راز و رمز اتاق کودک

شروع موضوع توسط Nazanin ‏30/8/15 در انجمن تزیینات

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    سعید ساعت های زیادی را بیرون از خانه سپری می کند؛هرچند از صمیم قلب دوست دارد اوقات زیادتری را در کنار خانواده اش باشد ؛ اما عملا خانه برای او حکم استراحتگاه را پیدا کرده است .در عوض هانیه به همراه نیما و نیکو ساعات طولانی در خانه حضور دارند. هانیه می داند اتاق فرزندانش به منزله ی خانه ای کوچک برای آن ها و نیز دریچه ای برای شناخت دنیاست بنابراین تلاش می کند تا اتاقی مطلوب برای آن ها طراحی کند...

    76ed9f5e8fca900bd1cadd9038455460.gif


    او می داند که کودکان در اتاقشان زندگی را بازی می کنند . اصلی ترین مبانی را می آموزند و پیش نویس عملکرد آینده اشان را می نویسند . اتاق کودک فضایی است که شخصیت او را تعریف می کند و می سازد . پس باید بکوشد تا آنجا را به مکانی مملو از عشق و امید تبدیل کند.

    بچه ها در مقایسه با بزرگ ترها زمان بیشتری را در اتاق خود می گذرانند ،به همین دلیل در چیدمان اتاق آن ها باید نهایت دقت به عمل آید . به ویژه پیش از دبستان ، اتاق محلی برای بازی و شناخت است . بعد از ورود به مدرسه این شناخت گسترده تر می شود ،روابط دوستانه شکل می گیرد و نیاز فرزند به فضایی برای مطالعه و انجام تکالیف به وجود می آید . باید سعی شود اصول اولیه در انتخاب وسایل به کار گرفته شود تا با رشد سریع کودک بتوان بدون صرف هزینه زیاد و تنها با تغییری مختصر ،نیازهای او را برطرف ساخت .

    معمولا تصور ما از اتاق یک کودک فعال ،فضایی به هم ریخته و پر از اسباب بازی است که به سختی می شود در آن راه رفت و وسیله ای را پیدا کرد ؛آیا این به این معنا است که کودک نامرتب می باشد یا اینکه بزرگتر ها کوتاهی نموده و امکانات لازم را برای نظم بخشیدن به اتاق کودک را فراهم نکرده اند ؟ فراهم کردن کمد ها و قفسه هایی در دسترس کودک تا به راحتی بتواند از وسایل خود استفاده کند وبعدآن ها را در جای خود قرار دهد از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند. در چنین شرایطی کودک قادر به مرتب کردن اتاق خود خواهد بود و می داند که هر چیز را کجا قرار دهد .

    رنگ های شاد با شدت بالا مشتمل بر سه رنگ آبی ،قرمز و زرد و رنگ های مکمل آنها مانند سبز،بنفش و نارنجی بیش از رنگ های ترکیبی مورد توجه کودکان است
    صرف نظر از سلیقه های فردی ، ویژگی های مشترکی میان کودکان وجود دارد که می توان از آنها به نحو احسن استفاده کرد .

    - از میان جنس ،شکل ورنگ وسایل، کودکان بیشتر از همه به رنگ توجه می کنند . فضاهای رنگی برای آن ها جذاب می باشد .

    - در طرح های رنگارنگ ، طراحی با لکه های بزرگ یا زمینه های رنگی قوی بیشتر از طرح های ریز نقش و نامفهوم نظر کودکان را جذب می کند .

    - رنگ های شاد با شدت بالا مشتمل بر سه رنگ آبی ،قرمز و زرد و رنگ های مکمل آنها مانند سبز،بنفش و نارنجی بیش از رنگ های ترکیبی مورد توجه کودکان است .

    - فانتزی نمودن اشکال با استفاده از سه شکل خالص هندسی مربع ،دایره و مثلث بیشتر از اشکال واقعی اشیا جذابیت دارند .

    اگر یک اتاق را به طور مشترک برای دو فرزندتان در نظر می گیرید .بهتر است فضای اتاق به نحوی تقسیم شود که هر یک از فرزندان در بخشی از آن احساس مالکیت کند و آن را متعلق به خود بداند
    - می توان برای ایجاد فضایی جذاب و شاد هر یک از دیوارهای اتاق را به یک رنگ در آورد . این عمل علاوه بر آن که باعث جلوه هرچه بیشتر وسایل اتاق می شود با روح بالندگی و سرزندگی کودکان نیز متناسب است .

    - هنگام انتخاب تخت ،بهتر است تخت هایی انتخاب شوند که دارای کشوهای تحتانی باشند . در صورتی که تخت کنونی فرزندتان چنین نیست می توان جعبه هایی با ارتفاع کوتاه تر از پایه تخت ساخت و با رنگ های متنوع تزئین کرد و از آن ها برای خرده ریز ها استفاده نمود .

    - بخاطر کوتاه بودن ارتفاع لباس کودکان و همچنین قد آن ها می توان با توجه به سن وجنس فرزندان کمدهای لباسشان را پایین در نظر گرفت ؛تا در هنگام برداشتن و برگرداندن لباس ها به سر جایش دچار مشکل نشوند .

    - اگر یک اتاق را به طور مشترک برای دو فرزندتان در نظر می گیرید .بهتر است فضای اتاق به نحوی تقسیم شود که هر یک از فرزندان در بخشی از آن احساس مالکیت کند و آن را متعلق به خود بداند . این کار با روش های متعدد امکان پذیر می باشد به عنوان مثال با استفاده از یک پارتیشن مشبک چوبی به ارتفاع حداکثر یک و نیم متر ،قفسه های قابل انعطاف اسباب بازی و یا کتابخانه های دو سویه .

    78f48d64682590d50d6776c7bc5e25f2.gif




    - میتوان برای روتختی و پرده ها از یک طرح پارچه استفاده کرد و حتی از همان طرح در رنگ های دیگر آباژور ،قاب عکس و یا چیزهای دیگر ساخت . در صورتیکه نقش و تصویر خاصی بر روی طرح پرده وجود دارد؛ میتوان آن نقش یا تصویر را در سایر قسمت های اتاق نظیر کمد و دیوار استفاده کرد .

    هانیه در چینش اتاق فرزندانش ایجاد سرزندگی و نشاط را سرلوحه ی افکار و کارهایش قرار میدهد . زیرا می اندیشد در فضایی مملو از انرژی مثبت است که کودکانش حس پرواز دارند نه در اتاقی پر از وسایل گران قیمت .