چگونه هک نشوم؟

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    طی ماه‌های گذشته مساله‌ای كه كارشناسان دنیای وب را نگران كرده است اطلاعات عظیم از دست رفته از طریق هك نیست. بلكه وحشتناك‌ترین رخداد این مدت روش‌هایی بود كه هكرها از آنها استفاده می‌كردند تا به حساب‌های دیجیتال كاربران نفوذ كنند. ولی اگر یك هكر بخواهد زندگی شما را خراب كند رسیدن به این هدف شوم چه میزان برای او مشكل خواهد بود؟ پاسخ این است كه بسیار ساده‌تر از آن چیزی است كه فكرش را بكنید!


    91c31ba7f47d9b645e563b2be51cf916.jpg


    آیا شما یك هدف ساده هستید؟

    طبق آماری كه اخیرا منتشر شده است بسیاری از كاربران اینترنت نگران این مساله هستند كه اطلاعات شخصی آنها بدون كسب اجازه از خودشان به‌صورت آنلاین مورد استفاده قرار بگیرد و بیش از نیمی از كاربران نیز نگران آسیب‌پذیری خود در مقابل هك شدن هستند. البته این مساله باید مورد توجه قرار گیرد چرا كه آنها بیشتر از چیزی كه فكر می‌كنند اطلاعات خود را به اشتراك می‌گذارند.





    از آنجایی كه شبكه‌های اجتماعی، پیشینه‌های عمومی و نقص‌های امنیتی، بسیار شایع هستند، حجم عظیمی از اطلاعات در اینترنت در معرض خطر قرار می‌گیرد.

    هر بخشی از اطلاعات به قطعه‌ای از یك پازل تبدیل می‌شود. ما همه‌ چیز را در یكجا قرار نمی‌دهیم بلكه آنها می‌توانند در كنار یكدیگر قرار گیرند. برای مثال ممكن است شما تاریخ تولد خود را به‌صورت كامل در یك شبكه اجتماعی قرار ندهید ولی برای یك شخص اصلا مشكل نخواهد بود كه سال فارغ‌التحصیلی شما را به دست آورد.

    بسادگی از خود محافظت كنید
    اگر به هر دلیلی از اینترنت استفاده می‌كنید (ارسال ایمیل، آپلود تصاویر، ورود به شبكه‌های اجتماعی، خرید و...) پروفایل آنلاین شما در میان اطلاعات فراوان غوطه‌ور خواهد بود و حتی اگر مدت زیادی آنلاین نباشید، ذره‌های اطلاعات شخصی شما برای مشاهده آنلاین و از طریق پیشینه‌هایی كه به‌طور عمومی قرار داده شده‌اند در دسترس خواهند بود و كسی كه بخواهد می‌تواند آنها را براحتی در اختیار بگیرد.

    یكی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ورود مزاحمین به كامپیوترتان این است كه اطمینان حاصل كنید همواره آخرین نسخه برنامه‌های كاربردی (از جمله آنتی‌ویروس) را در سیستم خود اجرا می‌كنید




    ممكن است بدانید كه یك رمز عبور معمولی پنج حرفی بسادگی هك می‌شود و شاید بخواهید به رمزی اتكا كنید كه نفوذپذیری كمتری داشته باشد ولی شاید زمان یا ظرفیت كافی برای به‌یادسپاری مجموعه‌ای پیچیده از اعداد و حروف نداشته باشید. بنابراین چند راه امنیتی سریع و ساده وجود دارد كه قابلیت هك شدن شما را كاهش می‌دهد.


    b6111ff277fec9a3e3a233b8ec869e22.jpg


    خودتان را جستجو كنید
    قبل از آن‌كه هرگونه نگرانی به خود راه دهید یك ایده خوب برای دانستن این‌كه چه مقدار اطلاعات درباره شما در اینترنت وجود دارد در مقابل شماست و آن این است كه خودتان را جستجو كنید. نام خود را همراه با كلمات كلیدی مرتبط (مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و ...) در یك موتور جستجو تایپ كنید.

    ببینید چه‌چیزی پیدا می‌كنید و به آنها به‌گونه‌ای بنگرید كه یك هكر نگاه می‌كند. آیا اطلاعات كافی برای كسی كه بخواهد آنها را در كنار یكدیگر قرار دهد وجود دارد؟ اگر وجود داشته باشد باید گام‌هایی برای بالا بردن امنیت شخصی خود بردارید.

    استفاده از عبارات به‌جای رمز عبور
    رمز عبور یك موضوع امنیتی است. بهترین رمز عبور تركیب‌هایی از حروف، اعداد و كاراكترهای خاص هستند كه توسط كامپیوتر تولید می‌شود. متاسفانه حفظ كردن این رشته‌های تركیبی برای بیشتر كاربران كاری بسیار سخت است ولی از آنجایی كه بیشتر رمزهای عبور به‌وسیله روش‌های آزمون و خطا (روش‌هایی كه در آنها یك كامپیوتر تمام تركیب‌های كاراكتری ممكن را امتحان می‌كند) هك می‌شود، رمزهای طولانی‌تر امن‌تر خواهند بود چرا كه زمان بیشتری برای كشف آنها مورد نیاز است.برای مثال یك پردازشگر چهار هسته‌ای تنها چند ساعت برای شكستن یك رمز پنج حرفی زمان نیاز دارد ولی برای به‌دست آوردن یك رمز هفت حرفی این زمان به بیش از ده روز افزایش پیدا می‌كند.

