چكناواریان و کنسرت خیریه

شروع موضوع توسط Nazanin ‏20/10/15 در انجمن موسیقی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    dea4c3c36bfd83ebcca66c29ac0b96dc.jpg


    آنگاه كه با لبخند همیشگی اش وارد سالن می شود و با چرخش دستانش موج اركستر به تلاطم می افتد و برق نگاهش نوازندگان را سراپا شور می كند، سازها موزون و هماهنگ زیر و بم می شود و صدا در سالن به گردش در می آید. تنها و تنها رهبر اركستر است كه می تواند با استعداد و هنرش موج انبوه صدا را در اختیار بگیرد و با آنچه در چنته موسیقایی اش دارد، فاتح نبرد صداها باشد.

    نام لوریس چکناواریان تداعی گر موسیقی است. او بیش از 75 سمفونی، اپرا و قطعه موسیقی ساخته است.

    چکناواریان البته می گوید از کودکی، مفتون «جاذبه رنگ» بوده و از رنگ خوشش می آمده است. با اینکه او را بیشتر به خاطر اپراها و فعالیت هایی که در موسیقی داشته است، می شناسند اما هنر او تنها به این رشته ختم نمی شود. شاید برای خیلی ها جالب باشد که بدانند او دستی هم در نقاشی دارد و تاکنون نمایشگاه های موفقی در ایران و آمریکا برگزار کرده است. او البته جزو هنرمندان خودآموخته ای محسوب می شود که تا به حال آموزشی در این زمینه ندیده است.

    لوریس چكناواریان در سراسر جهان اركسترهای بین المللی بی شماری را رهبری كرده است و رهبری اركسترهای بزرگی چون اركستر سمفونیك و فیلارمونیك لندن و اركستر فیلارمونیك سلطنتی را در كارنامه فعالیت هایش دارد. آثار وی نیز توسط اركستر سمفونیك و فیلارمونیك لندن، هاله اركسترا، اركستر فیلارمونیك هلسینكی، اركستر سمفونیك امریكا در نیویورك، سمفونیك تهران، سمفونیك ژوهانسبورگ، گروه سازهای كوبه ای استراسبورگ و غیره اجرا شده است.

    چكناواریان، رهبر مهمان اركستر سمفونیك و آهنگساز پیشكسوت كه اجراهای بسیاری در ایران، ارمنستان و لندن دارد، درباره برنامه آینده اش گفت: در تدارك برگزاری كنسرت خیریه ای هستم كه احتمالاً تیرماه به روی صحنه می رود. البته هنوز گروه نوازندگان را انتخاب نكرده ام و به زودی جزییات اجرا مشخص می شود كه بعد از نهایی شدن اطلاعات بیشتری را به علاقه مندان ارائه می كنم.

    وی كه این روزها نیز همچون همیشه سر پر سودایی دارد درباره اوضاع امروز اركستر سمفونیك اظهار بی اطلاعی كرد و درباره برگزاری آزمون برای دعوت نوازندگان جدید به اركستر اظهار داشت: این شیوه در اركستر لندن و به طور كل در همه اركسترهای دنیا رواج دارد اما این كه آیا این آزمون با شرایط فعلی و با نحوه گزینش كه البته از آن اطلاعی ندارم، نتیجه بخش و كارآمد باشد یا نه را باید در عمل و پس از چند اجرا دید و زود درباره آن قضاوت نكرد.

    رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران ادامه داد: البته امیدوارم حبیب صبور، قائم مقام موسسه اركستر ایران كه این مسئولیت سنگین را بر عهده دارد بتواند بخوبی این هدف را دنبال و به سرانجام برساند.

    چكناواریان درباره همكاری اش با اركستر سمفونیك آینده عنوان كرد: در حال حاضر رهبر دائم این اركستر نادر مرتضی پور است كه در این زمینه توانمند است و من همواره به عنوان مهمان برای رهبری گروه دعوت می شدم. با این حال درخصوص همكاری های آینده نیز هر زمان كه در زمینه موسیقی از من مشاوره و یاری طلب شود برای مشاركت آمادگی دارم و از این امر استقبال می كنم.

    چكناواریان، رهبر مهمان اركستر سمفونیك و آهنگساز پیشكسوت كه اجراهای بسیاری در ایران، ارمنستان و لندن دارد، درباره برنامه آینده اش گفت: در تدارك برگزاری كنسرت خیریه ای هستم كه احتمالاً تیرماه به روی صحنه می رود. البته هنوز گروه نوازندگان را انتخاب نكرده ام و به زودی جزییات اجرا مشخص می شود كه بعد از نهایی شدن اطلاعات بیشتری را به علاقه مندان ارائه می كنم




    لازم به ذکر است که چکناواریان تحصیلات موسیقی خود را از سال 1332 در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی بعد به وین عزیمت کرده و تا سال 1340 در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد. او در اواخر سال 1342 رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. دو سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. او در سال 1349 به ایران بازگشت.