تفسیر و اجرای آزمون اندریافت موضوع (TAT)

شروع موضوع توسط Nazanin ‏27/10/15 در انجمن معرفی کتابهای چاپ شده

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    نویسندگان: مهرانگیز پیوسته گر، پروین رحمتی نژاد، نگین پاست

    در کتاب حاضر، برای تفسیر آزمون اندریافت موضوع تنها یک شیوه ارزیابی معرفی نشده، بلکه شیوه های متعددی که نشأت گرفته از پژوهشهای محققان مختلف است، پیشنهاد شده است. همچنین کتاب توجه خاصی به مسائل میان فرهنگی و به کارگیری اندریافت موضوع در مورد جمعیت های متفاوت دارد.

    9aaeec2f449b3cdedba56c5fbbc9345e.jpg
    آزمون TAT شیوهای مؤثر برای آگاهی دانشجویان روانشناسی است .با اجرا و تفسیر این آزمون می توان دریافت که آزمودنی چگونه خودش و جهان را به صورت منحصر به فرد می بیند. این آزمون یک ابزار روان سنجی محسوب نمی شود، به همین علت وقتی که متخصصان با چنین آزمون هایی سرو کار دارند، به جای واژه تست، واژه تکنیک را به کار می برند. واژه تست برای ابزارهایی به کار برده می شود، که پاسخهای آزمودنی نمره گذاری می شوند (مانند پرسشنامه شخصیتی نوجوانان، میلون و 2-MMPI).

    با وجود طرفداری و اشتیاق بسیاری از محققان برای کاربرد آزمون اندریافت موضوع، بحث های زیادی درباره اعتبار، روایی و فقدان یک نظام نمره گذاری همگانی برای این آزمون اندریافت موضوع صورت گرفته و باعث شده که آزمون یاد شده به وسیله برخی از درمانگران از امور بالینی کنارگذاشته شود.

    فهرست مطالب:
    مقدمه
    فصل اول
    پیشینه آزمونهای فرافکن
    تاریخچه تکنیکهای فرافکن
    ویژگیهای آزمون‌های فرافکن
    کاربرد آزمون‌های فرافکن
    الف) آزمون‌های تحلیلی
    ب) آزمونهای فرافکن یا ترکیبی
    طبقهبندی آزمونهای فرافکن
    فصل دوم
    نحوه اجرای آزمون
    مواد لازم
    شرایط اجرا
    رابطه مناسب
    نحوه ارائه کارتها
    دستورالعمل
    ثبت پاسخها
    سؤال و وارسی
    اجرای آزمون روی کودکان
    تأثیر نژاد آزمونگر
    فصل سوم
    تفسیر
    نظام نمره گذاری
    تکنیک‌های موضوعی
    تفسیر رسمی وشخصی
    سطوح تفسیر
    الف - محتوای داستان
    قهرمان
    روابط شیء
    تصور از محیط
    سرانجام داستان
    ب- ساختار داستان
    ج- مشاهدات رفتاری
    قوانین و احتیاط‌های تفاسیر
    احتیاط در تفسیر
    محتاط بودن در تفسیر پاسخ‌ها بر اساس منابع نامشخص
    جداسازی موارد فرافکن از موارد غیرفرافکن
    آگاهی از نقاط کور وفرافکنی خود
    توجه به نشانه‌های معنایی شخصی
    ترکیب داده‌ها
    توجه به سابقه و وضعیت زندگی آزمودنی
    نظر خواهی از دیگر متخصصان
    در نظر گرفتن موقعیت و شرایط آزمودنی
    رتبه بندی مقتضی و مناسب داده‌ها
    دوری از تأثیرات اولیه
    در نظر گرفتن موقعیت رشد آزمودنی هنگام تفسیر داستانها
    ملاحظات فرهنگی
    روش تفسیر
    فصل چهارم
    ویژگی‌های اندریافت موضوع
    ...
    فصل پنجم
    یافته‌های پژوهشی
    نیاز به پیشرفت
    انگیزه پیشرفت
    1.تأثیرات اجتماعی
    2.تأثیرات شناختی
    3. تأثیرات رشدی
    نظریه مک للند
    خصومت و پرخاشگری
    تمایلات پرخاشگری
    ابراز پرخاشگری در تمایلات
    کیفیت تمایلات پرخاشگری
    ارتباط بین مقیاس پرخاشگری رورشاخ و آزمون اندریافت موضوع
    نظام نمره گذاری پرخاشگری
    مقایسه پرخاشگری در آزمون TAT و رفتار واقعی پرخاشگری
    کنترل‌های مربوط به آزمون TAT
    تفاوت‌های جنسیتی
    طول داستان
    مقیاسهای MMPI-2
    رابطۀ بین تمایلات پرخاشگری نمره گذاری شده و رفتار پرخاشگری
    نمره گذاری مکانیسم‌های دفاعی
    روابط موضوعی بین فردی
    فصل ششم
    استفاده از TAT برای گروههای مختلف فرهنگی و جانشینهای آنها
    1.کد 08:تفاوت‌های فردی
    2.کدc04 : ارزیابی جمعیت‌های خاص
    جایگزین‌های TAT
    تفاوت سنی
    تکنیک اندریافت کودکان (CAT و CAT-H)
    RATC
    تکنیک اندریافت سالمندان (SAT و GAT)
    تفاوت فرهنگی
    TATاصلاح شده در هند
    TEMAS
    آزمون اندریافت شخصیتی (APT)
    کشیدن یک شخص به عنوان محرک
    پیشرفت محرک‌های جایگزین
    توجه به تفاوت‌های فردی آزمودنی هاهنگام ارزیابی
    فصل هفتم
    آزمون TAT در روان درمانی
    پروتکل 1# (ارزیابی پیشرفت روان درمانی)
    آزمون اول (قبل از روان درمانی)
    کارت 3BM
    کارت BM8
    کارت BM 9
    کارت MF13
    آزمون دوم (بعد از درمان)
    کارت BM 3
    کارت BM 8
    کارت BM 9
    کارت MF13
    پروتکل 2# توقف همانند سازی
    کارت1
    کارت BM 3
    کارت4
    کارت BM 6
    کارت BM7
    تفسیر
    فصل هشتم
    یکپارچه سازی تفسیرآزمون TAT در قالب یک گزارش
    طرح کلی یک گزارش روان شناختی
    تفسیر نتایج آزمون
    1 .هوش
    2.عاطفه
    3.اعتماد به نفس
    4.روابط موضوعی
    5.جنبه‌های تشخیصی
    6.نقاط قوت
    جمع بندی
    پیشنهادها
    1.سازماندهی
    2. اعتبار
    3.ارتباط رضایت بخش
    4.سایر موارد
    گزارش‌های رایانه‌ای
    فصل نهم
    پروتکل‌ها
    پروتکل #1
    ...
    تفاوت‌های رشدی نوجوانان
    پاسخهای بیماران مبتلا به اختلالات تجزیه‌ای
    اجرای گروهی، فردی وتفاوتهای جنسی درنتایج آزمون
    منابع

    انتشارات آوای نور