نویسنده/ مترجم: روت ا. ویلسون/ طاهره سلیمانیه نایینی آموزش و پرورش استثنایی آموزش ویژه در سالهای اولیه درباره یک نظام مداخله یا یک مدل برنامه آموزش ویژه نیست، بلکه در مورد کودکان دارای نیازهای ویژه می باشد. چنین کودکانی را نمی توان طبقه بندی کرد یا به عنوان گروه همگن تصور نمود. کودکان دارای نیازهای ویژه، تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند. آنها نه فقط نظیر عامه مردم تفاوت هایی دارند، بلکه از نظر نوع و میزان ناتوانی نیزمتفاوت هستند. این مفهوم که "هیچ دو نفری مشابه هم نیستند"، اغلب بیان می شود، اما به ندرت مورد چالش واقع می گردد. در حالی که همگی ما صحت این گفته را می دانیم و می پذیریم، اما هنوز به نظر می رسد از بعضی لحاظ با مفهوم "تفاوتها" مشکل داریم. فهرست • رئوس کلی کتاب • فلسفه مداخله زودهنگام • رویکردهای مداخله • خصوصیات منحصر به فرد حوزه • تعیین چارچوب • و ... انتشارات دانژه