ایران در فناوری چه کرد؟

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    گسترش فعالیت های ایران در همه زمینه های علمی سبب شده در حال حاضر این كشور یکی از توسعه یافته‌ترین قدرت‌های جهانی از نظر علم و فناوری‌های بالا باشد.






    دستاوردهای تولید شده یا آن هایی كه تولید خواهند شد تنها برای این نیست كه بخواهیم یك آینده بی كم و كاست داشته باشیم بلكه به وسیله آن ها می توانیم به آینده شكلی زیباتر ببخشیم و زندگی را برای تمام بشر آسان کنیم.

    886855b99b3a858ec1948182e03b901a.jpg


    تبدیل شدن اطلاعات به دانش و استفاده از آن ها در جهت توسعه كشور از جمله هدف های با اهمیت به شمارمی رود. تكنولوژی فناوری اطلاعات كه از كنار هم قرار گرفتن الكترونیك، پردازش داده ها و ارتباطات- مخابرات حاصل شده است، باعث استفاده هر چه بیشتر از كامپیوترها و همچنین الكترونیكی شدن سیستمهای ارتباطی شده است.

    شبكه، تجهیزات فنی، آموزش الكترونیك، سیستم بدون كاغذ، كنفرانس راه دور، دولت الكترونیكی، تجارت الكترونیك و … از جمله كاربردهای فناوری اطلاعات هستند.

    گسترش ایران در زمینه های مختلف علمی سبب بالا رفتن رتبه این كشور در بین كشورهای دیگر شده است.

    رشد ایران در زمینه نانوفناوری و برنامه‌های پژوهشی فضایی بسیار چشمگیر بوده است. محققان ایرانی در زمینه طراحی تجهیزات، سامانه‌های مخصوص پوشش در خلا دستگاه‌های مخصوص تولید پودر فلزی به وسیله انفجار و... فعالیت های بسیاری را انجام داده اند.

    ایران در زمینه هوا و فضا دارای دستاوردهای بی نظیری است. از جمله برنامه‌های دانشمندان این کشور می‌توان به اعزام انسان به فضای کیهانی شاره كرد.

    داروسازی هم در ایران با سرعت قابل توجهی توسعه یافت. داروهایی که در این کشور تولید می‌شوند، از داروهای مشابهی كه توسط بزرگترین شرکت‌های داروسازی غرب ساخته می شوند دست كمی ندارند. داروهای مخصوص معالجه بیماری‌های ریوی و سرطان، نازایی، آسم و... از جمله این داروها هستند.

    و اما فناوری...
    31e5cc6571b07374c859e509ecf47221.jpg


    با وجود تمامی پیشرفت های ذكر شده نمی توان رشد شایان توجه ایران در زمینه فناوری اطلاعات را نادیده گرفت.

    پژوهشگاه علوم و فنلوری اطلاعات
    از جمله پیشرفت های ایران در زمینه فناوری اطلاعات ایجاد پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است.

    این پژوهشگاه به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی كشور در حوزه علوم و فناوری اطلاعات علمی تاسیس شده است. از جمله اهداف این پژوهشگاه، توسعه و گسترش پژوهش در زمینه علوم و فناوری اطلاعات، دست‌یابی به علوم و فناوری‌های نوین، مدیریت اطلاعات علم و فناوری و عمومی‌سازی كاربرد فناوری اطلاعات و اطلاعات علمی و فناورانه تعریف شده است.

    وب سایت پژوهشگاه در جدیدترین رده بندی و بومتریك برای سومین بار پیاپی توانست رتبه اول را در میان موسسه‌های تحقیق و توسعه كشور به خود اختصاص دهد. این ارزیابی براساس مواردی همچون حجم محتوای منتشر شده بر روی وب، مشاهده‌ پذیری و نفوذ صفحه‌های وب است.

    دولت الكترونیك
    الکترونیکی کردن امور نخستین گام برای ایجاد دولت الکترونیک است. با ایجاد دولت‌ الکترونیک مردم در هر زمانی می توانند از طریق اینترنت به انجام امور خود بپردازند.

