ترس اپل و گوگل از آمازون؟

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    شاید یادتان نیاید اما در دنیای رایانه از قدیم الایام گفته‌اند «هرکس که کنترل سخت افزار را در دست دارد، کنترل پلتفرم را نیز در دست می‌گیرد و هرکه پلتفرم را تحت کنترل خود داشته باشد، پیروز میدان خواهد شد!»


    این لب مطلب است، در دنیایی که آینده آن تنها از آن ابزارها و گجت‌های همراه خواهد بود، هیچ شرکتی دوست ندارد از غافله عقب بماند چرا که عقب افتادگی و عقب ماندگی همانا و مرگ دردناک و حتمی همان!

    برای نمونه اگر با دقت بیشتری به گوشی تلفن همراه آیفون نگاهی بیاندازیم در خواهیم یافت که تنها 150 میلیارد دلار از درآمدهای کمپانی اپل در پنج سال گذشته را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر گوگل رقمی در حدود 12.5 میلیارد دلار خرج کرد تا شرکت موتورولا را از آن خود کند. این در حالی است که مایکروسافت و نوکیا نیز بالاخره برای تولید گوشی های مبتنی بر ویندوز به توافق دست یافتند.

    1abc9b23e0c85456145ac34deefb6559.jpg


    حال کتاب فروشی آمازون، شرکتی است که همگان باید مراقب حرکت‌های لاکپشتی اما خطرناکش باشند. آنها که در سال 2007 با عرضه ی کتابخوان الکترونیکی کیندل به معدن طلا رسیدند، حال به دنبال رقابت با بزرگانی چون اپل و گوکل در عرصه ی تبلت ها هستند. به همین خاطر آنها تبلت کیندل فایر 7 اینچ 200 دلاری خود را روانه بازار کردند.

    اما هفته پیش رقابت نفس‌گیرتر هم شد، چرا که پنجشنبه گذشته آمازونی‌ها تبلت کیندل فایر HD با صفحه نمایش 8.9 اینچی که سخت افزار و گرافیک آن به روز شده و با قیمت منطقی 299 دلار عرضه می‌شود را به انتخاب طلایی کاربران بدل ساخته‌اند. به اعتقاد برخی این محصول می‌تواند به خوبی به جنگ تبلت نکسوس 7 گوکل رفته و با آن دست و پنجه نرم کند. از اینها گذشته خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر آنکه آمازونی ها در فکر تهیه گوشی تلفن همراه نیز هستند.

    اما حقیقتاً چرا آمازون خود را وارد بازی بزرگان کرده است؟ پاسخ این پرسش را باید از جف بزوس مدیر عامل آمازون پرسید. او معتقد است:

    "هر ** که سخت افزار تولید می‌کند اوست که پلتفرم را تعیین می‌کند و هر ** که پلتفرم را تحت کنترل خود بگیرد، اوست که پیروز رقابت است."

    آنها که در سال 2007 با عرضه ی کتابخوان الکترونیکی کیندل به معدن طلا رسیدند، حال به دنبال رقابت با بزرگانی چون اپل و گوکل در عرصه ی تبلت ها هستند. به همین خاطر آنها تبلت کیندل فایر 7 اینچ 200 دلاری خود را روانه بازار کردند
    به طور نمونه کتاب‌های الکترونیکی هر روز جایگاه مهمتری را در تجارت و کسب و کار آمازون به خود اختصاص می‌دهند، اما آمازون در این عرصه ناچار به طبعیت از قوانین و چهارچوب های گوگل یا اپل است، چرا که کتاب‌ها را برای این پلتفرم‌ها آماده می‌نماید. به همین خاطر هر زمان که قرار است از سامانه‌های داخلی این ابزارها کتاب بفروشد به ناچار 30 درصد از سود خود را باید به آنها بپردازد.

    در حالی که بر روی تبلت‌های کیندل و کتاب‌خوان‌ها (e-reader)، آمازون خود قاعده بازی را وضع کرده و تمامی سود حاصله را به جیب می زند. از این گذشته آنها می‌توانند کنترل خوبی بر روی رفتارهای کاربران داشته باشند و به سادگی هر چه تمام تر محصولات چندرسانه و کتاب های الکترونیکی خود را به بفروشند.

    اگر آمازون بتواند موفق شود گوشی هوشمندی با بهره از ابزارهای متعدد کلاد و دسترسی به محتوای آمازون را با تخفیف‌های ویژه برای کاربران خود فراهم آورد، بی‌شک برنده بزرگ این بازار پر رقابت اوست. شاید از دور وضعیت آمازون مانند لاک پشت معروف داستان خرگوش و لاک پشت باشد، اما مطمئناً خرگوش ها باید این بار حواسشان را جمع تر کنند!

    814be6c8bcb99c463eedeb7bbab5c385.jpg


    هر سه کمپانی بزرگ تکنولوژی امریکا، در روزی که گذشت رکوردهای جدیدی را در قیمت سهام خود تجربه کردند. آمازون به لطف مراسم معرفی کتابخوان‌ها و تبلت‌های جدیدش، پیشرفت می‌کند؛ گوگل به لطف درآمدهای رۆیایی‌اش از محل تبلیغات، به خصوص در بخش موبایل؛ و اپل فعلاً به لطف شایعات پیرامون آیفون 5، و احتمالاً در ادامه به لطف فروش بالای آن.

