همکاری زوجین در امور منزل

شروع موضوع توسط Nazanin ‏14/10/15 در انجمن خانواده

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    27ec9adce64091035547b3eda69bf8fc.jpg

    سعی کنید در کارهای منزلتان همسرتان را نیز شریک کنید و حس همکاری در امور خانه و زندکی مشترک را در وی زنده نگه دارید!


    کار سختی است. یک شبه نمی توانید جارو و تی را در دست مردی که تا همین چند ماه پیش لیوان آبش را هم از مادرش می گرفته قرار دهید و به او بفهمانید که قرار نیست با مادرش زندگی کند. اگر مسئولیت کار خارج از خانه با هر دوی شما باشد و درآمدی که برای به دست آوردنش تلاش کرده اید صرف منافع مشترک تان شود، انجام کارهای خانه به تنهایی می تواند جسم و روان تان را خسته کند.

    کم نیستند زن هایی که خودخواسته یا به خاطر منافع زندگی مشترک شان در کنار جارو به دست و پیشبند به تن بودن، خارج از خانه هم کار می کنند و کم نیستند زنانی که به خاطر تنها به دوش کشیدن مسئولیت های خانه، باکلافگی و آزردگی شان هر روز بیشتر از قبل از همسر خود فاصله می گیرند. اگر شما هم یکی از این خانم ها هستید، راهنمایی های ما را هم برای جارو به دست کردن شوهرتان امتحان کنید. می دانیم کار آسانی در پیش ندارید اما اگر این دست تنهایی واقعا به روان و آرامش تان صدمه می زند باید آستین های تان را برای تغییر بالا بزنید.


    همسرتان را جارو به دست کنید همسر,رابطه

    چشم های تان را باز کنید

    قرار است برای تغییر تلاش کنید اما قبل از آنکه با امیدواری ادامه مطلب را بخوانید، به شما می گوییم پیش نیاز کارگر شدن تغییرات مورد نظرتان، ازدواج با مردی است که در خانه کار کردن را بد نمی داند. اگر سراغ مردی رفته اید که در خانه پدری به او آموزش داده اند که کار کردن در خانه، در هر شرایطی «وظیفه» زن است و همیشه در گوشش خوانده اند که «مرد» دست به سیاه و سفید نمی زند، نمی توانید به تغییر شرایط امیدوار باشید. شوهری که حفظ مردانگی اش را وابسته به فاصله اش از آشپزخانه می داند، به آسانی نمی تواند باورهایی که چند ده سال در مغزش حک شده است را تغییر دهد.

    شوهر خراب کن نباشید

    بیش از اندازه وسواسی هستید و تحمل ندارید که حتی نیم ساعت ظرف ها روی سینک ظرفشویی بماند؟ برای تمیز کردن خانه اصول خودتان را دارید و چون همسرتان از آن اصول بی خبر است یا به خوبی شما کارهای خانه را انجام نمی دهد، او را از کار کردن معاف می کنید؟ اگر همسرتان کار کردن بلد نیست به او برای یاد گرفتن اصولی که برای تان مهم است، زمان دهید. سختگیری را کنار بگذارید و وقتی مشغول کار است مدام از او ایراد نگیرید. اگر صبور باشید و هر هفته تنها یک نکته تازه را به او آموزش دهید، بعد از گذشت چند ماه می توانید از شوهر نابلدتان یک کدبانو بسازید.

    گذشته از این، اگر نمی خواهید دست تنها بودن در کارهای خانه، بعد از چند سال شما را به زنی غرغرو، کلافه و خسته تبدیل کند، بپذیرید که قرار نیست همه چیز ایده آل انجام شود. ممکن است ظرف دوست داشتنی تان از دست همسرتان بیفتد و بشکند یا ممکن است یادش برود که سینک ظرفشویی را خشک کند و لکه روی سینک بماند اما اگر به خاطر این اشتباهات او را از کار کرده معاف کنید به همسرتان یاد می دهید که هر وقت خسته و بی حوصله است، پراشتباه کار کند و شما را به گرفتن پیشبند و جارو ترغیب کند. پس اگر خودخواسته همسرتان را از خانه داری محروم کردید، حق ندارید بعدا غرولند های تان را روی سر او آوار کنید.

    توافقنامه بنویسید

    تصور نکنید همسرتان قرار است به اندازه شما و به شیوه شما به امور خانه رسیدگی کند. شما برای آنکه همسرتان را در انجام کارها مشارکت دهید، باید به علایق و ویژگی های شخصیتی او توجه کنید. شاید همسر شما هرگز ظرف نشوید اما ممکن است با جارو کردن میانه بدی نداشته باشد. شاید او در طول هفته میلی به انجام کارهای خانه نداشته باشد اما در روزهای تعطیل بتواند برای شما خانه تکانی کند و به سهم خودش در انجام کارهای خانه شریک شما باشد.

