نویسنده/مترجم: ملیندا ادوارد، هیلتون دیویس/ الهام ریاحی نیا ه تا پانزده درصد کودکان از مشکلات پزشکی مزمن نظیر اگزما، آسم، دیابت، بیماری های قلبی مادرزادی و صرع رنج می برند. به علاوه بیماری های دیگری نیز وجود دارند که هرچند کمتر شایع اند اما سیری پیش بینی ناپذیر دارند. گاهی پیش رونده اند و گاهی زندگی کودک را تهدید می کنند. نظیر کم خونی گلبول های داسی شکل خون آرتریت رو ماتوئید و... این کتاب برای تمام کسانی که در مراقبت از کودکان مبتلا به بیماری های مزمن مشارکت دارند از جمله کادر پزشکی و پرستاری روانشناسان روان پزشکان بازی درمانان و... نوشته شده است. پدران و مادرانی که با این مشکل رو به رو هستند و می خواهند بهترین راه تعامل با این کودکان را بدانند حتما از این کتاب بهره وافر خواهند برد. تمام پزشکان متخصص اطفال مثل بسیاری از متخصصان دیگر، با خانوادههایی روبرو خواهند شد که با مشکلات ناشی از بیماری مزمن کودک خویش چه در مرحله حاد بیماری و چه در مراحل بعدی آن دست به گریبانند. شناخت و سازگاری با موقعیتهای پزشکی و معلولیتها و آسیبهای متعاقب آن در طول زندگی به دفعات بسیار، منابع حمایتی و راهکارهای سازگاری کودک و خانواده را فرا میخواند. متخصصان کادردرمانی برای مواجهه با نیازهای جسمی موقعیت پزشکی آموزش کافی میبینند، ولی نیازهای هیجانی و عاطفی نیز از اهمیت ویژهای برخوردارند و متخصصان در این زمینه از آموزش ناچیزی بهرهمند میشوند. مطالعات صورت گرفته در زمینه بیماریهای مزمن، بر نقش حیاتی کیفیت رابطه بین مراقبت شوند و مراقبت کننده پزشک و کودک در خانواده تأکید میکند. اجزای این رابطه در تمام موقعیتهای پزشکی مشترک است. در سراسر متن این کتاب بر مهارت گوش دادن به عنوان مهارت کلیدی و عنصر اصلی درمان تأکید میشود. نظریه ساخت ذهنی شخصی، اساس فلسفه زیربنایی این کتاب و نیز اساس دیدگاه ملیندا ادواردز و هیلتون دیویس که از تجارب بالینی گسترده خویش برای انتقال پیامشان استفاده کردهاند را تشکیل میدهد. متخصصان بسیاری با هر پیشینه حرفهای با استفاده از راهنماییهای روشن نویسندگان این کتاب، شهامت و اعتماد به نفس لازم را جهت بررسی عملکردشان در موقعیتهای مختلفی که هر یک در زندگی حرفهای و بالینی شلوغ خویش ناگزیر با آن روبرو خواهند شد به دست خواهند آورد. در تمام این کتاب ضمن به رسمیت شناختن حقوق کودک، خانواده نیز جایگاهی مرکزی دارد. همچنین از احساسات و عواطف همشیران، پدربزرگها و مادربزرگها نیز غفلت نشده است. اهمیت رشد شناختی در ترکیب تجارب طفل در داخل و خارج از محیط بیمارستان مورد تأکید قرار گرفته است. عوامل رشدی اصلی نظیر درک مفهوم مرگ در سنین مختلف رشد، چگونگی و زمان بحث درباره تشخیص بیماری وخیم با کودکان و نوجوانان توصیف شدهاند. نیز از یادآوری این نکته غفلت نشده است که کودکانی که در کلینیک به آنها رسیدگی میکنیم، بهتدریج بزرگ میشوند و احتمالاً نیازهای روانشناختی آنان نیز مثل نیازهای پزشکی تغییر خواهد کرد. چگونگی سازگاری خانواده با کودک بیمار یا معلول به عوامل زیادی بستگی دارد. نظریه ساختار ذهنی شخصی، اهمیت و لزوم کنکاش واکنشها و دیدگاههای شخصی و تعاملات متقابل جمعی را آموزش میدهد. شایسته است همه ما در ترکیب این مهارتهای مشاوره با قابلیتها و سوابق حرفهای شخصی خویش بکوشیم. به این ترتیب، پس از خواندن این کتاب و مهمتر از آن، پس از گوش سپردن به سخن کودکان و خانوادهها بهتر میتوانیم به آنان خدمت کنیم. انتشارات نیوند