استرس عاملی برای آلزایمر

شروع موضوع توسط Nazanin ‏3/10/15 در انجمن بیماری ها و راه درمان

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    6a0c34b0701f11657cbb99aa32616b62.jpg

    اگر می خواهید به آلزایمر مبتلا نشوید سعی کنید بتوانید احساساتتان را کنترل کنید و مانع ایجاد استرس و تنش روزمره در خود شوید چون اضطراب یکی از مهمترین عوامل بروز بیماری زوال عقل در شماست بخصوص سالمندان که مهمترین افراد مستعد در این مورد هستند!

    بر اساس تحقیقات قدیمی استرس با افزایش خطر بیماری آلزایمر در ارتباط است، اما مکانیسم های زیربنایی این ارتباط به طور دقیق مشخص نمی باشد.


    در حال حاضر، محققان از دانشگاه فلوریدا بر این باورند که یک گام به تفسیر و توجیه آن نزدیک هستند.طی مطالعاتی که در مجله EMBO انتشار یافته است، دکتر Todd Golde مدیر مرکز پژوهش بیماری های عصبی در دانشگاه فلوریدا و همکارانش به این موضوع پرداختند که چکونه یک هورمون توسط مغز در واکنش به استرس تولید شده و باعث پیش روی آلزایمر می گردد.دکتر گولد همچنین می گوید که فهم دقیق مکانیسم استرس می تواند حداقل یکی از بیماری های آلزایمر را افزایش دهد.



    بر اساس این یافته ها، این گروه در حال حاضر در مورد یک استراتژی پیشگیری از آلزایمر در حال پژوهش هستند. استفاده از یک آنتی بادی که انتشار این هورمون استرس متوقف می کند، می تواند تولید پروتئین مرتبط به آلزایمر را مهار کند.

    آلزایمر یکی از علل اصلی زوال عقل در ایالت متحده به شمار می رود که چیزی حدود 5.3میلیون نفر را در این کشور تحت تاثیر قرار داده است. انتظار می رود که این آمار تا سال 2050 به 3برابر یعنی 13.8میلیون نفر افزایش یابد.



    سن، حضور ژن خاص و یک سابقه خانوادگی از این بیماری از شایع ترین عوامل خطر مرتبط با آلزایمر به شمار می روند، با این حال محققان استرس را به طور چشمگیری در بروز آلزایمر دخیل می دانند.
    گفتنی است که هورمون استرس با ایجاد فعالیت آنزیم باعث افزایش تولید بتا آمیلوئید می شود.

    این گروه محقق برای درک بهتر این مکانیسم به تجزیه و تحلیل مغز موش ها در دو شرایط استرسی و بدون استرس پرداختند.

    آنها دریافتند موشهایی که دچار استرس بودند نسبت به گروه دیگر از فراوانی پروتئین بتا آمیلوئید در مغز برخوردار هستند. به این طریق این هورمون در مغز افراد مبتلا به آلزایمر تجمع یافته و با ایجاد پلاکت هایی ارتباطات سلول های مغزی را مختل می کند.

    تحقیقات بیشتر نیز نشان می دهد که استرس هورمونی به نام corticotrophin آزاد عامل (CRF) را درمغز تولید می کند که فعالیت یک آنزیم به نام سکرتاز گاما را افزایش داده و به طبع آن میزان تولید بتا آمیلوئید بالا می رود.

    در استفاده از CRF به سلول های عصبی مغز انسان در ظرف آزمایشگاه، تیم تحقیقاتی شاهد افزایش قابل توجهی در تولید بتا آمیلوئید بودند.



    این داده ها در مجموع پیوندی میان CRF و افزایش بتا آمیلوئید از طریق سکرتاز گاما و ارائه بینش مکانیسمی که استرس باعث ایجاد آلزایمر می شود، بود.

    این تیم همچنین می گوید یافته های آنها به یک استراتژی درمانی بالقوه برای بیماری آلزایمر اشاره دارد. به طوری که با قرار دادن CRF با یک آنتی بادی به منظور سطوح پایین تر از هورمون استرس باعث کاهش تولید بتا آمیلوئید می گردد. با این حال، محققان اعتراف می کنند که این رویکرد چالش برانگیز خواهد بود.

    به گفته دکتر گولد این عوامل غیر ژنتیکی نرم تر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را استنباط می کند.

    اخبار پزشکی امروز به تازگی در یک مطالعه گزارش داد که سطوح پایین ویتامین D همراه با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر همراه است.yjc