نویسنده: ناهید جلیله وند امید است این گزارش پژوهشی مورد استفاده آسیب شناسان گفتار و زبان، روان شناسان کودک، زبان شناسان و مربیان قرار گیرد. این کتاب حاصل بررسی نمونه های گفتار دو کودک فارسی زبان از 12 تا 60 ماهگی است که در چهار فصل تنظیم شده است. در فصل یکم ارتباط گفتار و زبان و تئوری فراگیری زبان توضیح داده می شود. نویسنده در فصل های دیگر، روش شناسی و ویژگی های گفتار و زبان، اسم، فعل، ضمیر، پرسش واژه ها و انواع گفته ها و جمله ها و طول گفته در کودکان مورد مطالعه را گزارش کرده است و در آخر ویژگی های مشترک گفتار و زبان به همراه یک چک لیست از این ویژگی ها را ارائه می نماید. انتشارات دانژه