امکان بزرگنمایی با لنزهای تماسی تلسکوپی جدید

شروع موضوع توسط Nazanin ‏16/10/15 در انجمن چشم پزشکی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    1a9a846442a6d90790250fb20db31d7b.jpg

    نوعی بیماری چشمی به اسم (macular degeneration (AMD وجود دارد که در آن همزمان با پیری بیمار رفته رفته بخشی از شبکیه به اسم ماکولا نابود میشود. ماکولا بخشی از شبکیه چشم است که شامل میزان زیادی از گیرنده های حس بینایی است و زمانی که ما بطور مستقیم به وسیله ای نگاه میکنیم در حقیقت تصویر آنرا بر روی ماکولای چشمان خود میندازیم. با خرابی این بخش از شبکیه حس بینایی بیمار رفته رفته از بین میرود.

    درمان سنتی این بیماران استفاده از عینک ها یا لنزهای درون چشمی خاص است تا به کمک آنها بتوان تصویر را بر روی قسمت دیگری از شبکیه چشم که سالم است تاباند. این عینک ها بزرگ و زشت هستند و شکل ظاهری آنها مانند عینک هایی است که پزشکان در موقع جراحی به چشم میزنند.

    اخیرا محققان در حال کار بر روی یک لنز تماسی یا کنتاکت لنز هستند که با همراهی با یک عینک پولاریزان میتواند هم دید معمولی و هم دید تلسکوپی را برای این بیماران فراهم آورد. این کنتاکت لنز دو عدسی دارد. یکی در مرکز که مشخص میکند نور به کدام قسمت شبکیه باید تابیده شود و دیگری در اطراف آن که قابلیت زوم تا 2.8 برابر را دارد.

    هر دو این عدسی ها نور را به یک نقطه خاصی از شبکیه میتابانند ولی نور آنها پولاریزه است و زاویه تابش پولاریزه آنها عمود بر یکدیگر میباشد. حالا اگر فرد استفاده کننده از این لنز تماسی یک عینک پولاریزان (مانند آنها که برای دیدن تلویزیون های سه بعدی بکار برده میشوند) به چشم بزند میتواند مشخص کند که کدام عدسی لنز تماسی فعال باشد.

    فرد استفاده کننده از این سیستم میتواند تصویر اشیاء را با بزرگنمایی بر روی قسمت های مختلف شبکیه خود ببیند.