نقش ژنتیک در پراشتهایی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏11/10/15 در انجمن بیماری ها و راه درمان

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    8da40d8a9bdd7a9a46001f733304f582.jpg

    داشتن اشتهای زیاد می تواند منشا ژنتیکی داشته باشد و موجب پرخوری افراد شود کسانی که کنترل بر اشتهایشان ندارند تقصیری ندارند آن ها به طور ارثی اینگونه اند و به این دلیل نمی توانند گرسنگی و کم خوری را تحمل کنند!


    حتما دیده‌اید که بعضی افراد با یک کاسه سالاد سیر می‌شوند و نسبت به همین غذایی که خورده‌اند، احساس رضایت می‌کنند؛ در حالی که بعضی افراد باید انواع برگرها یا سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده بخورند تا همین حالت را تجربه کنند.
    ، به نظر متخصصان، این مسئله بیشتر به کمبود بعضی هورمون‌ها در مغز مرتبط می‌شود.

    یکی از مطالعات اخیری که در Cell Reports چاپ شده است، نشان می‌دهد که پایین آمدن سطح هورمونی به نام شبه‌گلوکاگون‌پیتید-۱ (GLP-۱) در مغز موش‌های آزمایشگاهی باعث تمایل آن‌ها به پُرخوری می‌شود، و در نتیجه این موجودات غذاهایی را ترجیح می‌دهند که چربی زیادی داشته باشد.

    این محققان معتقدند که GLP-۱ در هر دو سلول‌های مربوط به روده کوچک و مغز ترشح می‌شوند، و اگر میزان این هورمون در بدن به‌اندازه کافی باشد، سیگنال‌های سیری به‌درستی ارسال می‌شوند و کم‌تر به غذاهای پُرچرب تمایل پیدا می‌کنید.
    سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اخیرا دارویی را تایید کرده که هورمون GLP-۱ دارد و برای درمان چافی استفاده می‌شود، اما راه اصلی برای مقابله با این وضعیت، برخورداری از خواب مطلوب ۷ تا ۸ ساعت است. یکی از مطالعات اخیر American Journal of Human Biology ثابت می‌کند که نداشتن خواب کافی و مطلوب، باعث تغییر در ترشح طبیعی هورمون گرسنگی می‌شود، و در نهایت شما را گرسنه‌تر و پُرخورتر می‌کند.