درمان آب مروارید با لنز های جدید

شروع موضوع توسط Nazanin ‏16/10/15 در انجمن چشم پزشکی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    2799b287f3e16480ff43b579ed5bf5d6.jpg



    همان طور که میدانید به کدورت عدسی طبیعی چشم آب مروارید میگویند . در مطالب قبلی در رابطه با آب مروارید و دلایل ایجاد آن صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم روش درمان و عمل جراحی این بیماری را شرح دهیم. این عمل از سری بی خطر ترین عمل های جراحی است و درصد موفقیت 90 درصد بدون عارضه بوده است.

    تغییرات متابولیك در رشته‌های عدسی چشم سبب كدورت آن شده و باعث كاهش بینایی می‌شود و درمان آن جراحی و تعویض عدسی چشم با یك عدسی مصنوعی می‌باشد.

    جراحی آب مروارید یكی از بی‌خطرترین اعمال جراحی بوده و میزان موفقیت بالایی دارد و در بیش از 90 درصد موارد بدون عارضه انجام می‌شود.

    شایعترین روش جراحی آب مروارید استفاده از دستگاه فیكوامولسیفیكاسیون می‌باشد كه جراح بعد از چكاندن قطره بی‌حسی یك برش كوچك حدود 2/2 تا 8/1 میلی‌متر در اطراف قرنیه داده و یك وسیله كوچك را وارد چشم كرده و با استفاده از امواج اولتراساند عدسی چشم را خرد كرده و از چشم خارج می‌كند سپس یك لنز مصنوعی از همان برش كوچك وارد چشم می‌كند. در اغلب موارد لنز تك كانونه كه برای دید دور تنظیم می‌شود و در پشت عنبیه و گاه در جلوی عنبیه كاشته می‌شود. به دنبال جراحی بیماران برای دید نزدیك مثل مطالعه باید عینك بزنند. بیمارانی كه قبل از جراحی دچار آستیگماتیسم می‌باشند برای دید دور مثل رانندگی و یا تماشای تلویزیون هم احتیاج به عینك دارند.



    اخیراً دو نوع لنز وارد بازار شده كه این مشكلات را مرتفع كرده و نیاز بیماران به عینك بعد از جراحی كاتاراكت را برطرف می‌كنند.

    لنزتوریك : افرادی كه علاوه بر آب مروارید دچار آستیگماتیسم می‌باشند در حین جراحی این نوع لنز كاشته می‌شود كه توانایی اصلاح آستیگماتیسم تا 6 دیوپتر را دارد و نیاز بیمار به عینك برای دید دور را برطرف می‌كند و كیفیت دید اشیا را بهتر می‌كند.

    با این نوع لنز در بیش از 95 درصد موارد افراد بدون عینك دید كافی برای رانندگی و یا تماشای تلویزیون را دارند.

    لنزهای دو كانونه و چند كانونه : برای اصلاح پیرچشمی (نیاز به عینك برای مطالعه) بكار می‌رود. افرادی با و یا بدون پیرچشمی كه جراحی آب مروارید می‌شوند و تمایلی به استفاده از عینك برای دید نزدیك و با دید حد واسط و یا دید دور ندارند از این نوع لنز در حین جراحی در چشم آنها كاشته می‌شود و این افراد دید با كیفیت عالی در هر فاصله‌ای دارند و حدود 95 درصد افرادی كه این نوع لنز در چشم آنها كاشته می‌شود احتیاج به عینك برای دید در تمام فواصل ندارند.