نویسندگان: طیبه صفری، زهرا خلیلی، منصوره همتیان اوتیسم نوعی از اختلالات رشدی عصبی است که با آسیب شدید در تعامل اجتماعی و مهارت های ارتباطی و نیز وجود رفتارها، علایق و فعالیت های کلیشه ای مشخص می شود. تشخیص در سنین اولیه زندگی اهمیت زیادی دارد و مداخلات درمانی نیز می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد. از این رو درمان و روش های درمانی در رشد و تحول کودکان دارای ناتوانی اهمیت زیادی دارد. مخصوصاً هنگامی که کودک در چند زمینه دارای اختلال باشند. امروزه توجه به درمان و توان بخشی کودکان اوتیستیک اهمیت زیادی پیدا کرده است زیرا با به کارگیری فنون و روش های درمانی جدید می توان این کودکان را به گروه همسالانشان نزدیک کرد. راه کارهای ارائه شده در این کتاب در مرکز توان بخشی اوتیسم اصفهان تجربه و به کار گرفته شده و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است. به همین دلیل بر خود لازم دیدیم این تجربیات را در قالب یک کتاب در اختیار افرادی که به نحوی با این گروه در ارتباط هستند قرار دهیم. کتاب حاضر شامل 5 فصل می باشد. در فصل اول در مورد اختلال اوتیسم و ویژگی های افراد اوتیستیک کلیاتی ارائه شده که به آزمون گر کمک می کند تا بتواند بین اختلال اوتیسم و دیگر اختلالات تمیز قائل شود. با مطالعه ی فصل دوم درمان گر ضمن آشنایی با نحوه ی ارزیابی مشکلات حسی با راه کارهای درمانی برای رفع این مشکلات آشنا می شود و هم چنین می تواند هدف خود را از درمان و نیز استراتژی های درمان مشخص کند. فصل سوم شامل روش ها و تکنیک هایی است که والدین و درمان گران با به کارگیری آن ها می توانند تا سر حد امکان در تعدیل حس های ناموزون به این کودکان کمک قابل توجهی نمایند. هدف از فصل چهارم این است که والدین و درمان گران با رویکردی برای درمان رفتارهای خودآزار آشنا شوند. هرگام در این رویکرد به ما این امکان را می دهد که بتوانیم در مورد چرایی رفتار خودآزار توضیح دهیم و چگونه درمان آن را پی گیری کنیم. در فصل پنجم درمانگران با یک سری از حرکات تعدیل شده ی یوگا و مراحل اجرای هر حرکت و تاثیرات مثبت آن بر کودکان اوتیستیک آشنایی بیشتری پیدا می کنند. انتشارات مرکز اوتیسم اصفهان