تاثیرجراحی افتادگی پلک در زیبایی چشم

شروع موضوع توسط Nazanin ‏16/10/15 در انجمن چشم پزشکی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    4ff43e8d0119cbc6a08b034a3eee5df1.jpg

    جراحی برای برداشتن بافت اضافی پلک برای اصلاح افتادگی پلک بالایی و “شل شدن پلک پایینی است که اغلب به علت افزایش سن و یا کاهش وزن و آسیب به اعصاب عضلات پلک (از جمله بعلت بیماری پارکینسون) وجود دارد چشم پزشک با جراح پلاستیک معمولا به عنوان یک جراحی سرپایی درمان میکنند. دو تا چهار هفته طول می کشد تا ترمیم یابد . می تواند تورم قابل توجه، کبودی و تغییر رنگ به خصوص در دو هفته اول بعد از عمل وجودداشته باشد. کمپرس سرد این کبودی را درمان میکند. خطرات جراحی شامل خونریزی بیش از حد و عفونت است

    میتوان جراحی زیبایی پلک را در تمام سنین در افراد بالغ انجام داد. بعضی ها جراحی پلک را برای اصلاح مشکلات افزایش سن انجام میدهند در حالیکه در بعضی دیگر مسائل وراثتی باعث انجام جراحی در سنین 20 تا 30 سال میشود.



    چه کسانی کاندیدای مناسب برای جراحی پلک هستند؟

    یک یا تعدادی از موارد زیر کاندیدای مناسب برای جراحی پلک است :

    • پوست اضافی که چین طبیعی پلک بالایی را پوشانده است.
    • پوست شلی که از پلک بالائی آویزان شده است و احتمالا میدان دید بیمار را کاهش داده است.
    • حالت پفالودگی پلک بالا که حالت خسته ائی به چشم داده است.
    • پوست اضافه و چروکهای پلک تحتانی
    • کیسه ای شدن وتیرگی و کبودی زیر چشم ها که اغلب با گودی و برجستگی لبه استخوانی پلک تحتانی.
    • افتادگی لبه پلک تحتانی که سفیدی زیر قرنیه را نشان میدهد.
    در جراحی زیبایی پلک معمولا این مسائل را اصلاح میکنیم. ممکن است درمانهای دیگری نیز نیاز باشد. برای مثال اگر وضعیت پلک بالایی همراه با افتادگی ابروها باشد لیفت پیشانی ممکنست پیشنهاد شود. صاف کردن چین های اطراف پلک تحتانی مکنست نیاز به پیلینگ شیمیایی یا لیزر داشته باشد. دایره های زیر چشم ها که به علت رنگدانه های تیره می باشد ممکنست با مواد سفید کننده یا پیلینگ شیمیایی درمان شود.

    در ضمن مشاوره اولیه در جلو آینه شما باید دقیقا مشخص کنید که چه چیزی را می خواهید اصلاح کنید. این موضوع به جراح پلاستیک برای اطلاع از انتظارات شما و تعیین میزان واقعی اصلاح کمک میکند.



    چه نوع ارزیابی برای جراحی زیبایی پلک انجام می شود؟

    سابقه مصرف دارو وضعیت پزشکی مانند افزایش فشار خون، بیماریهای تیروئیدی یا دیابت مسائلی هستند که ممکنست ریسک عمل جراحی پلک را افزایش دهند. آیا شما آلرژی دارید؟ چنانچه از کنتاکت لنز استفاده نموده اید باید از نظر چشم پزشکی وخشکی احتمالی چشم بررسی شوید. تکنیک بخصوصی که توسط جراح پلاستیک به شما توصیه می شود بسته به فاکتورهای زیادی مثل پوست اضافه و چربی در نواحی پلک ،موقعیت ابروها و وضعیت عضلات اطراف چشم ها هستند.



