مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏27/10/15 در انجمن معرفی کتابهای چاپ شده

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    نویسنده/ مترجم: ژانت کی/ علی ایمانی

    کتاب حاضر، با توصیف رشدهای عاطفی، اجتماعی و رفتاری و عوامل اصلی مشکل‌ ساز و تأثیرگذار در خانواده‌ ها و در محیط‌ های آموزشی دوران کودکی؛ چگونگی ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری را مورد بحث قرار می‌ دهد.

    d710961605eb6f2085f14cd4f16b1d65.jpg
    عدم اطلاع از علل آسیب دیدگی‌های رشد عاطفی، اجتماعی و رفتاری کودکان، باعث عدم توجه به کودکان در زمینه‌های عاطفی، اجتماعی و رفتاری از بدو تولد می‌شود. از عوامل مهمی که می‌تواند رشد کودکان در جهات فوق را تأمین کرده و از ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری جلوگیری نماید، وجود دل‌بستگی، عشق و محبت، احساس امنیت، شادی و نشاط و بازی با کودک در محیط خانواده و محیط آموزشی و پرهیز از به وجود آمدن هرگونه اضطراب، نگرانی، افسردگی، و فشار روحی روانی است.

    ایجاد دل‌بستگی در کودک نسبت به والدین یا اطرافیان، یکی از مهم‌ترین عوامل در به وجود آمدن احساس امنیت در کودکی است و عدم ایجاد آن باعث بروز اضطراب و ناامنی در کودکان شده که با تأثیرگذاری سایر عوامل و کمبودها یا وجود یک ناتوانی یا اختلال، باعث تشدید و یا وخیم‌تر شدن آن خواهد شد که تأثیر هر یک از این مشکلات ممکن است در تمامی طول زندگی وی ادامه پیدا کند.

    ناتوانی‌ها، مشکلات یادگیری و بعضی اختلالاتی که از عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات عاطفی، اجتماعی و رفتاری در کودکان هستند و پشتیبانی از این کودکان نیز شرح داده می‌‌‌‌‌‌‌شود.

    فهرست مطالب
    پیش گفتار مترجم
    مقدمه
    مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری در متن و بافت
    فصل اول:
    رشد رفتاری، عاطفی و اجتماعی
    رفتار اجتماعی و دل‌‌‌‌‌‌‌بستگی عاطفی اولیه
    رفتار اجتماعی فراسوی طفولیت
    سرگرمی با همسالان و دوست شدن
    رشد هیجانی عاطفی
    شیوه های پدری و مادری و رشد کودکان
    تأثیرات بر شیوه پدری و مادری
    رشد رفتاری
    نتیجه گیری
    فصل دوم:
    مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی
    جنسیت و قومیت
    مشکلات و ناتوانی های یادگیری و مسائل بهداشت روان
    مسائل رفتاری و مشکلات یادگیری
    ناتوانیها
    اختلالات طیف در خود ماندگی (اوتیسم)
    اختلال کاستی توجه و بیش فعالی
    رشد زبان و ارتباطات
    رابطة رشد هیجانی عاطفی و اجتماعی، با رفتار
    تأثیر خشونت و بدرفتاری غفلت و سهل انگاری
    برچسب زدن به کودکان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری
    نتیجه گیری
    فصل سوم:
    چارچوب پشتیبانی از کودکان دارای مشکلات رفتاری، اجتماعی و عاطفی
    قانون گذاری، رهنمودها و آئین نامه ها
    تعریف نیازهای آموزشی ویژه در ساختار آئین نامه اجرایی
    وظیفة شورای خدمات کودکان
    نیازهای آموزشی ویژه در دوران کودکی
    وظیفۀ و نقش هماهنگ کننده نیازهای آموزشی ویژه
    هماهنگ کنندگان نیازهای آموزشی ویژه منطقه
    محیط های آموزشی دوران کودکی
    اقدام دوران کودکی و اقدام اضافی
    ارزیابی های قانونی و بیانیه نیازهای آموزشی ویژه
    کودکان مدرسه رو دارای نیازهای آموزشی ویژه
    مشارکت والدین
    مشارکت کودکان
    کودکان نیازمند
    تبدیل موانع به موفقیت
    سایر ابتکارات دولت برای پشتیبانی از رشد اجتماعی و عاطفی
    نتیجه گیری
    فصل چهارم:
    پشتیبانی از کودکان دارای مشکلات رفتاری، عاطفی و اجتماعی در محیط
    بهترین رهیافت های پشتیبانی از کودکان دارای مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری چیست؟
    رهیافت‌های محیط‌های سالم در طرح فراگیر کودکان دارای مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری
    پشتیبانی از رشد اجتماعی و عاطفی کودکان
    تشکیل روابط با کودکان
    شناسایی اولیه
    پشتیبانی اولیه برای مشکلات اجتماعی و عاطفی
    مداخله های ویژه
    پشتیبانی از رفتار
    نتیجه گیری
    فصل پنجم:
    فعالیت در مشارکت
    هدف مشارکت بین کارشناسان و سازمانها
    تیم های پشتیبانی رفتاری و آموزشی
    پیشبرد مشارکت بین کارشناسان
    مشارکت با والدین
    پیشرفت مشارکت با والدین
    بافت و متن محیط سالم
    نتیجه گیری
    نتیجه گیری کلی

    انتشارات وانیا