نویسنده/ مترجم: ژانت کی/ علی ایمانی کتاب حاضر، با توصیف رشدهای عاطفی، اجتماعی و رفتاری و عوامل اصلی مشکل ساز و تأثیرگذار در خانواده ها و در محیط های آموزشی دوران کودکی؛ چگونگی ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری را مورد بحث قرار می دهد. عدم اطلاع از علل آسیب دیدگیهای رشد عاطفی، اجتماعی و رفتاری کودکان، باعث عدم توجه به کودکان در زمینههای عاطفی، اجتماعی و رفتاری از بدو تولد میشود. از عوامل مهمی که میتواند رشد کودکان در جهات فوق را تأمین کرده و از ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری جلوگیری نماید، وجود دلبستگی، عشق و محبت، احساس امنیت، شادی و نشاط و بازی با کودک در محیط خانواده و محیط آموزشی و پرهیز از به وجود آمدن هرگونه اضطراب، نگرانی، افسردگی، و فشار روحی روانی است. ایجاد دلبستگی در کودک نسبت به والدین یا اطرافیان، یکی از مهمترین عوامل در به وجود آمدن احساس امنیت در کودکی است و عدم ایجاد آن باعث بروز اضطراب و ناامنی در کودکان شده که با تأثیرگذاری سایر عوامل و کمبودها یا وجود یک ناتوانی یا اختلال، باعث تشدید و یا وخیمتر شدن آن خواهد شد که تأثیر هر یک از این مشکلات ممکن است در تمامی طول زندگی وی ادامه پیدا کند. ناتوانیها، مشکلات یادگیری و بعضی اختلالاتی که از عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری در کودکان هستند و پشتیبانی از این کودکان نیز شرح داده میشود. فهرست مطالب پیش گفتار مترجم مقدمه مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری در متن و بافت فصل اول: رشد رفتاری، عاطفی و اجتماعی رفتار اجتماعی و دلبستگی عاطفی اولیه رفتار اجتماعی فراسوی طفولیت سرگرمی با همسالان و دوست شدن رشد هیجانی عاطفی شیوه های پدری و مادری و رشد کودکان تأثیرات بر شیوه پدری و مادری رشد رفتاری نتیجه گیری فصل دوم: مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی جنسیت و قومیت مشکلات و ناتوانی های یادگیری و مسائل بهداشت روان مسائل رفتاری و مشکلات یادگیری ناتوانیها اختلالات طیف در خود ماندگی (اوتیسم) اختلال کاستی توجه و بیش فعالی رشد زبان و ارتباطات رابطة رشد هیجانی عاطفی و اجتماعی، با رفتار تأثیر خشونت و بدرفتاری غفلت و سهل انگاری برچسب زدن به کودکان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری نتیجه گیری فصل سوم: چارچوب پشتیبانی از کودکان دارای مشکلات رفتاری، اجتماعی و عاطفی قانون گذاری، رهنمودها و آئین نامه ها تعریف نیازهای آموزشی ویژه در ساختار آئین نامه اجرایی وظیفة شورای خدمات کودکان نیازهای آموزشی ویژه در دوران کودکی وظیفۀ و نقش هماهنگ کننده نیازهای آموزشی ویژه هماهنگ کنندگان نیازهای آموزشی ویژه منطقه محیط های آموزشی دوران کودکی اقدام دوران کودکی و اقدام اضافی ارزیابی های قانونی و بیانیه نیازهای آموزشی ویژه کودکان مدرسه رو دارای نیازهای آموزشی ویژه مشارکت والدین مشارکت کودکان کودکان نیازمند تبدیل موانع به موفقیت سایر ابتکارات دولت برای پشتیبانی از رشد اجتماعی و عاطفی نتیجه گیری فصل چهارم: پشتیبانی از کودکان دارای مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی در محیط بهترین رهیافت های پشتیبانی از کودکان دارای مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری چیست؟ رهیافتهای محیطهای سالم در طرح فراگیر کودکان دارای مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری پشتیبانی از رشد اجتماعی و عاطفی کودکان تشکیل روابط با کودکان شناسایی اولیه پشتیبانی اولیه برای مشکلات اجتماعی و عاطفی مداخله های ویژه پشتیبانی از رفتار نتیجه گیری فصل پنجم: فعالیت در مشارکت هدف مشارکت بین کارشناسان و سازمانها تیم های پشتیبانی رفتاری و آموزشی پیشبرد مشارکت بین کارشناسان مشارکت با والدین پیشرفت مشارکت با والدین بافت و متن محیط سالم نتیجه گیری نتیجه گیری کلی انتشارات وانیا