نکات مهم پس از عمل افتادگی پلک

شروع موضوع توسط Nazanin ‏16/10/15 در انجمن چشم پزشکی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    4c09d33b8b558fca4b4c8ffe4b1f5e4a.jpg

    شل شدن و از دست رفتن قوام پوست و بافت‌های نگه دارنده پلک‌ها، باعث پُف پلک‌ها و آویزان شدن پوست این ناحیه می‌شود.بعضی‌ از مشتریان جراحی‌های زیبایی، بعد از جراحی بینی و تزریق لب، یاد چشم‌هایشان می‌افتند و برای زیباتر شدن به جراحان پلاستیک مراجعه می‌کنند تا پوست پلک‌هایشان را بکشد. در این مطلب به بررسی نکات مهم پس از عمل افتادگی پلک می پردازیم.


    1. عمل جراحی اصلاح پتوز بر روی عضله انجام می شود و گاهی نیز با استفاده از غلاف عضلانی ناحیه ران و یا مواد مصنوعی میباشد .

    2. بعد از عمل پتوز در نگاه به پایین سفیدی چشم بیشتر از چشم مقابل دیده می شود که از عوارض اجتناب ناپذیر عمل است و باید قبل از عمل در مورد ان تصمیم گیری کرد .

    3. در عمل جراحی پتوز گاهی لازم است عمل در هر دو چشم صورت گیرد ( در حالیکه بنظر شما علائم بیماری در یک چشم است ) .

    4. بعد از عمل جراحی پتوز اغلب نیاز به بستری شدن وجود ندارد .

    5. پانسمان چشم روز پس از عمل برداشته می شود و بر حسب معاینه چشم ممکن است روز اول تا سوم چشم پانسمان شود ولی بعد از این زمان به پانسمان یا شیلد ( محافظ پلاستیکی ) نیازی نیست .

    6. در جراحی پتوز اغلب تا مدتی چشم اندکی باز میماند که بایستی شبها با مصرف پماد مانع خشک شدن چشم شد . معمولا پس از چند ماه چشم با شرایط فوق سازگار شده و نیازی به مصرف پماد نیست .

    7. نماز خواندن از همان روز اول عمل با تیمم روی سنگ بلامانع است و سجده کردن مانعی ندارد .

    8. زمان حمام کردن را از پزشک خود سوال کنید . ولی معمولا از روز دوم به بعد می توانید حمام کنید .

    10. در عمل جراحی پتوز معمولا نوعی بخیه روی پلک داریم که طی دو هفته اول بعد از عمل برداشته می شود .

    11. توجه داشته باشید بعضی از اعمال جراحی پتوز در کودکان توسط نخهای مخصوصی به طور موقت و جهت جلوگیری از تنبلی چشم ناشی از بسته بودن پلک انجام می شود لذا با رشد صورت اثر ان عمل از بین رفته و پس از تکمیلرشد صورت اغلب عمل جراحی بایستی تکرار شود و در بار دوم معمولا از روش های دائمی تر استفاده می شود . تعداد روزهای بعد از عمل را همیشه بخاطر بسپارید و در هر مراجعه یاداوری نمائید .

    12. در هر مراجعه داروهای مصرفی بخصوص قطره ها را با خود بیاورید و نام انها را بخاطر بسپارید زیرا ممکن است به علت مشابهت ظاهری برخی قطره ها و نداشتن دید کافی داروها را جابجا مصرف نمائید .

    13. دقت کنید برچسب روی قطره ها کنده نشود و هر قطره را پس از مصرف در جلد خود قرار دهید .

    14. نحوه مصرف قطره ها را از پزشک خود سئوال کنید ( مصرف صحیح و به موقع داروها پس از عمل در میزان موفقیت عمل تاثیر بسزایی دارد ).

    15. سعی کنید قطره ها را در زمان تعیین شده توسط پزشک استفاده نمائید . در فواصل خواب (5-6ساعت )لازم نیست برای چکاندن قطره از خواب بیدار شوید ولی بهتر است این مسئله را از پزشک خود سئوال کنید .

    16. سعی نمایید قطره باز شده را در حرارت عادی (25-30درجه سانیگراد ) نگه داری نموده و حداکثر تا 3 هفته پس از باز نمودن درپوش از ان استفاده کنید . بنابراین از یخ زدگی یا گرمای شدید جلوگیری شود .

