نویسندگان: مریم سیف نراقی/ عزت الله نادری این کتاب، با هدف معرفی کودکان عقب مانده ذهنی به افرادی که به نحوی با این گونه کودکان در ارتباط هستند، تدوین گردیده است. نگارندگان در این نوشتار، علاوه بر شرح روانشناسی کودکان عقب مانده ذهنی به تبیین روشهای آموزش به کودکان یاد شده نیز پرداختهاند. فهرست مطالب: 1- تاریخچه عقبماندگی ذهنی و بیان برخی مفاهیم اساس 2- کودکان عقب ماندة ذهنی 3- علل عقبماندگیهای ذهنی 4- ویژگیهای کودکان عقب ماندة ذهنی آموزشپذیر و تربیتپذیر و چگونگی طراحی برنامههای آموزشی آنان 5- عقبماندههای ذهنی چند معلولیتی و چگونگی آموزش آنان 6- چگونگی بازپروری تواناییهای ذهنی ـ روانی کودکان عقبمانده ذهنی همراه با توصیههای پیشگیری انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)