    چند روز گذشته قیمت هر سهم گوگل تا 712 دلار هم بالا رفت ولی در 708.80 بسته شد. بالاترین قیمت هر سهم گوگل بر می‌گردد به دسامبر 2007 که به 741 نیز رسید ولی یک سال بعد تا مرز 300 دلار کاهش یافت.

    فقط چند کمپانی یا گروه سرمایه‌گذاری را می‌توان نام برد که قیمت سهامشان به بالای 700 دلار رسیده است. یکی همین گوگل، دیگری Priceline و البته برکشایر هاتاوی (متعلق به سرمایه‌دار بزرگ، وارِن بافِت) و نیز NVR Inc. هم اکنون ارزش مجموع سهام کمپانی گوگل بالغ بر 230.21 میلیارد دلار است.

    گوگل این اوج‌گیری را مرهون دو مورد است؛ یکی افزایش درآمدها از محل تبلیغات، به خصوص تبلیغات موبایلی که در سه ماهه دوم سال مالی‌اش افزایش چشمگیری داشته. و دوم محبوبیت چشمگیر نکسوس 7. منتهی گوگل با دو چالش از سوی دو کمپانی دیگرِ این مقاله روبرو است.

    گوگل به لطف درآمدهای رۆیایی‌اش از محل تبلیغات، به خصوص در بخش موبایل؛ و اپل فعلاً به لطف شایعات پیرامون آیفون 5، و احتمالاً در ادامه به لطف فروش بالای آن
    اپل از سویی سعی در حذف گوگل از سیستم عامل iOS خود دارد و گوگل از این نظر با چالش روبرو است چرا که درآمد تبلیغاتی‌اش از آی‌دیوایس‌ها بسیار کلیدی و چند برابر درآمد تبلیغاتی‌اش از دستگاه‌های اندرویدی است. و در جبهه دیگر، آمازون هر بار در جنگ قیمت، رقبای خود را انگشت به دهان کرده و حالا باید دید که با کیندل فایر 149 دلاری و کیندل فایر HD که هم قیمت نکسوس 7 است، اقبال مصرف‌کنندگان به تبلت گوگل خوب باقی می‌ماند یا خیر. به خصوص که رقیب مستقیم نکسوس 7، با حافظه داخلی دو برابرِ آن قیمتی یکسان را پیش چشم مصرف‌کننده می‌گذارد.

    4443f366ada09bddaf49d136eda5e5de.jpg


    و اما از آمازون بگوییم؛ این کمپانی نیز با مراسم خود که چند شب قبل برگزار شد، آینده‌ای روشن را جلوی روی سرمایه‌گذاران ترسیم کرد. باید اذعان داشت که کسی انتظار مراسمی چنین کوبنده را از طرف آمازون نداشت. البته تمرکز این کمپانی بر روی بازار مصرف امریکا است و به اندازه دو کمپانی دیگر، چشم به بازارهای خارجی به خصوص آسیایی ندارد. بعد از مراسم اخیر، قیمت هر سهم آمازون 13 دلار افزایش یافت و سقفی جدید را در 259 دلار ثبت کرد. از ابتدای سال هر سهم آمازون 100 دلار افزایش قیمت را به خود دیده و حالا ارزش کل سهام این کمپانی بالغ بر 113.64 میلیارد دلار می‌شود.

    انتظار می‌رود سهم آمازون از فروش تبلت‌ها در بازار امریکا، که تا کنون 22ظھ بوده، اینک با معرفی لشگر جدید تبلت‌هایش افزایش یابد. این یعنی فشار بیشتر بر سایر تبلت‌های اندرویدی و البته آیپد.

    3b3f50efeb3df9d6d23d2f892b1b2924.jpg


    و اما اپل؛ این کمپانی را بدون شک باید عضو بعدی باشگاه 700 دلاری‌ها دانست. سهام اپل هم‌اکنون در مرز 680 دلار آماده خیزش به سقف‌های بالاتر است. مهمترین عاملی که می‌تواند این پیش‌بینی را به واقعیت تبدیل کند، فروش خیره کننده آیفون 5 (نسل ششم) خواهد بود. زیرا حاشیه سود اپل در این محصول، بالاتر از تمام محصولات دیگرش است. پیش‌بینی‌ها حاکی از برنامه‌ریزی اپل برای تولید 250 میلیون آیفون 5 طی دو سال آینده است که این، معادل مجموع فروش کل آیفون‌های نسل یک تا پنج است.

    هم‌اکنون ارزش کل سهام اپل در بازار سرمایه رقمی در حدود 634 میلیارد دلار است که انتظار می‌رود این رقم با عرضه آیفون 5، و در ادامه آیپد مینی، به سمت 700 میلیارد دلار گام بردارد. چیزی که کمی از هیجان‌ها پیرامون افزایش قیمت سهام اپل کاسته، احتمال تعویق عرضه iTV است. این محصول که گمان می‌رفت در اواخر 2012 یا اوایل 2013 عرضه شود، به خاطر عدم توافق با کمپانی‌های تولیدکننده محتوای تلویزیونی به تعویق افتاده و احتمالاً تا اواخر 2013 شاهد اضافه شدن آن به سبد محصولات اپل نخواهیم بود.