    پس در تقسیم وظایف، این موضوع را در نظر بگیرید که همسرتان توان و میل انجام چه کاری را دارد. شک نکنید از میان کارهای متعددی که هر روز در خانه با آنها سر و کار دارید، چند موردی پیدا می شود که همسرتان به انجام دادن شان بی میل نباشد. پس نظرش را بپرسید و بعد از یک گفت وگوی مفصل در این مورد با او به توافق برسید. یادتان نرود همسرتان قرار است در کارهای خانه مشارکت کرده و به عادلانه تر شدن این شرایط کمک کند نه اینکه دقیقا همان مسئولیت های شما را برعهده بگیرد.


    همه چیز را گردن تنبلی نیندازید

    کار نکردن همسرتان در خانه تنها دلیل دعواهای شماست و به تنهایی می تواند خانه تان را جهنم کنم؟ شاید در تشخیص مشکلی که در رابطه تان وجود دارد، دچار سوء تفاهم شده باشید و این دلیل ظاهری را به جای مشکلات ریشه ای تری که در زندگی تان خانه کرده مورد توجه قرار داده باشید. در زندگی مشترک، یک مشکل به تنهایی به رابطه آسیب نمی زند. در اغلب موارد ما با زنجیره ای از مشکلات و سوءتفاهم ها روبه رو هستیم و گاهی نمی توانیم مشخص کنیم دلیل اصلی تنش ها کدام یک است.

    شاید مخالفت همسرتان با کار کردن شما خارج از خانه دلیل همکاری نکردنش با شما باشد و شاید هم اعتیادش به موبایل بازی به او مجالی برای دیدن شرایط شما و پیدا کردن انگیزه همکاری را ندهد پس با گفت وگو این موضوع را بررسی کنید و بدون خشم، دلخوری یا لحن نامناسب در گفت وگویی آرام و دوستانه ریشه مشکلات تان را جست وجو کنید. اگر احساس کردید در پیدا کردن عوامل مشکل و حل کردن شان ناتوانید، حتما از مشاور خانواده کمک بگیرید و اجازه ندهید دلایل کوچک و به ظاهر بی اهمیت، آرامش را از زندگی مشترک شما فراری دهد.

    همسرتان را بشناسید

    وقتی از همسرتان می خواهید به شما کمک کند، جوری رفتار می کند که انگار مردانگی اش را زیر سوال برده اید و به شخصیتش توهین کرده اید؟ درست است که باورهای کهنه ای که در ذهن شریک زندگی شما خانه کرده اند می توانند این سوء تفاهم را ایجاد کنند اما گاهی خودتان هم در ایجاد آن بی تقصیر نیستید. قبل از آنکه کاری را از همسرتان بخواهید، نگاهی به شخصیت و توانایی هایش بیندازید. اگر همسرتان هیچ وقت توانایی انجام کارهای ظریف را نداشته، نمی توانید از او بخواهید که کریستال ها را برق بیندازد اما می توانید کارهای قدرتی را به او بسپارید. اگر همسرتان اهل تمرکز کردن است و به فرزی شما نیست به جای سپردن کارهای دقیقه نودی به او، مسئولیت هایی که برای انجام شان زمان بیشتری دارید را به او بسپارید.

    مامان بازی نکنید

    می خواهید دل همسرتان را به دست بیاورید و به او بگویید که از زن های دیگر یک سر و گردن توانمند تر هستید؟ به همین دلیل از همان روزهای اول ازدواج خود را در آشپزخانه حبس می کنید و هر چند دقیقه یک بار با آب پرتقال و ظرف کیکی که خودتان طبخش کرده اید از او پذیرایی می کنید؟ این بار مشکل شما هستید که فکر می کنید زن نمونه همان مادر فداکار است و با رفتن از این مسیر همسرتان را به روی مبل نشستن عادت می دهید.


    هندوانه زیر بغلش بگذارید

    مردها عاشق ستایش شدن هستند پس به جای اینکه با تنش و جدل او را به همکاری کردن وادار کنید، روی نقطه ضعفش دست بگذارید. وقتی که کارهای خانه را انجام می دهد، او را ستایش کنید. فقط کافیست گاهی بگویید که برخی کارها را از او یاد گرفته اید و از ریزه کاری هایی که انجام می دهد، لذت می برید. مراقب باشید در استفاده از این روش زیاده روی نکنید و با بیش از اندازه تعریف کردن از او، این حس را به همسرتان القا نکنید که همه کارهای خانه به دوش اوست.