    چگونه جراح پلاستیک قادر است ظاهر پلک فوقانی را اصلاح نماید؟

    برای جراحی پلک بالایی برش در چین طبیعی پلک بالایی قرار می گیردو مخفی می ماند و از طریق این برش. پوست و چربی اضافی برداشته می شود. بدلیل اینکه برش در چین طبیعی پلک بالا قرار میگیرد پس از بهبودی نامحسوس است.



    اصلاح ظاهر پلک تحتانی به چه شکل است؟

    برای جراحی پلک تحتانی برش درناحیه دو میلیمترزیر مژه ها داده میشود از طریق این برش پوست عضله و چربی اضافی برداشته می شود و یا ممکنست چربی زیر چشم مجددا شکل داده شودو پفالودگی و برجستگی زیرچشم برطرف شود. سایر تکنیکها برای مسائل خاصی مثل شلی عضله ممکنست استفاده شود. همانند جراحی پلک فوقانی برش درخطوط طبیعی نامحسوس می باشد لیزر بعضی مواقع به همراه این روش برای صاف کردن پوست پلک تحتانی بکار می رود.



    عوارض و ریسک های عمل کدامند؟

    ریسک قابل توجه در جراحی زیبایی پلک خوشبختانه وجود ندارد. هر سال تعداد زیادی تحت عملموفقیت آمیز جراحی پلک قرار میگیرند و حاصل کار رضایت بخش و بدون مشکلات عمده می باشد. هر عمل جراحی ریسک دارد اما همیشه می توان با اطلاعات بیشتری که به صورت حضوری توسط جراح به شما داده میشود، تصمیم آگاهانه گرفت.

    بعضی از عوارض نا معمول شامل: هماتوم ( تجمع خون زیر پوست که ممکنست نیاز به تخلیه باشد) – عفونت – واکنش به ماده بی حسی به دنبال جراحی، احساس خشکی و التهاب موقتی چشم که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، کاهش موقتی حس پوست پلک و کاهش عملکرد پلک که بعضی اوقات ممکن است نیازبه جراحی مجدد برای اصلاح آن داشته باشد.





    نحوه بیهوشی و طول جراحی به چه شکل خواهد بود؟

    معمولا بی حسی موضعی بهمراه داروهای آرام بخش بکار برده می شود. به هر حال بی هوشی عمومی بعضی موارد استفاده می شود. برای ایمنی بیشتر شما در حین عمل وضعیت قلب و فشار خون و نبض و میزان اکسیژن خون شما کنترل می شود.

    پس از پایان جراحی در ریکاوری مجددا دید شما به علت استفاده از پماد چشمی ممکنست تار باشد. تورم در پلکها بدنبال جراحی خواهید داشت. احتمالا چند ساعت پس از عمل می توانید به خانه بروید. در بعضی موارد خاص بیماران ممکنست یک شب در بیمارستان بستری بمانند.



    حالت اولیه و دستورات بعد از جراحی چگونه می باشد؟

    زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است. عصر روز عمل باید کاملا استراحت نمائید و زیر سرتان بالا باشد. از کمپرس سرد روی پلک هایتان استفاده نمائید. هر 20 دقیقه به طور متناوب به مدت 48 ساعت (به جز هنگام خواب). بخاطر داشته باشد از آسپیرین و بعضی از داروهای ضد التهابی استفاده ننمائید. ابتدا ممکنست احساس کشیدگی اطراف چشم ها داشته باشید که با مسکن های خوراکی مانند استامینوفن کنترل می شود. در 48 ساعت اول پس از جراحی تورم و کبودی با درجات متفاوت وجود دارد. بعضی از بیماران تورم ضعیف تا چند هفته ممکنست باقی بماند، در حالیکه در دیگران تورم ظرف یک هفته بر طرف می شود. کبودی ظرف یک تا دوهفته بر طرف می شود.

    پس از 14 روز شما می توانید آرایش کنید.