    17. از تماس نوک قطره با چشم یا سطوح دیگر جلوگیری کنید . پس از هر بار مصرف در پوش ظرف را محکم ببندید .

    18. در صورتیکه قطره تغییر رنگ یا رسوب داد از ان استفاده نکنید .

    19. هیچگاه اطراف چشم را با پارچه های خشن یا دستمال کاغذی تمیز نکنید زیرا اینکارممکن است باعث خراش قرنیه شود .

    20. صبح ها پس از بیدار شدن از خواب ممکن است اطراف مژه ها و گوشه چشم ترشحات زیادی جمع شود که برای تمیز کردن انها می توانید از قطره های چشمی انتی بیوتیک ( کلرامفینکل , جنتامایسین , سولفاستامید و ..) داخل چشم و روی پلک ها ریخته و سپس به اهستگی با پنبه یا تنظیف استریل انرا تمیز کنید . مراقب باشید که فشار انگشت مستقیما به کره چشم وارد نشود زیرا این امر میتواند سبب باز شدن بخیه ها یا زخم محل عمل شود .

    21. مطالعه , تماشای تلویزیون و فعالیتهای عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد و نحوه صحیح قرار گرفتن سر , رعایت شود بلامانع است .

    22. این بیماری و عمل جراحی ان از نظر تغذیه , رژیم خاصی ندارد و چنانچه قبل از عمل رژیم معینی داشتید ( دیابت – فشارخون – زخم معده و …) بعد از عمل هم به همان رژیم ادامه دهید .

    23. از بکار بردن مواد ارایشی ( سرمه , ریمل , مژه مصنوعی , لنزهای رنگی , مواد روغنی در اطراف چشم و ….) جدا خوداری نمائید و زمان شروع انرا از پزشک معالج سئوال کنید .

    24. ورزش های سبک و بدون ضربه به چشم اشکالی ندارد اما از شنا , بوکس و نظائر ان که به چشم ضربه میزنند جدا خوداری نمائید .

    روش صحیح قطره چکاندن در چشم

    بسیار اهمیت دارد که قطره در جشم به روش صحیح و به مقدار مناسب ریخته شود والا ممکن است بسیار زیاد یا بسیار کم باشد با زیاد ریختن قطره احتمال عوارض جانبی دارو افزایش می یابد و با کم ریختن ان ممکن است بیماری شما بطور موثری کنترل نشود .

    اکثر بیماران خودشان قطره را می چکانند اگر چه بعضی ها ترجیح می دهند که با کمک دیگران اینکار را انجام دهند . اگر می خواهید قطره ها را خودتان بریزید مراحلی که در پائین نوشته شده را به ترتیب دنبال کنید . شما می توانید قطره ها را در هر وضعیتی که احساس راحتی میکنید بچکانید :

    • ابتدا دستهای خود را با اب صابون بخوبی بشوئید.
    • در وضعیت ایستاده – نشسته – خوابیده.
    • ظرف قطر ه را در دستتان بالای چشم نگه دارید . به ارامی پلک پایین خود را با انگشت اشاره پایین بکشید تا حفره کوچکی در زیر چشم ایجاد گردد .ظرف قطره را فشار داده تا قطره ای به داخل چشم بیافتد .
    • به ارامی چشم هایتان را ببندید . پلکها را بسرعت باز و بسته نکنیدتا قطره قبل از اینکه جذب شود از چشمتان بیرون نریزد .
    • به منظور کاهش مقدار قطره ای که به داخل مجاری اشکی ( و جریان خون ) وارد می شود بهتر است برای 2 تا 3 دقیقه چشمتان را بسته نگه دارید . این کار به بسته نگه داشتن مجاری اشکی کمک میکند . فشار دادن روی گوشه داخلی چشم برای حدود 3 دقیقه اثر مشابهی دارد.
    یک نکته مهم : در هر چشم هر نوبت فقط یک قطره بچکانید . اگر نیاز بود که دو قطره متفاوت در یک ساعت استفاده کنید 10 دقیقه بعد از ریختن اولی صبر کنید تا مطمئن شوید که داروی قبلی به داخل چشم جذب شده است سپس قطره بعد را بچکانید .