نویسندگان/مترجم: گروه نویسندگان/الهه میرزایی راهنمایی برای تسهیلگران و مدرسین کارگاه ها و فرایندهای گروهی مشارکت محور تحت نظارت صندوق کودکان سازمان ملل متحد ؛ یونیسف بسیاری از کارگاهها، سمینارها و جلسات آموزشی اساساً مقولاتی رسمی هستند که در آنها شرکتکنندگان ملزم به شنیدن تعداد زیادی سخنرانی از پشت چند ردیف صندلی هستند و روابط در میان آنها بهصورت سلسله مراتبی است. سخنرانان اغلب موضع خاصی در مورد موضوعات دارند و سعی میکنند دیدگاهها و اطلاعات خود را بهوسیله سخنرانی به شنوندگان منتقل کنند، و با استفاده از شوخطبعی و گیرایی فردی مستمعین را پذیرا نگه دارند. جلسات بحث و گفتگو نیز اغلب شامل یک سری دیگر سخنرانی رسمی و تبادل نظرهای ناچیز میباشد. در چنین شرایطی، بسیاری از مطالب را شنوندگان نمیگیرند. اما در طی چند دهه گذشته، اهمیت فرایندهای مبتنی بر مشارکت در وقایع گروهی تشخیص داده شدهاست. از بازیها و تمرینها میتوان برای شکستن فضای سرد و بیروحِ اول جلسه، شناخت شرکتکنندگان از یکدیگر، تغییر سرعت، و درگیر کردن افراد در کارهای مولد و پویایی گروه استفاده کرد. بازیها و تمرینهای تعاملی، هم نشاط آورند و هم باعث افزایش یادگیری گروهی میشوند. انتشارات دایره