موسیقی محلی در گرداب ندانم‌كاری‌ها

شروع موضوع توسط Nazanin ‏20/10/15 در انجمن موسیقی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    598be778b29770a1f60a7f69412b198b.jpg

    حذف یک جشنواره مهم وبرنامه ریزی های بی نتیجه ی 5 ساله

    پنج سال از توقف جشنواره موسیقی نواحی می‌گذرد و البته برنامه‌ریزی برای برگزاری آن ادامه دارد اما از جشنواره خبری نیست! درویشی اعتقاد دارد كه جشنواره موسیقی فجر سیاسی است لذا باید موسیقی نواحی را دور از فضاهای سیاسی برگزار كرد؛ هدفی كه تاكنون محقق نشده است.


    نزدیك به پنج سال است كه از عدم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی كرمان می‌گذرد و مسئولان هر سال برگزاری آن را به سال دیگر موكول كرده‌اند تا اینكه امسال قرار شد این جشنواره قبل از جشنواره موسیقی فجر برگزار شود اما گویی دبیر جشنواره؛ برگزاری آن را به سال دیگر موكول كرده است. البته معلوم نیست كه چگونه می‌توان یك جشنواره بین‌المللی را با وجود گستردگی ابعاد آن؛ در زمان كوتاهی برگزار كرد اما جشنواره موسیقی نواحی را نه؟!

    ناگفته نماند كه بعداز جشنواره موسیقی نواحی كرمان؛ كه پنج سال دبیری آن به‌عهده محمدرضا درویشی بود، این جشنواره به صورت جنبی به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اضافه شد كه در سال 85 با دبیری حمیدرضا اردلان؛ استقبال نسبتا خوبی هم از آن شد. همچنین سال گذشته هوشنگ جاوید با طرح «تجلیل از پیشكسوتان موسیقی محلی» توانست ذره‌ای جای خالی این بخش را برای علاقمندان موسیقی نواحی پركند كه آنهم هم به بهانه‌های برگزاری یك جشنواره‌ی مستقل كه هنوز هیچ جزییاتی از آن مشخص نیست؛ امسال ادامه نیافت.

    جاوید:برخوردهای مناسبتی با موسیقی منجر به عدم ارتقای هنر موسیقی شده است؛ چراكه وظیفه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد كه باید حمایت‌كننده‌ی موسیقی باشد؛ حمایت از موسیقی را نادیده گرفته

    موسیقی دغدغه‌ دولت نیست

    هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی محلی) كه سال گذشته مسئول بخش موسیقی نواحی و تجلیل از پیشكسوتان موسیقی محلی بود، درباره‌ چگونگی برگزاری این بخش گفت: در جشنواره‌ی سال گذشته؛ طبق هماهنگی و نامه‌ای كه توسط دكتر ایمانی خوش‌خو (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد وقت) امضا شده بود؛ قرار بود كه از 74 نفر از موسیقی‌دانان محلی طی هفت دوره در جشنواره موسیقی فجر تجلیل شود اما امسال این اتفاق محقق نشد.

    وی افزود: در جشنواره‌ سال گذشته از 10 نفر از این هنرمندان تجلیل شد و یك بخش هم با‌عنوان «ذكر و منقبت‌خوانی» در تالار اندیشه حوزه‌ی هنری برگزار شد كه با استقبال خیلی خوبی مواجه شد.

    جاوید با تاكید بر این موضوع كه از آن لیست 74 نفری هنرمندان موسیقی نواحی؛ هم‌اكنون چهار یا پنج نفر از میان ما رفته‌اند، خاطرنشان كرد: جشنواره‌ موسیقی نواحی ازجمله جشنواره‌هایی است كه باید برای آن سریع برنامه‌ریزی كرد؛ چراكه بسیاری از این هنرمندان؛ سن‌شان بالا رفته و ممكن است هرلحظه عمرشان دیگر به دنیا نباشد و با خود گنجینه‌های ارزشمند موسیقی این سرزمین را هم با خود ببرند.

    هوشنگ جاوید با اشاره به اینكه موسیقی دغدغه‌ دولت نیست، اظهار داشت: برخوردهای مناسبتی با موسیقی منجر به عدم ارتقای هنر موسیقی شده است؛ چراكه وظیفه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد كه باید حمایت‌كننده‌ی موسیقی باشد؛ حمایت از موسیقی را نادیده گرفته و طوری رفتار می‌شود كه مدیران كوچك‌تر؛ تصمیم مدیران بزرگ را فراموش می‌كنند.

    این پژوهشگر موسیقی محلی با اشاره به اینكه باید جشنواره‌ موسیقی فجر در وهله‌ی اول به‌صورت منطقه‌ای و استانی برگزار شود و بعد مانند جشنواره‌ی تئاتر فجر، منتخب‌ها در تهران به اجرای موسیقی بپردازند، اظهار داشت: متاسفانه جشنواره‌های موسیقی درحال حاضر به‌صورت انتخابی (كه آن هم در تهران صورت می‌گیرد) و فراخوانی برگزار می‌شود؛ حتی دبیر آن هم درمقایسه با دیگر جشنواره‌هایی كه به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود؛ یك ماه مانده به جشنواره معرفی می‌شود.

