نویسنده: دکتر عبدالعظیم کریمی اثر حاضر که هسته اصلی آن بازنمایی آسیبشناسی روشهای تربیتی است، منظومهای از تحلیلهای متنوع مسائل تربیتی در رابطه با خانه و مدرسه است، که از نظر افشای آثار پنهان و غیر مستقیم آن میتواند هشداری تکان دهنده به عملکرد تربیتی اولیا و مربیان باشد. براین اساس، عنوان “تربیت آسیبزا” در این کتاب جایگاه خود را باز مییابد و از موضع “آسیبشناسی تربیتی” پارهای از عوامل بازدارنده نظیر، آموزشهای صوری، عادتهای کلیشهای و مکانیکی، تشویق و تنبیه بیرونی، یاددهیهای ضد یادگیری، مهارتدهی کاذبی و امنیت بخشی تصنعی را به معرض دید اولیا و مربیان قرار میدهد؛ به نحوی که آنچه را که برای درمان بکار میبریم خود درد افزاست؛ و هرچه برای آسایش میکوشیم خود افزایش دهنده ناامنی است، و به قول مولوی آنچه را که برای خاموش کردن شرارههای آتش بکار میگیریم خود مددیار آتش است. از گفتارهای مطرح شده در کتاب می¬توان به آسیب شناسی تربیت دینی ، آسیب شناسی تربیت عادت گرا ، آسیب شناسی تربیت کلامی، آسیب شناسی تامین اوقات فراغت نام برد . انتشارات انجمن اولیا و مربیان