چرا ایسر از سرفیس مایکروسافت می‌ترسد؟

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    ایسر مایکروسافت را تهدید کرده بود که اگر در تصمیمش برای ساخت سرفیس تجدید نظر نکند کل صنعت کامپیوتر به خطر می افتد و آنها باید به دنبال جایگزینی برای ویندوز بگردند. اما ریشه ترس مدیر عامل ایسر در چیست؟


    کمپبل کان، رئیس کمپانی ایسر، هفته گذشته از مایکروسافت به شدت انتقاد کرده و به خبرنگار یک روزنامه گفته بود: مایکروسافت باید در مورد تصمیمش برای ساخت سرفیس بازنگری کند.

    وی گفته بود: این کار در تخصص شما نیست، پس لطفا دوباره درباره آن فکر کنید!

    bb739a5269f2cff3e1262bd4d1cd9406.jpg


    سخت افزارهای مایکروسافت از نرم‌افزارهایش قوی ترند
    همه مایکروسافت را به عنوان یک تولید کننده بزرگ نرم افزار می شناسند، اما این کمپانی سخت افزار هم تولید می کند. در واقع ورود مایکروسافت به عرصه تولید سخت افزاری های کامپیوتری قبل از ایسر صورت گرفته است. وقتی که مایکروسافت در سال 1982 شروع به طراحی و ساخت موس کرد، ایسر هنوز یک کمپانی الکترونیکی چند منظوره بود که به تولید قطعات توزیع کننده الکترونیک می پرداخت.

    210ccfa84043c9ff0679d2aea04286aa.jpg


    از هر دومنظر انتقادی و تجاری که به محصولات مایکروسافت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که نرخ تولیدات سخت افزاری این کمپانی بالاتر از نرم افزارهایش بوده است. درست است که سخت افزارهای مایکروسافت در برابر تعداد نرم افزار های تاریخی اش همواره کوچک جلوه کرده اما نسبت طلایی مایکروسافت در سخت افزار به طور قابل توجهی بهتر از نرم افزار بوده است.

    اگر شما در خیابان جلوی یک نفر را بگیرید و بپرسید کدامیک از محصولات مایکروسافت در کلاس خودش بهترین است و یا اینکه او کدام را بیشتر می پسندد ؟ پاسخ هر دو سوال احتمالا ایکس باکس 360 خواهد بود.

    مایکروسافت در عرصه سخت افزار واقعا سابقه بسیار خوبی دارد. موس ها و کیبردهای این کمپانی هموراه در زمره پر فروش‌ترین‌ها بوده است. وب کم LifeCam و هدست LifeChat نیز واقعا به نسبت قیمت هایشان عالی هستند. لوازم جانبی مخصوص بازی این شرکت مثل SideWinder هم بسیار عالی هستند. همینطور دستگاه پخش رسانه ای دیجیتالش که Zune نام داشت و فروش بسیار خوبی کرد.

    البته شاید مخرب ترین محصول مایکروسافت برای ایسر، میز قهوه تعاملی بود که سابقا سرفیس نامیده می شد اما اکنون PixelSense نام دارد.

    سرفیس اصلی، با رابط کاربر لمسی بسیار پیشرفته اش حتی قبل از اینکه اپل اولین دستگاه لمسی اش یعنی آی فون را وارد بازار کند تولید شد. PixelSense واقعا از فن آوری لمسی فوق العاده برتری بهره می برد. تنها کمپانی که تا کنون توانسته در طراحی وسایل چند لمسی بزرگ به این کمپانی نزدیک شود Jeff Han بوده که مایکروسافت هم اکنون این شرکت را هم خریده است.

    پس کدام بخش حرف کان درست است؟ منظور او از اینکه این کار در تخصص مایکروسافت نیست واقعا چه بوده؟
    مایکروسافت بهترین دستگاه بازی با رابط های کاربری پیشرفته، بهترین و بزرگترین لوازم لمسی بازار را ساخته و در نهایت یک کمپانی موفق در ساخت، طراحی و تولید سخت افزار هاست.

    مطمئنا مایکروسافت هنوز میلیون ها نرم افزار تولید می کند و از منظر تجاری در واقع یک کمپانی نرم افزاری بسیار موفق است.

