آموزش مهارت‌های حل مسئله به کودکان ( مهدکودک و پیش‌دبستانی)

شروع موضوع توسط Nazanin ‏6/7/15 در انجمن معرفی کتابهای چاپ شده

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    نویسنده/ مترجم: دکتر میرنا بی شور/ دکتر محسن شکوهی‌ یکتا

    این کتاب برای کسانی که میخواهند به کودکان کمک کنند تا با فشارهای روانی و چالش‌های زندگی به‌ درستی مقابله کنند و با دیگران به شکلی کارآمد و مسئولانه رابطه برقرار نمایند، منبعی بسیار کاربردی محسوب می شود.

    cca54faa3662c0bec937f11bfcea0cf0.jpg
    حل مسئله یکی از ارزشمندترین اهداف تربیتی و آموزشی به‌حساب میآید؛ زیرا از راه ایجاد و تقویت این توانایی است که میتوان افراد را برای شرایط متغیر زندگی و بحرانها آماده کرد. کودکان هر روز با تصمیمها و انتخابهای هرچند کوچک، درباره مشکلاتی که به‌طور مداوم به شکل‌های مختلف و از ساده تا پیچیده در زندگی ظاهر می‌شوند، مواجه‌اند. یکی از مسئولیت‌های والدین و مربیان، آموزش تشخیص و حل مشکلات به کودکان است.

    مهارت حل مسئله، کودکان را قادر می‌سازد تا در مواجهه با چالش‌ها و مسائل زندگی، امکانات گوناگون پیرامون خود را شناسایی کنند و در جهت حل آنها به‌کار ببرند. این مهارت، کودکان را یاری می‌دهد تا موانع احتمالی انتخاب‌های خود را پیش‌بینی کرده و با هر اشتباه به‌عنوان تجربه‌ای نو برخورد کنند.

    آموزش مهارت‌های حل مسئله رویکردی پیش‌گیرانه است که می‌تواند توانایی‌های کودکان را به لحاظ روانی و هیجانی افزایش دهد. برخی از مهم‌ترین اهدافی که در مجموعه حاضر دنبال می‌شوند عبارت‌اند از:

    1) آموزش چگونه اندیشیدن، که به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند در مواجهه با مسائل درون‌فردی و میان‌فردی، به راه‌‌حل‌های مختلف بیندیشند و بهترین راه‌حل را اتخاذ نمایند؛

    2) پیشگیری از بروز و شدت یافتن اختلال‌های هیجانی و رفتاری نظیر گوشه‌گیری، افسردگی و پرخاشگری؛ و

    3) به‌کارگیری روش حل مسئله از سوی والدین، معلمان و سایر کسانی که با کودکان سروکار دارند.

    در این کتاب به شرح یک سری بازی‌ها، فعالیتها و گفتگوهای خاصی پرداخته شده است که با استفاده از آنها میتوان به کودکان آموخت در برابر مسائل و درگیریهایی که در زندگی روزمره اتفاق میافتند، با زیرکی و اندیشمندی پاسخ دهند.

    روش حل مسئله، نه تنها به‌طور مستقیم بچه ها را درگیر مراحل حل مشکلات خودشان میکند، بلکه بزرگسالان نیز میتوانند به مشکلات و دیدگاه آنان اشراف کامل داشته باشند.

    این برنامه با آموزش مهارت‌های زبانی و ادراکی آغاز میشود، زیرا این مهارت‌ها پیش‌نیاز توانایی کودک برای طی روند حل مسئله به‌شمار میآیند. در برنامۀ حاضر، واژگانی فراگرفته میشوند که نقش عمده‌ای در تفکر کودکان دارند. در فرایند آموزش، یادگیرندگان با نیازها و احساسات خود و دیگران، موقعیت‌های مشکل‌ساز و راه‌های متفاوت حل آنها آشنا می‌شوند و آنها را به‌کار می‌بندند.

    با آگاهی از این نکته که این مهارت در مراحل اولیۀ زندگی و دوره های حساس رشد می‌تواند تأثیرات سودمند و ماندگاری داشته باشد و درنظرگرفتن این موضوع که مربیان منبع اصلی بهبود مهارت‌های حل مسئله کودکان در مهدکودک و پیش‌دبستانی هستند، طراحی و اجرای برنامه های مهارت‌آموزی به‌منظور ارتقای توانایی حل مسئله در موقعیتهای اجتماعی و افزایش سطح سازگاری نوآموزان ضروری به‌نظر می‌رسد.

    آموزش حل مسئله به‌ عنوان یک برنامۀ اجتماعی حمایت کننده میتواند تأثیر عوامل خطرزا را خنثی و دستیابی کودک را به کفایت‌های اجتماعی تسهیل کند.

    آموزش‌ و پرورش میتواند در کیفیت زندگی و سلامت روانی افراد تغییرات اساسی پدید آورد و متولیان تعلیم و تربیت و متخصصان سلامت روان باید بدانند که چگونه می‌توان با تعلیم تفکر، احساس و رفتار سالم، از کودکان انسان‌هایی با شایستگی‌ها و کفایت‌های لازم فردی و اجتماعی ساخت.

    انتشارات سپید برگ