اطلاعات جالب راجع به سونا

شروع موضوع توسط Nazanin ‏14/10/15 در انجمن رژیم درمانی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    275f79ed9ef8b6fa037f6e7c1395a1c6.jpg

    می خواهیم در این مطلب از عوارض و خطرات سونا برای برخی افراد صحبت کنیم و به دانستنی های شما در این زمینه بیافزاییم.


    پروین رمضانی اظهارکرد: استفاده از سونا علی‎رغم این‌که به غلط در میان عوام جا افتاده است که باعث لاغری میشود، این‌گونه نیست و تنها منافذ پوست را باز می‎کند و اکسیژنرسانی بدن را به حد مطلوب میرساند. در واقع انجام سونا زمینه را برای افراد یا ورزشکاران مهیا می‌کند تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

    وی گفت: مدت استفاده از سونا نباید از هشت دقیقه بیشتر باشد و حتماً هم، قبل و بعد از آن باید یک لیوان آب نوشیده شود. بسیاری بر این باورند که این آبی که طی سونا از بدن دفع میشود، باعث لاغری می‌شود در صورتی که اصلا اینگونه نیست.

    این مدرس شنا با اشاره به این‎که سونا به سه نوع خشک، بخار و تکنفره تقسیم میشود، بیان کرد: فرد با توجه به علاقه خود میتواند از هر یک از این سوناها استفاده کند. ممکن است برخی افراد که از سونای خشک استفاده می‎کنند این تصور را داشته باشند که این نوع سونا باعث خشکی یا ترکخوردگی پوست می‌شود. از طرفی از آن جایی که در سونای بخار عمل تعریق سریعتر در بدن صورت میگیرد، مردم بیشتر این نوع سونا را می‌پسندند.

    وی اظهارکرد: سونای تکنفره نیز به گونهای است که به جز سر، تمام اعضای بدن در محفظهای قرار می‌گیرد که در آن هوای گرم یا بخار جریان دارد و تعریق شدیدی دست میدهد. این‌گونه سوناها بیشتر در سالنهای بدنسازی و موسسههای لاغری رواج دارد و ادعا میشود که خاصیت لاغرکنندگی دارد و باعث ایجاد تناسب اندام میشود، در حالی که چنین ادعایی صحت ندارد.

    رمضانی تصریح کرد: فواید سونا به طور کل تنها در دو مطلب خلاصه میشود و آن باز شدن منافذ پوست و افزایش اکسیژن رسانیبدن میباشد و این در حالی است که سونا برای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و همچنین عفونی ضرر دارد و حتی ممکن است باعث تشدید بیماری آنها نیز بشود. البته در اغلب سوناها نکات ایمنی در مورد استفاده از آن در محل نوشته شده است.

    وی اضافه کرد: اگرچه سونا جهت افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عفونی ضرر دارد اما برای برخی بیماریها مانند بیماریهای مفاصل هیچ گونه خطری ایجاد نمیکند و حتی ممکن است مفید هم باشد.

    عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به محدودیت سنی در استفاده از سونا، تصریح کرد: بچههای زیر 12 سال جایز نیست که از سونا استفاده کنند، چرا که با یک بازی ساده دبستانی سریع گرم میشوند و عرق میکنند و اصلا درست نیست که از سونا استفاده کنند. از طرفی کسانی هم که سنشان 70 سال به بالا است و یا دارای بیماریهای قلبی خاصی هستند، توصیه میشود که از سونا استفاده نکنند.

    وی با بیان این‌که نمیتوان از سونا به عنوان یک ورزش یا تفریح استفاده کرد، افزود: سونا حتما باید در کنار شنا استفاده شود و به تنهایی نباید استفاده شود. بیشتر سوناها هم نیز در کنار استخرها تعبیه شدهاند ولی با این حال، متاسفانه برخی از آرایشگاههایی که در کنارشان سالن بدنسازی هم دارند، از سوناهای تکنفره استفاده میکنند که خطرش هم خیلی زیاد است.

    رمضانی با تاکید بر این‌که سونا به هیچ وجه در کاهش وزن و لاغری تاثیر ندارد، افزود: دلیل این امر نیز این است که فرد در سونا آب بدنش کم میشود و بلافاصله به واسطه یک لیوان آبی که بعد از سونا مینوشد، آب بدنش برمیگردد و جایگزینی صورت میگیرد.

    این مدرس شنا در پایان توصیه کرد: افرادی از سونا استفاده کنند که به فکر لاغری نیستند، بلکه به فکر سلامتی هستند. ضمن این‎که از همان هشت دقیقه جهت سونا استفاده کنند و بعد به شنا بروند و پس از شنا و فعالیت بدنی نیز مجدداً هشت دقیقه از سونا استفاده کنند.

    (ایسنا)،