نویسندگان: فاطمه بیان فر، حسن ملکی اهمیت بررسی آثار درسی پنهان در مقوله ی پایداری، ماندگاری و اثرگذاری بر بازده های عاطفی یادگیری و یادگیری های واقعی دانش آموزان است. اگر با دقت به عمق تجربیاتی که دانش آموزان در مدارس به آنها دست می یابند، نگریسته شود، دیده خواهد شد که آنها چیزهای زیاد دیگری را نیز یاد گرفته اند و اتفاقات دیگری نیز در مدرسه افتاده است که مطابق با اراده و خواست مسئولین مدارس و سیستم آموزش و پرورش نبوده و تدبیر خاصی برای جلوگیری از این یادگیری ها پیش بینی نشده است. برخی از این یادگیری ها موجب تغییر نگرش های دانش آموزان نسبت به برخی از موضوعات درسی، مدرسه، خودپنداره تحصیلی و یادگیری مدرسه ای شده است. از طرف دیگر اهمیت بررسی آثار برنامه درسی پنهان، به دلیل ماندگاری و پایداری یادگیری هایی است که تولید می کند. اتفاقات طرح ریزی نشده و طلب و اراده نشده، چون از طریق حضور بسیار عمیق وجودی دانش آموزان در بطن و متن موقعیت های تربیتی و در بافت پیام های مختلفی که در محیط وجود دارد، رخ داده، درک، دریافت و درونی می شود و عواطف دانش آموزان را درگیر می سازد. لذا این نوع یادگیری ها بسیار ماندگارتر و پایدارتر از یادگیری هایی است که معطوف به برنامه درسی رسمی و صحیح است. انتشارات آییژ