    ee46f31b1eecff01daae14f224ebc734.jpg


    به‌روز بمانید
    یكی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از ورود مزاحمین به كامپیوترتان این است كه اطمینان حاصل كنید همواره آخرین نسخه برنامه‌های كاربردی (از جمله آنتی‌ویروس) را در سیستم خود اجرا می‌كنید. بدافزارهایی كه به‌وسیله كلیك روی لینك‌های آلوده خودبه‌خود دانلود می‌شوند اغلب از اشتباه‌های شناخته‌شده در نرم‌افزارها سوءاستفاده می‌كنند. هرچه نسخه‌های نرم‌افزارها به‌روزتر باشند این اشتباه‌ها نیز معمولا در آنها كمتر یافت می‌شود.

    رمز عبور یك موضوع امنیتی است. بهترین رمز عبور تركیب‌هایی از حروف، اعداد و كاراكترهای خاص هستند كه توسط كامپیوتر تولید می‌شود.

    اولویت‌بندی حساب‌ها

    ممكن است قادر نباشید عبارات پیچیده مختلفی را برای هر حساب خود به‌ یاد بسپارید. البته هیچ مشكلی وجود ندارند چرا كه بسیاری از كاربران همانند شما وجود دارد. برخی از افراد ممكن است تا بیش از صد حساب داشته باشند ولی همه آنها مهم نیستند. بنابراین به‌جای قرار دادن رمزهای عبور متفاوت برای هر حساب، تنها برای حساب‌های مهم (نظیر حساب‌های ایمیل، حساب‌های بانكی آنلاین، شبكه‌های اجتماعی و دیگر حساب‌هایی كه اطلاعات حساس را در خود دارند) رمزهای یكتا ایجاد كنید.

    رمز عبور یك موضوع امنیتی است. بهترین رمز عبور تركیب‌هایی از حروف، اعداد و كاراكترهای خاص هستند كه توسط كامپیوتر تولید می‌شود




    برای حساب‌هایی كه از اهمیت كمتری برخوردار است می‌توانید از رمزهای یكسان و ساده‌تر استفاده كنید. همچنین می‌توانید یك آدرس ایمیل ثانویه برای حساب‌هایی كه اهمیت چندانی ندارد ایجاد كنید. این آدرس ایمیل می‌تواند برای پیغام‌های روزانه، مسابقات و خبرنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اگر یكی از حساب‌های ثانویه شما از دست رفت هكرها آدرس ایمیل یا رمزهای عبور واقعی شما را در اختیار نخواهند داشت.


    8ab3752c06553d0e1adfa947ee813a95.jpg


    از یك مدیر رمز عبور استفاده كنید
    درست است كه مدیران رمز عبور كمی به تنظیمات احتیاج دارند ولی اگر نگران یكپارچگی رمزهای عبور یا عبارات مورد استفاده هستید كاملا ارزش استفاده را خواهد داشت. مدیران رمز عبور مانند Dashlane، 1Password و LastPass نه تنها تمام رمزهای عبور شما را در یك برنامه رمزگذاری شده كم‌حجم ذخیره می‌كنند بلكه همچنین می‌توانید رمزهای امنی ایجاد كنید كه توسط كامپیوتر تولید می‌شود؛ رمزهایی كه شاید حتی با شكل آن آشنا نباشید. البته رمزهای ذخیره شده به‌وسیله یك رمز عبور مدیر محافظت می‌شود.

    در انتخاب یك مدیر رمز عبور مهم است نرم‌افزاری را انتخاب كنید كه با تمام دستگاه‌هایتان از جمله تلفن و تبلت شما سازگار باشد. برنامه‌های مدیر رمز عبور كه در بالا اشاره شد با ویندوز، Mac OS X، iOS و آندروید سازگار است و LastPass توانایی همگامی با لینوكس، بلك‌بری، ویندوزفون، WebOS و سیمبیان را نیز داراست. این مدیران رمز عبور می‌توانند داده‌های فرمت‌بندی شده را نیز ذخیره كنند، بنابراین نیازی ندارید اطلاعات كارت اعتباری خود را در وب رها كنید.

    d87d7ea7219551e8e22d4f410b8b26cc.jpg


    حتی یك امنیت كوچك نیز اهمیت دارد
    انجام كوچك‌ترین اقدامات امنیتی به فرار كردن از دست یك خرس تشبیه شده است؛ شما نیاز ندارید كه سریع‌تر از خرس بدوید، بلكه تنها كافی‌است از دوست خود سریع‌تر باشید! هكرها افراد باهوش و در عین حال كمی هم تنبل هستند. بنابراین اگر به هدفی تبدیل شوید كه دسترسی به آن كمی سخت باشد یك هكر معمولا تسلیم شما خواهد شد. بنابراین برداشتن گام‌های امنیتی هرچند بسیار كوچك مانند ایجاد یك رمز عبور هشت حرفی به‌جای یك رمز پنج حرفی می‌تواند از اطلاعات شخصی و حیاتی شما محافظت كند. این اقدامات حداقل كاری كه انجام می‌دهد این است كه هكرها را برای رفتن به در بعدی متقاعد می‌كند.