پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت

شروع موضوع توسط Nazanin ‏20/10/15 در انجمن موسیقی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    9456d86baa9e39d5b0e0945538ee6565.jpg


    این جشنواره قرار است از امروز 23 ام تا 26 مردادماه در تهران و سه استان دیگر برگزار شود. از همین رو، با بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت به گفت‌وگو نشسته‌ایم که حاصل آن در پی می‌آید.



    آیا موسیقی مقاومت را می توان به عنوان سدی مقابل شبیخون فرهنگی و جنگ نرم موسیقایی دشمن دانست؟

    **می شود موسیقی‌ای را تولید كرد كه سدی در برابر تهاجم فرهنگی غرب باشد. می شود با اتكا به فرهنگ غنی ایرانی و موسیقی‌ها، ملودی‌ها، آواها، نغمات غنی ایرانی و تبیین و تنظیم آنها با اركسترهای بزرگ سدی مستحكم در برابر موسیقی و حتی فرهنگ مبتذل غربی تولید كرد. می توان با اتكا به فرهنگ به فرهنگ غنی موسیقیایی ایرانی، به فرهنگ مهاجم و مسخ كننده غرب حمله كرد. موسیقی مهم ترین مزیت فرهنگی ما برای دست یافتن به این چنین سنگرهایی در مواجهه فرهنگی با دنیاست.



    با توجه به اینكه یكی از مولفه های انقلاب اسلامی ایران، سرودها و نغمه ها انقلابی بود كه توانست انسجام و همبستگی بین مردم ایجاد كند. اگر یكی از راه های صدور ایدئولوژی انقلاب اسلامی را در سرودها و ترانه های انقلابی و ماندگار بدانیم، برای رسیدن به این جایگاه، چه امكانات و برنامه هایی نیاز داریم؟

    **به نظر می رسد تمامی ایدئولوژی هایی كه در دنیا عرضه و ارائه می شود، ناگزیر از ارتباط و آراستگی به هنر است و هنر موسیقی به عنوان بین المللی ترین زبان بشری در این بین مهمترین نقش را ایفا كند. تولید صدها و هزاران قطعه موسیقایی برگرفته از روح كلیساها در بیان صدور فرهنگ مسیحیت، مبین این دیدگاه است. قطعات موسیقی و سرودها و نغمه های مبتنی بر اصول انقلاب همانگونه كه تا كنون نقش بی بدیلی در روند اجتماعی كشور ما داشته است و حتی در بین مجامعی كه دلبستگی با نظام جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی دارند، جایگاهی برای خود بازكرده و می توانند نقش بسیار مهمی برای خود باز كنند. اگر مدیریت هوشمندانه، فارغ از تنگ نظری ها، متكی بر توانایی های هنرمندان و داشته های غنی فرهنگی ما برنامه یزی شود و مدیریت كلان كشور، حوزه فرهنگ و خصوصا بخش موسیقی را از این تنگنای مالی نجات بدهد و شرایطی را هموار كند، امكان برنامه ریزی های وسیع و استراتژیك در سطوح كوتاه و سطوح بلند و همین طور سطوح میان مدت در حوزه این هنر تاثیرگذار شكل بگیرد.



    آیا جشنواره موسیقی مقاومت كه پنجمین دوره اش را درحال برگزار است به این نكته توجه ویژه دارد؟

    **نیم نگاهی را سعی كرده ایم در این دوره از جشنواره لحاظ كنیم تا از دوره های گذشته فاصله بگیریم و مقداری از غفلت جشنواره را جبران كرده باشیم. به همین دلیل با برقراری ارتباط با گروه های سرود فعال در كشور سعی كردیم این نكته مغفول را دوباره مورد توجه قرار بدهیم. انشالله در آینده این حركت دوباره ادامه پیدا كند و شاهد تولید و عرضه آثار تاثیرگذاری همانند آنچه در طول سالهای اولیه انقلاب و سالهای پرتلالو جنگ تحمیلی وجود داشت دوباره بازآفرینی و بازسازی بشود.

