غذاهای ضد عوارض پیری

شروع موضوع توسط Nazanin ‏4/10/15 در انجمن پوست و مو

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    28f142847b48355facda5e28dd02f7f6.jpg


    بیایید غذاهای ضدپیری و کاهش دهنده عوارض و مضرات ناشی از بالا رفتن سن در افراد مختلف را با هم بشناسیم

    یک کارشناس ارشد تغذیه معتقد است: غذایی که می‌خوریم تفاوت زیادی روی سن و احساس ما ایجاد می‌کند.
    سارا مرادی مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بعضی از غذاها باعث کاهش فرآیند پیری می شوند، اظهارکرد: میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مغزها و غلات کامل بدن را در برابر شرایط مزمن که باعث کوتاه شدن زندگی و عمر می‌شود، محافظت می‌کنند.


    وی ادامه داد: این غذاها باعث سلامت عروق، قلب و سایر ارگان‌های بدن می شوند.

    این کارشناس ارشد تغذیه اظهارکرد: بعضی از غذاها باعث می‌شوند از سیستم شنوایی و بینایی بدن محافظت شود و مهم‌تر اینکه غذاهای سالم حافظه را در برابر آلزایمر محافظت می‌کند.

    مرادی با اشاره به خواص میوه‌ها و سبزیجات رنگی در فرایند ضد پیری گفت: آنتی اکسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزیجات رنگی مانند سبزیجات سبز رنگ، گوجه فرنگی قرمز، بلوبری و هویج به متوقف کردن صدمه سلولی در اثر مولکول های ناپایدار کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب خود را با میوه‌ها و سبزیجات پر کنید.

    وی همچنین به اثرات سه جزء آنتی اکسیدانی(ویتامین ث، روی و بتاکاروتن) اشاره کرد و افزود: این آنتی اکسیدان‌ها از صدمه مولکولی به سلول‌ها جلوگیری می کنند. صدمه مولکولی به سلول‌ها علت اصلی کوری در سالمندان بالای 65 سال می باشد. برخی غذاها مانند اسفناج، کلم، کلم‌پیچ و خردل سبز این فرآیند را به تاخیر می اندازند.

    مرادی تصریح کرد: هنگامی که محصولات با رنگ روشن مانند ذرت، فلفل و طالبی را میل می‌کنید در واقع به بینایی خود کمک کرده‌اید. همچنین آنتی اکسیدان قویی که در انگور وجود دارد، رزوراترول نامیده می شود که باعث کاهش خطر سرطان و بیماری‌های قلبی می گردد.

    وی ادامه داد: آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث باعث می شود پوست جوان‌تر به نظر بیاید. مطالعه‌ای در سال 2010 نشان داد خوردن مقادیر زیاد سبزیجات زرد و سبز با کاهش چین و چروک ارتباط دارد.

    مسوول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه گفت: غلات کامل غنی از فیبر مانند جو، جو دوسر، گندم و برنج قهوه‌ای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند. غلات کامل، رگ‌های خونی را در شرایط بهینه قرار می دهند.

    مرادی به تاثیر قابل توجه ماهی در فرایند ضد پیری اشاره کرد و افزود: اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی، مزایای ضد پیری دارند. از قلب محافظت می کنند، خطر سکته و آلزایمر را کاهش می دهند. هفته‌ای 2 واحد از ماهی های سالمون، قزل آلای رودخانه‌ای و تن توصیه می شود. در صورتی که ماهی نمی خورید از پزشک خود بخواهید مکمل امگا 3 برای شما تجویز کند.

    وی در ادامه به تاثیرات لبنیات اشاره کرد و گفت: لبنیات غنی شده با کلسیم و ویتامین D برای استحکام استخوان ها ضروری هستند. از استئوپروز جلوگیری می کنند و در سال‌های طلایی زندگی شما را فعال نگه می دارند. روزانه 3 فنجان شیر، ماست و یا سایر لبنیات کم چرب برای داشتن استخوان‌های قوی ضروری است. لبنیات کم چرب در مقابل لبنیات معمولی کلسترول را بالا نمی برند.

    مرادی همچنین در مورد تاثیرات مصرف مغزها افزود: اسیدهای چرب در مغزها از سالم ترین اسیدهای چرب هستند. میان وعده‌هایی که از مغزها هستند خطر فشار خون و کلسترول بالا را کاهش می دهند. همچنین لوبیاها و عدس که حاوی پروتئین‌های گیاهی هستند، به عنوان جایگزین گوشت قرمز و چربی اشباع، از پیری، بیماری قلبی و دیابت جلوگیری می کنند.
    ایسنا،