قلب خانه

شروع موضوع توسط Nazanin ‏30/8/15 در انجمن تزیینات

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    به یاد حدیث امام علی علیه السلام می افتم که فرموده اند :"کار هر روز را در همان روز انجام ده زیرا هر روزی را کاری است ویژه آن روز " (١)تصمیم می گیرم به کارهایم نظم بیشتری بدهم واصولی تر کارهایم را دنبال کنم.



    امروز را روز آشپز خانه قرار می دهم،هرچه باشد مرکز سرویس دهی خانه، آنجاست.وقتی وارد آشپزخانه می شوم سرم گیج می رود .نمی دانم از کجا شروع کنم.یاد دوستم می افتم که در زمینه ی دکوراسیون داخلی و چیدمان خانه تحقیقاتی داشت.به ذهنم می رسد به او زنگ بزنم وازش راهنمایی بخواهم.مطمئنا کار علمی واصولی بهتر جواب می دهد.صحبت هایش را لیست می کنم تا یک به یک عملی نمایم.




    1-آشپز خانه قلب خانه تلقی می شود؛ پس هر چه تمیز،مرتب وباسلیقه تر چیده شود بازده بالاتری دارد.اما اول باید وسایل اضافه را جدا کنیم ؛ بدرد نخور ها را دور بریزیم ومابقی را روانه انباری کنیم .این کار باعث می شوداز شلوغی و بهم ریختگی جلوگیری شود.



    2-کابینت ها را بررسی کنیم. وسایل ضروری را در کابینت های در دسترس قرار داده و وسایلی را که چند وقت یکبار مورد نیازمان است در کابینت های دیگر مثلا طبقات بالایی بگذاریم.



    3-خوب است یک کابینت را به وسایل برقی اختصاص دهیم؛ در نظر داشته باشیم بهتر است به پریز برق نزدیک باشد تا از جابجایی زیاد جلوگیری شود.



    4- هرچه تعداد قفسه بندی ها بیشتر باشد کار چینش آسانتر انجام می شود. حتی از باریک ترین جای آشپز خانه غافل نشوید؛ و وسیله ای را با دقت و سلیقه در آن جای دهید.

    89c9f3d3707fd4325411823e535b54d9.jpg



    5-در هنگام چیدمان حواسمان به مکان ادویه ها باشد. طعم و مزه آنها در مجاورت با حرارت تغییر می کند پس باید دور از حرارت گاز قرار گیرد .بهترین جا نزدیک به مکان آشپزی است.باید به طریقی چیده شوند که برچسب اسمشان به سهولت خوانده شود.





    6-اگر در نظر دارید میز یاوسایل جدیدی تهیه کنید به وسعت آشپز خانه توجه نمائید. برای مثال بهتر است از میز های تاشو ویا گرد استفاده شود .چون فضای کمتری اشغال می کنند.



    7-یکی از موضوعات مهم در آشپز خانه نور است. بهترین نور،نور طبیعی است.

    چرا که فضا را آکنده ازسر زندگی و نشاط می کند.برای شب هم یک منبع نور کلی به همراه منابع نوری کوچکتر در مکان های مهم کاری بسیار ضروری است.اگر می خواهید از پرده استفاده کنید بهتر است از پرده های نازک که امکان کنار رفتن داشته باشند استفاده نمائید.



    8- گاز،سینک و یخچال را در سه قطب آشپز خانه قرار دهید تا از رفت و آمد زیاد جلو گیری شود.



    9- در چینش یخچال و فریزربا دقت و سلیقه هر ماده خوراکی را در طبقه مخصوص به خود قرار دهید تا دسترسی برایتان آسان باشد.

    b881bb5c6bd71c278c8252274ba84af1.jpg


    10-از فضای زیر سینک غافل نشوید. شما میتوانید از قفسه های فلزی آماده استفاده نمائید و وسایل پر مصرف زیادی را در آنجا جای دهید در ضمن می توانید وسایل باریکی مثل تخته گوشت ،سینی ودرهای قابلمه ها را بصورت ایستاده در کابینت زیر سینک قرار دهید.

    در آخر دوستم برام یک هدیه هم داشت ؛ و به من گفت : تزئینات در آشپز خانه خیلی مهم است وسبب شادی ودلگرمی می شود ؛اما فکر می کنم حالا وقت آن را نداری ؛ وقتی کارهای اولیه خانه تمام شد حتما درباره اش با هم صحبت می کنیم.

    فقط از پسرت نیما بخواه این حدیث را با خط قشنگش بنویسد وآن را روی یخچال خانه ات نصب کن ؛تا بتوانی با نیرویی مضاعف به کارهایت سر و سامان بدهی

    امام صادق علیه السلام در معنای نظم می فرمایند: نظم؛تدبیر،حکمت ،اندازه گیری و هماهنگی در اشیایی است که عقل را به حیرت وا می دارد. (2)

    از راهنمایی های دوستم کلی نیرو گرفتم و هدفمند شروع به کار کردم. امروز روز آشپز خانه است پس فقط به آن می پردازم.