افزایش سرعت، افزایش کارایی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    نیاز داشتن به رایانه و انجام برخی کارها آن هم در برخی مواقع ضروری، این نیاز را به وجود می آورد که سیستم پر سرعتی داشته باشیم و یا اینکه سیستم ما دچار افت سرعت عمل نشود.


    شاید برای بسیاری از افراد این موضوع پیش آمده باشد که چرا سیستمشان دچار مشکل می شود و یا اینکه چگونه مشکل کم بودن سرعت سیستمشان را حل کنند؟

    7689938f390b829311c600626c039114.jpg


    این حرفی است که اگر کامپیوتر داشته باشید حتما برای یکبار که شده به زبان خواهید آورد که چگونه می توانم سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهم؟

    پایین آمدن سرعت سیستم عواملی متعددی دارد، گاهی اوقات کاربران نیز باعث کندی سیستم خود می شوند.

    تهیه سخت افزار قدرتمند
    خریدن سخت افزاری با قدرت و کارایی بیشتر می تواند این مشکل را حل کند که معمولا باعث رضایت کاربر در ابتدای کار از سرعت سیستم می شود اما با گذشت زمان و نصب برنامه ها و نرم افزارها، هر روز سرعت سیستم کمتر می شود.

    محیط مناسب
    برای اینكه سخت افزارها بتوانند خوب كار كنند، باید در دمای مناسبی قرار بگیرند و اینكه گرد و غبار روی آن ها وجود نداشته باشد. در هنگام کار با سیستم علاوه بر اینکه باید به دمای اتاق توجه داشته باشیم می بایست به فنهایی كه بر روی بعضی از قطعات وجود دارد نیز توجه کرد که به درستی کار کنند و موجب بالا رفتن دمای قطعات نشوند.

    استفاده از آنتی ویروس
    یکی دیگر از عواملی که نقش مهمی در کند شدن سیستم شما بازی می کند ویروس ها، کرم ها،Trojan ها و نرم افزارهای جاسوسی هستند. اگر احساس کردید که مثلا در زمان کار با بعضی مرورگرها به ویژه اینترنت اکسپلورر سرعت کامپیوتر شما پایین آمده است، احتمال آلوده شدن کامپیوتر شما به یکی از انواع نرم افزار های مخرب وجود دارد.

    شما می توانید با نصب آنتی ویروس های قوی و به روز کردن آنها، این مشکل را تا حدود زیادی حل کنید.

    b040c1d1be1eaf1df3588e2f29335552.jpg


    استفاده از Disk Defragmenter
    علاوه بر آنچه عنوان شد عمومأ بر روی هارد دیسک و برنامه ها و فایل های ذخیره شده بر روی آن مشکلاتی پیش می آید که موجب کم شدن سرعت سیستم می شود.

    برای اینكه سخت افزارها بتوانند خوب كار كنند، باید در دمای مناسبی قرار بگیرند و اینكه گرد و غبار روی آن ها وجود نداشته باشد
    این دسته مشکلات را می توان توسط برنامه Disk Defragmenter حل کرد درحقیقت این برنامه تعداد زیادی از مشکلات هارد را برطرف می کند.

    2193d3c5113dc4f3f4c31c153554cf9a.jpg


    یكی از دلایل كند شدن هارد دیسك ها، داشتن Bad Sector و یا خراب شدن محل های ذخیره سازی اطلاعات روی هارد دیسك است. برای رفع این مشکل روی پارتیشن مورد نظرتان كلیك راست كرده و گزینه Properties را انتخاب كنید.

    در برگه Tools گزینه Check Now را بزنید. حالا هر دو گزینه موجود برای بازیابی و تعمیر بد سكتورهای هارد دیسكتان را انتخاب كنید و كلید استارت را بزنید.

    fd5bacf1c0e5c742485d14459aec972a.jpg


    از دیگر دلایل کم بودن سیستم استفاده طولانی مدت از سیستم عامل، انجام کارهایی از قبیل Install کردن و ... است.

    مشکلات نرم افزاری
    نرم افزارهای کاربردی نیز تاثیر زیادی بر روی این موضوع دارند. این نرم افزارها عموماً به هنگام نصب در قسمت های مختلفی از کامپیوترتان ذخیره می‌شوند و اغلب حتی پس از Uninstall کردن برنامه نیز در کامپیوتر و محل خاصی از حافظه اصلی باقی می‌مانند.

    برخی از این نرم افزارها با هر بار Load شدن ویندوزتان، بدون متوجه شدن شما به صورت Automaticاجرا می‌شوند. این عامل باعث می شود که به هنگام بالا آمدن ویندوزتان، سرعت پایین آید.

    اگر شما از برخی از این برنامه ها استفاده نمی کنید می توانید به روش زیر آن ها را غیر فعال کنید:

    Start-> Run-> msconfig

    در تب Startup لیست برنامه های موجود در قسمت Autoloader را مشاهده کنید و با Uncheck کردن موارد غیر ضروری، سرعت سیستم خود را بالا ببرید.

    413b77fb9b6da8a6ed628b8a87af16a9.jpg


    علاوه بر سخت افزارها، نرم افزارها نیز می توانند در کم شدن سرعت سیستم شما تاثیر داشته باشند.

    از Restore Point استفاده کنید
    وقتی که شما نرم افزاری را روی رایانه خود نصب می کنید علاوه بر اینکه فایل هایی را روی رایانه شما کپی می کند، تغییراتی هم در سیستم عامل شما به وجود می آورد. بعضی از این تغییرات باعث کند شدن سیستم عامل می شوند.

    برای اینکه فایل ها و تنظیمات باقیمانده از نرم افزارها کمتر شود می توانید از روش زیر استفاده کنید: همیشه قبل از نصب نرم افزارها، به ویژه نرم افزارهایی که مطمئن نیستید مناسب کار شما هستند یا نه یک Restore Point یا نقطه بازگشت بسازید تا بتوانید به حالت قبل از نصب نرم افزار برگردید.

    در کادر جستجوی منوی استارت، عبارتcreate restore را تایپ کنید و وارد بخش Create Restore Point شوید.

    7737c5b8fec409ef8308289b1e8eabcb.jpg


    حال برای خود یک نقطه بازگشت درست کنید.

    57ff842c947bc186b2533d37964dee16.jpg


    در اینصورت اگر خواستید که به تنظیمات قبل از نصب آن نرم افزار برگردید کافی است که از بخشRestore به نقطه ای که قبل از نصب نرم افزار درست کردید برگردید. این کار باعث خواهد شد تنظیماتی که با نصب آن نرم افزار ایجاد شده پاک شود.

    در نهایت برای حل مشکل کاهش سرعت می توانید هارد دیسک را مجددأ فرمت کنید و سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دلخواه را نصب نمایید و یا در صورت ضرورت سخت افزار سیستم را ارتقا دهید .