    متاسفانه این جشنواره كه به عنوان یك جشنواره ذیل دفتر معاونت دفتر موسیقی تعریف شده است، صاحب بودجه نیست و این از ذوق معاونت بوده كه بخشی از بودجه دفتر موسیقی را به این بخش اختصاص داده است. امیدوارم در سالهای آینده با تبیین جایگاه واقعی این جشنواره توسط وزارت ارشاد اسلامی بودجه ای درخور نام این جشنواره به آن اختصاص یابد تا برنامه منسجم‌تر و تاثیرگذارتری را پیش رو داشته باشیم

    با توجه به اهمیت موسیقی مقاومت و برگزاری چهار دوره از جشنواره آن، چرا هنوز این جشنواره بین المللی نشده است؟

    **شاید بشود گفت هنوز جشنواره مقاومت در معرفی داخلی خودش به آن بلوغ نرسیده است كه بتواند خودش را در داخل بشناسد. هر وقت رسید آن وقت نوبت آن می رسد كه به ارتباط بین المللی فكر كند.



    چه امكاناتی برای این كار نیاز است؟

    **مهمترین امكاناتی كه برای این كار مورد نیاز است این است كه در حوزه موسیقی بتوانیم مناسبات بین المللی خود را تعریف كنیم و ببینیم در جامعه جهانی هنر چه جایگاهی و چه تاثیری داریم. موسیقی ما چه تاثیری و چه جایگاهی دارد و بر اساس چه پشتوانه ای درست شده است! باید جایگاه خود در عرصه بین الملل كه جایگاهی مهم و تاثیرگذار است را تعریف كنیم.



    آیا بودجه ای كه برای آن تعریف شده است، كفاف برگزاری برنامه ای درخور نام آن را دارد؟

    **متاسفانه این جشنواره كه به عنوان یك جشنواره ذیل دفتر معاونت دفتر موسیقی تعریف شده است، صاحب بودجه نیست و این از ذوق معاونت بوده كه بخشی از بودجه دفتر موسیقی را به این بخش اختصاص داده است. امیدوارم در سالهای آینده با تبیین جایگاه واقعی این جشنواره توسط وزارت ارشاد اسلامی بودجه ای درخور نام این جشنواره به آن اختصاص یابد تا برنامه منسجم‌تر و تاثیرگذارتری را پیش رو داشته باشیم.



    با توجه به اینكه در جبهه فرهنگی؛ ذهن و زبان جوانان ما به عنوان سیبل دشمن تعیین شده است، این جشنواره آیا برنامه ای ویژه برای این قشر مهم جامعه ما دارد؟

    **همین كه ما در پنجمین جشنواره موسیقی مقاومت به بخش پاپ هم توجه كردیم، به نوعی حركت به سمت مسیری داشته ایم كه بتواند جوانها را جذب خود كند. این موضوع مهم و تاثیرگذار پشتوانه و زمینه های بسیار باارزشی را در خود جای داده تا دستمایه تولید آثاری قرار بدهیم كه قطعا به دلیل قرابت جامعه جوان ما با این نوع موسیقی بتواند تاثیرگذار باشد و جوانها را مجذوب و شیفته كند.



    آیا ما با موسیقی به ویژه موسیقی مقاومت‌مان پتانسیل آن را داریم كه وارد میدان جبهه فرهنگی شویم؟

    **بله می توانیم. موسیقی زبان بین المللی است و ما در این حوزه قرابت نسبی با نواهای محلی و ملودی های ایرانی داریم. با پتانسیلی كه ما در موسیقی كشورمان داریم و بر اساس برنامه ریزی هایی كه خواهیم داشت و همچنین با بودجه هایی كه در نظر گرفته می شود، همراه با ساختار های مناسب و ترسیم و تدوین برنامه های آینده مناسب قطعا در این مسیر تاثیرگذارخواهیم بود.