    بخیه ها پس از 4 – 5 روز کشیده می شوند. کمی تاری دید تا چند روز ممکن است ادامه یابد. چشمهای شما به صورت گذرا (موقتی) ممکن است به نور حساس باشد و ممکن است اشک ریزش و یا خشکی چشم داشته باشید.

    بعضی مواقع از قطره های چشم برای خارش و سوزش چشم استفاده می شود. برای محافظت از چشم در مقابل باد و اشعه خورشید لازم است چند هفته از عینک تیره استفاده نمائید.



    چه زمانی به فعالیتهای طبیعی بر گردید؟

    از زور زدن، خم شدن زیاد و بلند کردن اجسام سنگین در 2 هفته اول پس از عمل اجتناب نمائید. در بسیاری موارد ظرف ده روز یا کمتر شما می توانید به فعالیتهای طبیعی برگردید. ممکن است در خواندن یا سایر کارهای از این قبیل در روزهای اولیه مشکل داشته باشید.

    کنتاکت لنز تا دو هفته استفاده ننمائید.



    نتایج جراحی پلک چه گونه است؟

    جراحی زیبایی پلک شما را شاداب و با نشاط نشان می دهد در حالی که روند ترمیم تدریجی است حداقل چندین هفته لازم است تا شما تصویر صحیحی از نتیجه جراحی پلک داشته باشید. برش جراحی ظرف چند ماه نامحسوس می شود.



    نتایج چقدر دوام دارند ؟

    نتایج جراحی زیبایی پلک معمولا طولانی مدت میباشند.ولی ممکن است تحت تاثیر مسائل ارثی و یا فاکتورهای محیطی قرار بگیرند. برداشتن چربی پلکها (که باعث پفا لودگی و کیسه ای شدن هستند) دائمی میباشد و این وضعیت معمولا بازگشت ناپذیر است. پوست با سن دچار تغییر میشود. شلی پوست و چروکهای ظریف دربعضی نواحی پلک برگشت پذیرند. بعضی اوفات کاهش توان عضله وافتادگی پوست پیشانی باعث افتادگی اضافی ابروها می شود که خود را به صورتعود مجددو افتادگی پلک بالا جا میزند. در این صورت اصلاح آن از طریق جراحی لیفت پیشانی انجام می شود. حتی با وجود تغییرات افزایش سن غالبا بیماران از ظاهرشان تا سالها پس از جراحی راضی هستند. بعضی از بیماران سالها بعد نیاز به اصلاح مجدد دارند.



    اقدامات قبل و بعد از عمل چیست؟

    • از ده روز قبل ازعمل از داروهایی مثل بروفن ، ایندومتاسین ، پیروكسیكام ، مفنامیك اسید استفاده نكنید و چنانچه به هر دلیلی به مسكن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده یا كدئینه استفاده كنید. از 2 هفته قبل از عمل سیگار را قطع کنید و تا دو هفته بعد از عمل هم استفاده نکنید.
    • قبل از ورود به اتاق عمل حتما آرایش چهره خود را كاملا پاك نمایید.
    • بعد ازعمل به مدت سه روز از قطره های نفازولین چشمی واشك مصنوعی استفاده نمایید.
    • آنتی بیوتیك تجویزی را به مدت یكهفته مرتبا مصرف نمایید.
    • تا 48 ساعت بعد از عمل از كمپرس سرد صورت استفاده نمایید. بدین منظور میتوانید چند تكه كوچك یخ را در كیسه فریزر ریخته در كیسه را بسته و آن را روی صورت خود قرار دهید.(در هنگام خواب استفاده نشود).
    • درطی چند روز اول بعداز عمل كمتر دراز بكشید و هنگام درازكشیدن نیزباید چند بالش زیر سربگذاریدتا یک شیب 30 درجه داشته باشد . این كار باعث میشود كبودی و تورم شما به حداقل برسد.
    • در عرض پنج روز بعد از عمل برای كشیدن بخیه ها به مطب مراجعه كنید.