خانمهای حساس بخوانند!

شروع موضوع توسط Nazanin ‏30/8/15 در انجمن تزیینات

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    هانیه در مقاله ی پیشین با راهکارهای انتخاب فرش دستبافت مناسب آشنا شد . او در این بخش به مطالعه ی دستورالعمل های ساده ای که با رعایت آن ها ،فرش دستباف از گزند صدمات در امان می ماند ، می پردازد . دستور العمل هایی که در مورد فرش های مصرفی می باشند نه درخصوص فرش های عتیقه که حفظ و نگهداری آنها نیازمند مشورت با کارشناسان خبره می باشد :

    e14786aa2d68a63d6c920f88136e4662.gif


    - سطحی را که فرش بر روی آن می گسترانید باید صاف ، خشک و عاری از گرد و خاک باشد .

    - فرش بر روی سطح گچی ، خاکی یا آهکی گسترده نشود .

    - بهتر است فرش روی موکت یا پلاستیک و یا فرش دیگری پهن نگردد .

    - هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها باز باشد تا گرد و خاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش ننشیند .

    - درزهای لابلای سنگفرش ،سرامیک و یا موزائیک که فرش بر روی آن پهن می شود نباید خالی باشد زیرا مخفیگاه خوبی برای رشد بید خواهد بود .



    شستشوی فرش با مواد پاک کننده های دارای خاصیت اسیدی مانند کلروهیدروسولفیت ها باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می شود . بهترین شوینده برای فرش صابون های کم اسید می باشند . روشویی فرش ها با هر نوع شامپو باعث پوسیدگی فرش می شود . تبلیغاتی که شامپو های فرش می کنند واقعیت ندارند
    - برای جلوگیری از بید خوردگی پشت فرش می توانید از مقداری پودر نفتالین یا نگزالت ویا مواد گیاهی مانند تنباکو استفاده نمائید . دقت شود از این مواد در حد متعارف استفاده کنید .

    - چنانچه فرش دچار بیدخوردگی شد ؛ ابتدا باید سطحی را که فرش روی آن قرار دارد را کنترول و تمیز نمود سپس نقاط بیدخورده حتما باید ترمیم گردد تا هنگام شستشو ،قسمت های کنار بید خورده آسیب نبینند .

    - عامل بید خوردگی ، پشم های ضد عفونی نشده ،هوای شرجی و مرطوب ، نگهداری فرش در محل های سربسته و متروک و یاعدم توجه به نظافت فرش می باشد . در صورتی که فرش ها در محل های در بسته ویا متروک قرار دارد ،باید حداقل هر یک ماه یکبار در ها باز گردند و فرش ها مورد بازرسی قرار گیرند .

    - فرش در طول زمان استفاده باید شستشو گردد .

    - در صورتیکه خودتان در نظر دارید فرش را شستشو نمائید ، ابتدا آن را کاملا تکان داده و گرد و غبار آن را بگیرید و بعد مباردت به شستشو کنید .

    336d2fb0584aaa91dc17f32cfd56d2c6.gif


    - شستشوی فرش با مواد پاک کننده های دارای خاصیت اسیدی مانند کلروهیدروسولفیت ها باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می شود . بهترین شوینده برای فرش صابون های کم اسید می باشند .

    - اگر فرشی که در آن از رنگ های شیمیائی استفاده شده است را می شوئید امکان مخلوط شدن رنگ ها وجود دارد. لذا در مورد این گونه فرش ها با فروشنده خود مشورت نمائید .

    - روشویی فرش ها با هر نوع شامپو باعث پوسیدگی فرش می شود . تبلیغاتی که شامپو های فرش می کنند واقعیت ندارند .

    - چنانچه آب روی فرش ریخت باید از فرش گرفته شود و آن قسمت کاملا خشک گردد .

    - اگر غذا ،شربت و یا نوشابه روی فرش ریخت آن قسمت باید به سرعت شستشو و خشک گردد .

    - بیدخورده حتما باید ترمیم گردد تا هنگام شستشو ،قسمت های کنار بید خورده آسیب نبینند .

    عامل بید خورذگی ، پشم های ضد عفونی نشده ،هوای شرجی و مرطوب ، نگهداری فرش در محل های سربسته و متروک و یاعدم توجه به نظافت فرش می باشد . در صورتی که فرش ها در محل های در بسته ویا متروک قرار دارد ،باید حداقل هر یک ماه یکبار در ها باز گردند و فرش ها مورد بازرسی قرار گیرند
    - هنگامیکه انواع چسب های مایع و یا رنگ های ساختمانی روی فرش ریخت باید قبل از خشک شدن ،آن قسمت کاملا شستشو و خشک گردد . در صورت وقوع این گونه اتفاقات باید از اهل فن کمک گرفت .

    - از گذاشتن مستقیم نوک تیز پایه صندلی ،میز ویا مبل بر روی مبل خودداری کنید . برای این موارد از زیرپایه های چوبی و یا پلاستیکی استفاده نمائید .

    - از تابش نور مستقیم بر روی فرش جلوگیری نمائید .

    - برای یکنواخت ماندن سطوح فرش لازم می باشد حداقل هر شش ماه یک بار فرش سر و ته شود .

    - از گذاشتن گلدان بر روی فرش ویا کنار آن خودداری کنید .اغلب پوسیدگی فرش ها ناشی از آب های اضافی پای گلدان ها می باشد .

    - در مناطقی که آب و هوای آن گرم و مرطوب می باشد بهتر است از فرش های تمام پشم استفاده شود . چرا که این فرش ها رطوبت کمی جذب می کنند .

    - فرش ها باید قبل از فرسوده و نخ نما شدن مرمت شوند .