مهمان نوازها، توجه توجه ...

شروع موضوع توسط Nazanin ‏30/8/15 در انجمن تزیینات

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    هرگاه صحبت از دکوراسیون و طراحی داخلی خانه می شود ، ذهن بسیاری از ما متوجه هزینه های زیاد برای خرید بوفه و ویترین های شیشه ای و مجسمه های کریستال می شود . اما برخلاف تصور همگان ، تغییر دکوراسیون به معنی خرید تجهیزات تزئینی بزرگ و جاگیر نیست ،بلکه استفاده مناسب از فضا و ساخت یا خرید اسبابی است که در عین شیک بودن بسیار ساده و کار آمد هستند و نقش مهمی در چیدمان منزل ایفا می کنند . یکی از ایده هایی که معمولا برای جداسازی اتاق نشیمن و پذیرایی در خانه پیاده می شود استفاده از پاراوان های چوبی است . گرچه این پاراوان هابه دلیل حکاکی و خراطی های زیبا که بر رویشان شده بسیار شکیل هستند اما اغلب به دلیل رنگ تیره ای که دارند موجب کوچک تر جلوه کردن اتاق می شوند و فضا را تاریک و بسته نشان می دهند .



    بهترین راه برای جداسازی اتاق نشیمن از پذیرایی بخصوص در آپارتمان های کوچک ،به کار گرفتن ایده های هنرمندانه است .به عنوان مثال میتوانیم یک ویترین چوبی ساده سفارش دهیم .عرض و طول و ارتفاع آن را متناسب با مکان مورد استفاده تعیین کنیم .این ویترین باید دو سویه و دارای طبقات مختلف باشد . طبقات آن می تواند محل مناسبی برای گذاشتن وسایل زینتی نظیر قاب عکس ،گلدان و ظروف قیمتی و عتیقه باشد .

    معمولا بهترین و مناسب ترین فضای ساختمان را به پذیرایی اختصاص می دهیم . در این فضا ،بهترین وسایل و ظروف منزل برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود . تزیین چیدمان این اتاق باید به گونه ای باشد که انگیزه و شور و شوقی برای گفتگو ایجاد نماید . نوع و فرم ظروف و وسایل مورد استفاده در اتاق پذیرایی تاثیر بسزایی در ایجاد ارتباط و مراوده بین افراد دارد . فضای پذیرایی در ارتباط نزدیک با غذا خوری و ورودی بوده و با دستشویی و آشپزخانه ارتباط غیر مستقیم دارد .

    وجود نور طبیعی در محیط پذیرایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . معمولا زیباترین پنجره و منظر در ساختمان به اتاق پذیرایی اختصاص داده می شود . استفاده از انواع نورهای مصنوعی و پرده های مختلف نیز نقش موثری در زیبایی این فضا دارد .

    بهتر است کف پذیرایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از سنگ یا سرامیک باشد . استفاده از پارکت در فضای پذیرایی به دلیل مقاومت کم آن و جذب گرد و غبار مناسب نیست . سنگ و سرامیک مورد استفاده در کف پذیرایی علاوه بر بزرگ بودن ، باید دارای رنگ های روشن باشند تا درز بین آنها محل تجمع آلودگی نشوند .

    نحوه نورپردازی بسیار حائز اهمیت می باشد . نورپردازی دقیق احساس آرامش و شاد بودن را به حاضرین القا می کند . همچنین می توان با نور پردازی مناسب عیب و نقص محیط را پوشاند . یک روش مناسب برای نورپردازی استفاده از نورهای غیر مستقیم است که مستقیما روی صورت افراد و اشیا سایه های تند ایجاد نکند . بدین ترتیب با استفاده از سایه های ملایم ،گرمی و صمیمیت خاص ،به فضا حاکم می شود . برای زیبا تر شدن و تکمیل نورپردازی می توان علاوه بر لوسترها و لامپ های سقفی از چراغ های کوچک تزئینی برای آذین گوشه و کنار پذیرایی ،با نورهای ملایم استفاده کرد .

    فرش به عنوان نگینی زیبا در اولویت اول اتاق پذیرایی خانه ایرانی قرار دارد .

