: زاغه نشینی ،آلونک نشینی، حلبی آباد و... اینها واژگانی هستند که در تهران امروز هنوز رد پای آن آدم ها و آلونکهایشان را مي توان دید، اما مسئولان، ديگر حرف چندانی درباره آنان نمي زنند. روزنامه قانون در ادامه نوشت: زاغه نشيناني كه به دور از هرگونه مناسبات زيست محيطي و در بدترين وضعيت آلودگي قرار دارند خالي از لطف نيست به این اشاره كرد كه اين محلات در رديف مناطق مستعد ارتكاب جرم نیز هستند، نبودن نظارت امنيتي كافي، وجود تعداد زيادي افراد نيازمند و بيكار، سطح پايين سواد، فقر شدید فرهنگی ، فقدان روشنايي كافي در معابر و وضعيت جغرافيايي بعضي مناطق همه باعث ميشود مجرمين به راحتي در آنجا پناه گيرند و تا زماني كه اين عوامل زمينهساز وجود داشته باشد اين مناطق بالقوه جرمخيز خواهند ماند. ساکنان این مناطق - همچون منطقه 12 و 16 - با توجه به فقدان تخصص و آموزش كافي، عمدتاً به كار دستفروشي، فال فروشی، گل فروشی ، پهن كردن بساط، سيگار فروشي و... مي پردازند. نکته دیگری که در این میان بسیار قابل تامل است حضور کودکانی معصوم در این مناطق است که به نام«کودکان کار و خیابان» امروز در جامعه ما از آن یاد می شود خاستگاه و محل سکونت این کودکان در همین مناطق زاغه نشین و همان آلونک نشینهای قدیم تهران است که در حال حاضر با وضعیت اسفناکی در این محلات زندگی می کنند، اما بايد به اين نكته اشاره كرد كه اكثر اين كپرنشينان از روستاها مهاجرت كردند. در سالهاي اخير با افزايش مهاجرت غيرقانوني اتباع خارجي بهخصوص پاكستان و افغان روبهرو هستيم و اكنون اين اتباع مهاجر غيرقانوني هم به حاشيه نشينان اضافه شدهاند. اتباع خارجي غيرمجاز در حاشيه نشيني با اين وضع نامناسبي كه دارند، در ديار خود با چه شرايطي زندگي مي كنند كه حاضر به ترك وضع موجود خود نيستند. از سويي، همزمان با مشكلات زاغه نشيني، يكي از مشكلات زاييده شده از آن يعني ايجاد مدارس كپري در كشور نيز مشكلات خاص خود را داشته و شايد در تهران اثري از آن نباشد، اما هنوز در نقاطي از كشور دردسرهاي خاص خود را دارد و اين در شرايطي است كه برخي از مسئولان مدعي هستند كه در كشور اين نوع مدارس وجود ندارد و از مردم در خواست كردند در هر نقطه از کشور که کلاس کپری وجود داشته باشد اطلاع دهند تا آنها را جمعآوري كنند. اين يعني اينكه مشكلات زاغه نشيني در كشور به اين زودي ها بر طرف نشده چرا كه نه برنامه اي و نه عزمي براي ساماندهي اين آسيب اجتماعي وجود ندارد.