نویسنده: نعمت الله سقازاده نوشتار حاضر از یک مقدمه و دو فصل فراهم آمده که فصل اول به آشنایی با ویژگیهای نوجوانان و فصل دوم به چگونگی رفتار با آنها اختصاص یافته است. از جمله مباحث آغازین کتاب میتوان به نوجوانی و جوانی از دیدگاه اسلام، نوجوانی از دیدگاه ارسطو و خصوصیات عمومی در دوران نوجوانی اعم از طغیان علیه والدین، اثبات وجود و رفاقتجویی نامبرده، همچنین مراحل تحول شخصیت نوجوان، تفاوت بلوغ زودرس دختران و پسران، تفاوت همانندسازی کودکان و نوجوانان، تفاوت تحولات عاطفی بین پسران و دختران، نیز تفاوت گروهگرایی بین دختران و پسران و کودکان و نوجوانان و مضرات احتمالی گروهگرایی افراطی در این بخش خاطرنشان گردیده است. از جمله راهکارهای چگونگی رفتار با نوجوان در بخش دیگر کتاب نیز میتوان این نمونهها را برشمارد: درک حرف کودکان و نوجوانان، خواستهای نوجوانان و جوانان را به رسمیت شناختن، خواستار سهیم شدن آنان در امور مختلف، احترام گذاشتن به آزادی نوجوانان و جوانان، مشورت نمودن با نوجوانان و جوانان، پرورش احساس اعتماد به نفس در آنها، و ضرورت برنامهریزی جدید برای نوجوانان و جوانان. در پایان نیز دیدگاههای مختلف اندیشمندان در خصوص نحوهی رفتار والدین با جوانان و نوجوانان درج گردیده است. انتشارات مرسل