه و کالا در زمان چیدمان و خروج محصولات از قفسهها دقیقا مشخص است که هر محصول در چه قفسههای وجود دارد و افرادی که مسئول جمعآوری سفارشات کاربران هستند به نزدیکترین قفسه مراجعه میکنند. در زمان چیدمان کالاهای جدید نیز به همین روش کارمندان آمازون میدانند که کدام قفسهها خالی است و در نزدیکترین قفسه خالی شروع به چیدمان محصولات میکنند. بسته بندی محصولات بسیار هوشمندانه انجام میشود، سیستم وظیفه محاسبه جعبه مورد نیاز برای بسته بندی سفارش کاربر را برعهده دارد و کارمندان آمازون دقیقا میدانند که سفارش مشتری چقدر جا میگیرد و براساس آن جعبه مناسب را استفاده میکنند **هر کدام از افراد جمع کننده سفارشات کالا در آمازون، روزانه حدود 12 کیلومتر در انبارهای این فروشگاه راه میروند، مسیرهای طی شده توسط آنها با GPS کنترل میشود و کارمندان کم کار به راحتی مشخص میگردند. ** بسته بندی محصولات بسیار هوشمندانه انجام میشود، سیستم وظیفه محاسبه جعبه مورد نیاز برای بسته بندی سفارش کاربر را برعهده دارد و کارمندان آمازون دقیقا میدانند که سفارش مشتری چقدر جا میگیرد و براساس آن جعبه مناسب را استفاده میکنند. ** آمازون برای تامین موجودی انبار خود یک الگورتیم پیچیده را طراحی نموده که به صورت خودکار کار میکند. این سیستم براساس میزان فروش کالا و موجودی فعلی آن در انبار به صورت خودکار تشخیص میدهد که باید سفارش مربوطه را به تامین کننده آن کالای خاص ارسال کند، سپس تامین کننده در زمان مشخص کالا را براساس استاندار خاص از پیش تعیین شده به انبار آمازون تحویل میدهد. به این ترتیب آمازون هیچ وقت با کمبود موجودی کالا مواجه نمیشود و همیشه انبارهایش پر از کالا است و از همه مهمتر هیچ وقت کالایی که فروش زیادی ندارد را سفارش خرید نمیگذارد! درآمد آمازون در سال 2012 حدود 62 میلیارد دلار پیش بینی شده است. دیدن 183 میلیون محصول و کالای مختلف در یک سایت تجارت الکترونیک مانند آمازون محشر است. سالها قبل اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برای آمازون بکار گرفته شد و امروزه مصداق عینی این ضرب المثل شده است با در آمد 62 میلیارد دلاری بوسیله 51 هزار کارمند و مدیر و ....