نویسنده/ مترجم: سیمور ریت/ مهدی قراچه داغی رقابت و چشم و هم چشمی در کودکان رقابت و حسادت موضوعاتی است که در خود محیط خانواده بین خواهر و برادرها نیز اتفاق میافتد. این موضوعات ممکن است در محیط مدرسه نیز دیده شود و اگر این موارد به صورت اتفاقی بهوجود آمد، باید خانواده با کودک همدلی کرده و به او بفهماند که حرف او را درک کرده است، اما والدین دقت داشته باشند که بیشتر از حد به موضوع توجه نکنند و این مطلب را در نظر داشته باشند که این حس، دریافت خود کودک است. توجه معلم به یک شاگرد دیگر یا حسی مبنی بر اینکه معلم دانش آموزی را بیشتر دوست دارد، از جمله احساساتی است که کودکانی که اعتماد به نفس پائین دارند، آن را بیشتر بیان میکنند. شکایت این دسته از دانشآموزان، نوع نگاه و شناخت کودک در این موارد دخیل است همچنین ساختار ژنتیک و شرایط محیطی نیز میتواند در اعتماد به نفس پائین کودک و دید منفی به همه چیز مؤثر باشد. اگر شکایت کودک از این موارد رو به افزایش باشد، باید درمان شناختی برای کودک انجام شود. چشم و هم چشمی کودکان در مدرسه نسبت به وسائل و نوشتافزار یکدیگر از عواملی است که والدین باید به کودک آموزش دهند که بسته به توان مالی خود وسایل وی را تهیه کردهاند و هر کسی با توجه به شرایط خانوادگی خود خرید میکند. باید به کودک گفت که داشتههای او را نیز دیگر کودکان ندارند و کودک را با شرایط تطبیق دهند و خود را به آب و آتش نزنند تا وسایل مورد دلخواه کودک را تأمین کنند. انتشارات البرز