نویسنده: شعبان معین الدین در این کتاب با مهارت های ارتباط کلامی و غیرکلامی و موانع و خطاهای ارتباطی آشنا میشوید تا به هنگام مواجهه با تعارض و اختلاف از این مهارت ها استفاده نمایید. در طول تاریخ، فقط بشر نبوده است که زندگی اجتماعی را پیشه کرده است بلکه موجودات دیگری نیز به این شیوه زندگی کرده و میکنند. یکی از شباهتهای زندگی اجتماعی انسانها و دیگر موجودات، ارتباطات آنها با یکدیگر است ولی واقعیّت این است که ارتباطهای بین فردی ما انسانها به حدّی اهمّیّت دارد که وجه عمدهی تمایز زندگی جمعی انسان نسبت به دیگر موجودات را رقم میزند. شاید بتوان گفت که ارتباط، یکی از قدیمیترین و در عین حال عالیترین دستاوردهای بشر بوده است، ارتباط در گذشته برای انسانهای اوّلیّه، علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات و یاری گرفتن از دیگران داشته، زمینهساز فعّالیّتهای اجتماعی و سرآغازی بر زندگی اجتماعی نیز بوده است. ارتباط، اساساً، میان دو یا چند نفر اتّفاق میافتد و همهی ما، در طول روز با افراد مختلف ارتباط برقرار میکنیم. برقراری ارتباط به دلایل مختلفی مانند وقتگذرانی، بررسی مسائل شغلی و فردی، بیان انتظارات زناشویی و یا توقّعات والدین از فرزندان، طرح اختلاف عقیده و موارد مشابه صورت میگیرد. امّا بههر حال، هیچ نوع ارتباطی جز به دلیل «احساس نیاز شدید انسان» برای برقراری تعامل اجتماعی به وقوع نمیپیوندد چرا که برقراری ارتباط با دیگران بسیاری از نیازهای او را برطرف میکند. فهرست مطالب همهی کارهای ما نوعی ارتباط است تعریف مهارتهای ارتباطی موانع و خطاهای ارتباطی موانع ارتباطی خطاهای ارتباطی مهارتهای حل و فصل اختلاف و تعارض چگونه براختلاف و تعارض غلبه کنیم؟ پنجروش برای مقابله با اختلاف برد مضاعف و اصول پذیرش هنر گوش دادن فعّال مهارت ارتباط بین فردی مؤثّر انواع ارتباط مبانی ارتباط اثربخش صداقت عشق بدون انحصارطلبی همــدلی منابع انتشارات ورای دانش