    درفضاهای کوچک انتخاب مصالح و رنگ در مبلمان اهمیت ویژه ای دارد . استفاده از مصالح سنگین برای فضاهای کوچک هرچند ممکن است کارایی فضا را به دنبال داشته باشد ، اما موجب دلگیری و سنگینی فضا می شود . به این ترتیب استفاده از مصالح سبک نظیر چوب و رنگ های روشن با تنوع و تضاد رنگ کنترل شده مطلوب است
    مبلمان جزو اصلی ترین عناصر طراحی داخلی و دکوراسیون پذیرایی است . مبلمان به طور کلی انواع میز ،صندلی ،مبل ،بوفه و...را شامل می شود . انتخاب انواع مبلمان به لحاظ اندازه ،طرح ،رنگ و...در ارتباط نزدیک با اندازه خانه و فضای مورد نظر ،روحیه ساکنان و نوع استفاده از آن قرار دارد . میان مبلمان وعناصر ساختاری از قبیل کف ،دیوار ،سقف و ... دو نوع ارتباط می تواند وجود داشته باشد . یکی اجزای مبلمان به صورت آزادانه در فضا قرار گیرند و چیدمان های مختلف امکان پذیر باشد . این نوع در پذیرایی های بزرگ امکان پذیر است . و دیگری مبلمان در یک یا چند جز خود ارتباط تنگاتنگ با فضا دارد و بر اساس شکل فضا و محل استقرار ،انتخاب یا طراحی می شود . امروزه کوچک شدن محل سکونت امری ناگزیر است که به دنبال افزایش دائم جمعیت و تراکم شهری رایج شده است . استفاده کامل از انواع وسایلی که بر اساس شکل فضا طراحی شده باشند موجب می شوند انعطاف پذیری و تنوع بخشیدن به دکوراسیون به لحاظ فرم و شکل به مرور زمان کاهش یابد و به تنوع در رنگ و جزئیات مربوط به آن محدود شود بنابراین دقت نظر در طراحی این وسایل برای افزایش آرامش و ممانعت از آشفتگی ظاهری ضروری است . اولین گام ، تشخیص نیاز ها و خواست ساکنان و مشخصات فضا برای ارائه یک ایده مناسب است . سپس طرح با توجه به جزئیات و اندازه های موجود و لازم بر اساس انتظاراتی که از مبلمان راحت و شیک می رود به کمک طراحان ،سازندگان یا انواع کتاب ها و مجلات ویژه تهیه می شود ؛این به معنای آن است که داشتن ایده مناسب به تنهایی متضمن ارائه نتیجه مطلوب نیست . بلکه ایده خوب همراه با طرح هنرمندانه و کیفیت مناسب اجراست که جذابیت را به همراه کارایی ایجاد می کند .

    بهتر است کف پذیرایی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی از سنگ یا سرامیک باشد . استفاده از پارکت در فضای پذیرایی به دلیل مقاومت کم آن و جذب گرد و غبار مناسب نیست . سنگ و سرامیک مورد استفاده در کف پذیرایی علاوه بر بزرگ بودن ، باید دارای رنگ های روشن باشند تا درز بین آنها محل تجمع آلودگی نشوند


    درفضاهای کوچک انتخاب مصالح و رنگ در مبلمان اهمیت ویژه ای دارد . استفاده از مصالح سنگین برای فضاهای کوچک هرچند ممکن است کارایی فضا را به دنبال داشته باشد ، اما موجب دلگیری و سنگینی فضا می شود . به این ترتیب استفاده از مصالح سبک نظیر چوب و رنگ های روشن با تنوع و تضاد رنگ کنترل شده مطلوب است.

    813c72bfaa7b980ce36ff2595e0d9310.gif


    هانیه نکات مختلف را در مورد اتاق پذیرایی خانه اش بررسی می کرد . به نظرش رسید از نکته ای غافل شده است و چیزی را از قلم انداخته است .گیاهان و گل ها را فراموش کرده بود . گیاهان و گل ها ، علائم و نمادهای مرئی و قابل رویت طبیعت هستند که آورنده جلوه ای از زندگی و رشد به فضاهای داخلی هستند . گیاهان کیفیت هوا را بهبود بخشیده و سطح رطوبت داخلی را افزایش می دهند . اما باید مراقب بود ممکن است پناهگاهی برای حشرات و سایر آفت های حیوانی بوده و می توانند مامنی برای قارچ ها و یا کپک ها باشند . پس باید به نحوی صحیح و با دقت زیاد انتخاب گردند . میزان نورگیری ،نوع نگهداری و نیز مقیاس و فرم و رنگ آنها از جمله مواردی است که باید در هنگام گزینش آن ها ،به آن توجه شود .