موسیقی آیینی مظلوم واقع شده

شروع موضوع توسط Nazanin ‏20/10/15 در انجمن موسیقی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    d5f76c4dd98a319d0165c5a5e873fe73.jpg

    محمد گلریز که این روزها سخت به فضای حاکم بر موسیقی مذهبی کشور انتقاد دارد، معتقد است مسؤلان باید بیشتر به ترویج درست موسیقی مذهبی اعیاد و سوگواری ها توجه کنند.



    گلریزی در گفت و گو با آرتنا، درباره با موسیقی مذهبی فاخر گفت: به طور کلی موسیقی مذهبی، به خصوص موسیقی مذهبی- سوگواری هم از نظر تولید و هم از نظر تبلیغ و پخش مظلوم واقع شده و دیگر اصالتی برای این قبیل کارها باقی نمانده است. ما شاهد این هستیم که در مراسم سوگواری و نوحه خوانی ها، به روی آهنگ هایی که اصلا برای این منظور مناسب نیستند، ترانه گذاشته می شود و این واقعا دلسرد کننده است.



    مسؤلان ما باید در این زمینه توجه و سرمایه گزاری بیشتری داشته باشند؛ و این تنها منوط به تهیه برنامه ای مذهبی- سوگواری نباشد بلکه کاری که تهیه می شود باید کاری فاخر و در سطح بالا باشد.

    او با اظهار تاسف از شرایط فعلی گفت: من درباره تهیه مجموعه ای مذهبی برای 14 معصوم نیز پیشنهادهایی دادم و بسیاری از مراحل این کار اعم از ترانه ها و آهنگسازی ها انجام شده است و تنها منتظر سرمایه گزار هستیم. متاسفانه توجه به مسائل مذهبی، آیینی ما خیلی کم رنگ شده در حالی که توجه و سرمایه گزاری در کارهای غیرمذهبی بسیار بیشتر است.

    گلریز همچنین درباره نمونه کار مذهبی موفقی که در ماه مبارک رمضان انجام شد، گفت: در ماه مبارک رمضان برنامه ای با نام «رفیق آسمانی» ترتیب داده شده بود که مطابق با سوره های قرآن اشعاری برگزیده می شد و در فضایی کاملا مناسب با زحمات گروهی 30-40 نفری کار بسیار معنوی و مناسبی ارائه شد، امید داریم برای بقیه ایام مذهبی مان از این قبیل برنامه ها نیز ترتیب داده شود.

    برنامه های مذهبی ما بیشتر حالت شو و نمایش گرفته؛ حتی گاهی از کل نوحه فقط صدای «س» نام «امام حسین» شنیده می شود و جهتی تبلیغاتی را سیر میکند که مناسب هم نیست؛ در واقع توانایی جذب مناسب جوانان و معرفی ائمه و معصومین را ندارد.
    محمد گلریز به برنامه های مذهبی نقد کرد و گفت: برنامه های مذهبی ما بیشتر حالت شو و نمایش گرفته؛ حتی گاهی از کل نوحه فقط صدای «س» نام «امام حسین» شنیده می شود و جهتی تبلیغاتی را سیر میکند که مناسب هم نیست؛ در واقع توانایی جذب مناسب جوانان و معرفی ائمه و معصومین را ندارد.



    این خواننده سرودهای انقلابی ادامه داد: این روزها هیچکس از روی میل باطنی در زمینه مذهبی پیش نمی رود و حتی چشم و هم چشمی هم شده است. عده ای در مراسم سوگواری و هیئت هایشان برای جذب بیشتر افراد به هیئت خود از خوانندگان موسیقی پاپ دعوت کرده تا در این مراسم نوحه خوانی کنند و این مسئله اصلا جلوه خوب و جالبی برای دین و مذهب ما ندارد. اگر بررسی و مشاهده کنیم می بینیم که حتی ارگان هایی که خط و مشی دهنده این گونه آثار هستند، هم آثار زیادی آنطور که باید ارائه نداده اند.



    وی درباره اشعاری که در نوحه ها خوانده می شود اظهار داشت: تکیه و توجه به اشعاری که در کار مذهبی خوانده می شود خیلی مهم است؛ در حالی که مدتهاست که اصالتی در اشعار نمی بینیم و شاهد اشعاری بی پایه و اساس هستیم. این اشعار باید بیانگر ایثار، از خود گذشتگی و زندگی پاک و معصومانه و علت شهادت آن بزرگان باشند.





    گلریز درباره کارهای بعدی خودش گفت: کاری برای ماه محرم انجام نشده ولی کارهایی در مرحله پیشنهاد دارم. به طور کلی در رابطه با ارائه ی کارهای دینی- مذهبی حرف های قشنگی زده می شود اما خیلی دیر به مرحله عمل می رسد.

    وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کارهایی که برخی خوانندگان پاپ برای ایام سوگواری انجام می دهند، گفت: ما در این رابطه باید خیلی هنرمندانه حرکت کنیم یعنی اصالت و سنتی بودن را پایدار بداریم؛ اگر دقت کنیم می بینیم که برخی از نوحه ها هنوز در ذهن مردم هست. کاری که برای عاشورا انجام می گیرد باید القاء کننده سنت و اصالت عاشورا باشد و بتواند جوانان را خوب جذب کند چون این جوانان هستند که باید ارتباط خوبی با آن نسل و سنتهای ایرانی- اسلامی برقرار کنند.

    این خواننده در ضمن صحبتهایش به زیبایی برخی نوحه ها و علت ماندگاریشان تا امروز اشاره کرد و گفت: مهمترین عنصر ماندگاری این کارها این است که با اعتقاد قلبی و میل باطنی واقعی انجام شده اند. از دلایلی که این روزها موسیقی مذهبی- سوگواری و نوحه خوانی خوب اندک دیده می شود، عدم توجه مسؤلین به کیفیت و اصالت کار و همچنین عدم برنامه ریزی مناسب و سرمایه گزاری است.