    از جمله پیشرفت های ایران در زمینه فناوری اطلاعات ایجاد پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران است
    رایانه هایی بر اساس DNA
    با استفاده از ساختارهای DNA می‌توان قطعات را بسیار نزدیک همدیگر قرار داد تا اتصالات درونی بسیار کوتاه شده و کارایی بسیار بالا برود.

    رایانه های DNA بسیار کوچک تر از رایانه های امروزی است در حالی که حجم بسیار بیشتری از اطلاعات را می توانند در خود ذخیره کنند.

    450 گرم DNA ظرفیتی بیشتر از تمامی رایانه های الکترونیکی ساخته شده دارد. از نظر قدرت محاسبات این رایانه ها با رایانه های فعلی قابل قیاس نیستند. قدرت محاسباتی یک رایانه DNA بیشتر از قوی ترین سوپر رایانه های جهان است.

    84206074589053d6807591f699339ea4.jpg


    شبکه علمی کشور
    شبکه ملی اطلاعات امکان اتصال مراکز و موسسات آموزشی پژوهشی و شبکه های علمی معتبر جهانی را فراهم می كند. این شبکه دارای هسته پرسرعت با اتصال 10 گیگابایت بر ثانیه، امکان ارائه سرویس های اینترنت و اینترانت را به صورت مستقل و تفکیک شده فراهم می کند.

    4395d545745f74c94e0b5c33ffff3dc8.jpg


    آنتی ویروس ملی
    این نسخه و اولین محصول ضد بدافزار ملی است که در یک مرکز دانشگاهی کشور تولید شده است.

    تولید این آنتی ویروس منجر به ایجاد آزمایشگاه تخصصی تحلیل بدافزار و تهیه بانک بدافزار شده است.



    ff5fc6a68e16a2d67fc5fde6e7f29ccd.jpg


    چاپار، پست الکترونیک داخل
    پست الکترونیکی چاپار به عنوان یکی از سه پست الکترونیکی داخلی کشور مورد رغبت کاربران قرار گرفت.

    محققان ایرانی در زمینه طراحی تجهیزات، سامانه‌های مخصوص پوشش در خلا دستگاه‌های مخصوص تولید پودر فلزی به وسیله انفجار و ... فعالیت های بسیاری را انجام داده اند
    این سرویس که تحت عنوان پست الکترونیک چاپار(Chmail) ارائه و شناخته شده است، با ساختار ساده و بر اساس خط و زبان فارسی، بدون نیاز به اخذ اطلاعات شخصی کاربران و با اختصاص یک گیگابایت فضا ارائه شد.

    از مهمترین نكات این سرویس می توان به سیستم ثبت ‌نام آنلاین، گستردگی طراحی، پاسخگویی سریع به كاربرانی كه همزمان از سرویس استفاده می كنند، توانایی افراد برای رمزنگاری بر روی اطلاعات محرمانه خود براساس گواهی دیجیتال معتبر جهانی اشاره کرد.

    ee4aca45c5f61e8ba09c57024d2e094e.jpg


    سیستم عامل ملی
    سیستم‌عامل ملی كه سرو یا به عبارتی SARVE Beta 1.0.0 نام دارد. در حـال حاضـر امکـان دانلود این سیستم‌عامل در سایـت xamin.ir فراهـم شـده است.

    در آینده‌ای نزدیک و به‌ طور تدریجی تمامی سازمان‌ها و مراکز دولتی از این سیستم‌عامل استفاده می كنند.

    c84ec1dd71e40fe4e5dafe1862c2f43a.jpg


    اینترنت ملی
    با اجرا شدن و آغاز به كار كردن اینترنت ملی امکان پیاده‌سازی تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به وجود خواهد آمد.

    efcd38d7bad7fb178856b10e84076e74.jpg






    به امید روزی که ایران دستاورد های خود را جهانی کند.