    وی در همین زمینه افزود‍: در این شرایط ما نباید خیلی انتظار داشته باشیم كه اتفاق مهمی با برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره فجر صورت بگیرد.

    هوشنگ جاوید درباره‌ بخش نواحی كه سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر برگزار شده بود، گفت: در این جشنواره به افرادی كه قرار بود؛ تجلیل شوند یك هدیه در حد یك میلیون تومان پرداخت شد و متاسفانه گروه‌هایی كه در بخش رقابتی شركت كردند؛ با هزینه‌ شخصی خود در جشنواره حاضر شده بودند كه طبعا در این شرایط چون جوایز به گروه‌های اول تا سوم داده می‌شود؛ انگیزه‌ای برای حضور پرثمر گروه‌ها باقی نمی‌ماند

    درویشی:هم‌اكنون آنقدر اخبار جشنواره موسیقی فجر برایم سطحی شده كه حتی حوصله‌ی آن را ندارم كه به‌دنبال خبرهای آن بروم.




    سعی كردم كه این جشنواره را از جشنواره‌ موسیقی فجر كه بیشتر سیاسی است؛ جدا كنم




    در ادامه محمدرضا درویشی درباره حذف بخش جنبی نواحی از جشنواره‌ی موسیقی فجر و برگزاری آن به صورت مستقل گفت: در دورانی كه من مسئولیت دبیری جشنواره موسیقی نواحی را در كرمان عهده‌دار بودم،

    سعی كردم كه این جشنواره را از جشنواره‌ موسیقی فجر كه بیشتر سیاسی است؛ جدا كنم و آن را در یك شهرستان خلوت به اجرا درآورم.

    وی افزود: از سال 84 تاكنون جشنواره‌ی موسیقی نواحی كرمان برگزار نشده است و هر سال به بهانه‌ی اینكه این جشنواره مهم است و باید به صورت مستقل برگزار شود؛ از برگزاری آن خودداری شده است اما هنوز خبری از برگزاری آن نیست.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی افزود: قرار است كه نیمه‌های اسفند برای ضبط از آخرین عاشیق استان همدان كه 90 سال سن دارد؛ به همدان بروم و همین برایم به معنای برگزاری جشنواره نواحی است چراكه با همین كار به‌ظاهر كوچك؛ بخشی از گنجینه‌ی ما برای آیندگان حفظ می‌شود.

    درویشی با اشاره به اینكه هم‌اكنون جشنواره موسیقی نواحی را به شخص دیگری سپرده‌اند و این به معنای این است كه بچه‌ات را به همسایه داده‌اند، تصریح كرد: هم‌اكنون آنقدر اخبار جشنواره موسیقی فجر برایم سطحی شده كه حتی حوصله‌ی آن را ندارم كه به‌دنبال خبرهای آن بروم.

    این جشنواره با مشكلات عدیده‌ای روبرو بود.

    جهانگیر نصراشرفی نیز كه امسال دبیری جشنواره موسیقی نواحی كرمان را عهده‌دار شده؛ در این باره كه چرا جشنواره‌ موسیقی نواحی كه قرار بود قبل از جشنواره موسیقی فجر برگزار شود، به تاریخ دیگری موكول شد، گفت: برگزاری این جشنواره با مشكلات عدیده‌ای روبرو بود. به همین دلیل اگر می‌خواستیم یك برنامه‌ی دقیق‌تر و علمی‌تر داشته باشیم؛ باید آن را جدا از جشنواره برگزار می‌كردیم تا از بین نرود!

    وی افزود: این جشنواره اواخر اردیبشهت سال 90 برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی ما بدین صورت است كه امسال بخش موسیقی داستانی و خنیاگری را برگزار كنیم.

    نصر اشرفی با اشاره به اینكه این جشنواره در دوره‌ی جدید خود در تهران برگزار می‌شود و شاید بتوان بخش‌های جنبی آن را در شهرهای دیگر كه هنوز موسیقی نواحی برای آنها اهمیت دارد، برگزار كرد،‌ ادامه داد: من یك برنامه‌ریزی سه ساله طراحی كرده‌ام و امیدوارم بتوانم همه‌ی آنها را محقق كنم.

    برنامه داریم که از هنرمندان تجلیل کنیم



    در ادامه بابك رضایی (مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر امسال) گفت: قرار بود جشنواره‌ نواحی در دو شهر تهران و كرمان زودتر از جشنواره‌ی فجر راه‌اندازی و برگزار شود؛ اما دبیر جشنواره گفته‌است كه فرصت كوتاه است و برای برگزاری باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد، لذا جشنواره به زمان دیگری موكول شد.


    همچنین حسن ریاحی به‌عنوان دبیر جشنواره امسال درباره‌ تجلیل از 74 هنرمند پیشكسوت موسیقی محلی كه قرار بود هر سال در جشنواره موسیقی فجر صورت بگیرد، گفت:برنامه داریم كه در جشنواره‌ی موسیقی نواحی كه اردیبهشت سال 90 به‌صورت مستقل برگزار می‌‌شود؛ از این هنرمندان تجلیل كنیم