نویسنده/ مترجم: الیزابت هارتلی بروئر/ احمد ناهیدی ابزارها و روش هایی برای کمک به خودجوش بودن کودکان در پایان قرن بیستم، پدر یا مادر کودکان کم سن و سال بودن، مشکل است و در عین حال، هیچ هم از آن سادهتر نیست. در جهانی که اوضاع و احوال روزبهروز ناگوارتر و رقابتجویانهتر میشود ما باید بیوقفه نیازها و خواستههای خودمان را با نیازها و خواستههای کودکانمان هماهنگ کنیم. به ما گفته میشود به کمک روشهای صحیح یادگیری، کودکان را میتوان در هر زمینه به عرش اعلا رساند. بدین ترتیب وقتی که کودکان ما در پایان دوران مدرسهی ابتدایی، در هیچ زمینهای استعداد قابلتوجهی از خود بروز نمیدهند، بدون شک تصور میکنیم که در انجام وظیفهی خود کوتاهی کردهایم ... ما در معرض خطر بهوجودآمدن دنیایی هستیم که در آن انتظارات به قدری بالاست که هیچ** فرصتی برای آرامش ندارد؛ نه والدین، نه کودکان. هرچه بیشتر در استعداد و قریحهی کودکانمان مداخله کنیم، بیشتر باعث رکود فعالیتهایی میشویم که مختص آنهاست. کودکان، انسان هستند نه عروسک، یا کبوتر یا هنرپیشه. نخستین مسئولیت پدر و مادر، پرورش کامل کودک و تشویق خودانگیزشی در اوست... مطالعهی این کتاب به پدران و مادران کمک میکند تا با تحریک کنجکاوی کودک، به او فرصت آزمایش تواناییهای خود را بدهند، با تأمین محیطی آرام و اطمینانبخش برای او، امکان تجربه کردن فراهم کنند و مهمتر از همه برای پرورش خلاقیت و استعدادهای ویژهاش، شیوههای مناسب و متعادل برگزینند. انتشارات رشد