    اما در 10 سال گذشته، تمام محصولات پرفروش و پر طرفدار این کمپانی سخت افزاری بوده اند.

    سخت افزارهای مایکروسافت از سخت افزارهای ایسر بهترند. از صحبت کان اینگونه برداشت می شود که کمپانی هایی مانند ایسر در ساخت تبلت های لمسی بسیار قوی تر از مایکروسافت هستند. آیا این حرف درست است؟

    مایکروسافت بهترین دستگاه بازی با رابط های کاربری پیشرفته، بهترین و بزرگترین لوازم لمسی بازار را ساخته و در نهایت یک کمپانی موفق در ساخت، طراحی و تولید سخت افزار هاست
    در طول این سالها، ایسر لپ تاپ ها و همچنین کامپیوترهای رومیزی و تبلت های بسیار خوبی تولید کرده است. اما این کمپانی برخلاف مایکروسافت هرگز نتوانسته سخت افزار جذاب و یا هیجان انگیزی که پیشگام سایر محصولات باشد تولید کند.

    01615210a737510ca43cfdf95b8fbfad.jpg


    محصولات ایسر، مطلوب و ایمن هستند. اما طراحی های صنعتی این کمپانی چندان جذاب نیست و انگار که در دهه 1990 جا مانده است. در واقع سخت افزارهای ایسر در برابر تولیدات اپل مثل آی پد عملا هیچ شانسی ندارند. اما برعکس ایسر که بیشتر به خاطر لپ تاپ هایش معروف است ، ایکس باکس مایکروسافت در زمره تولیداتی همچون سرفیس قرار دارد که واقعا یک فراکامپیوتر با تاکید ویژه بر ویژگی های نو آورانه رابط کاربر است.

    بنابراین در حالیکه ایسر متخصص کامپیوتر های قدیمی است، مایکروسافت روی تولید دستگاههایی با رابط کاربری بسیار پیشرفته زوم کرده که ایکس باکس مثال بسیار خوبی در این باره است. اما ایسر تا کنون چه دستگاهی را تولید کرده که از لحاظ جذابیت و نوآوری بتواند با ایکس باکس برابری کند؟ تا کنون که هیچ چیز.

    تولید کنندگان بزرگ کامپیوتر هم اکنون هم به مایکروسافت وفادار نیستند!
    کان علاوه براین حرفها که مایکروسافت تخصص تولید سخت افزار را ندارد، در مصاحبه دیگری گفته بود : اگر مایکروسافت بخواهد به روندش ادامه دهد. ما باید چه کار کنیم؟ آیا باید همچنان به این کمپانی تکیه کنیم یا به دنبال جایگزین باشیم؟

    در واقع منظور اصلی صحبت کان این است که اگر مایکروسافت به رقابت با تولید کنندگان تجهیزات اصلی (OEM ها)، مثل ایسر ادامه دهد ، شاید آنها دیگر به این کمپانی وفادار نمانده و به دنبال جایگزین هایی برای ویندوز بگردند.

    اما سوال اینجاست که چرا ایسر موضوع را بزرگ می کند؟ شرکای مایکروسافت به طور کلی و ایسر به طور خاص، در حال حاضر نیز نسبت به مایکروسافت وفادار نیستند و سالها است که به دنبال جایگزینی برای ویندوز می گردند
    فروش کامپیوترهای مبتنی بر لینوکس ایسر موفقیت آمیز نبوده و اکثر تبلت های این کمپانی از پلت فرم اندوریید استفاده می کنند. آیا مدیر عامل ایسر نمی داند، با وجود اینکه شدیدا روی فروش کامپیوترهای لینوکسی و تبلت های اندوییدی زوم کرده، همچنان تقریبا اکثر درآمدش از محل فروش سیستم های مبتنی بر ویندوز حاصل می شود؟

    پس این عبارت کان که "باید به دنبال جایگزین هایی بگردیم" چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یعنی ایسر می خواهد اکثر درآمد خود را رها کرده و به دنبال پلت فرم هایی برود که تا کنون هیج موفقیتی برایش کسب نکرده اند؟

    استراتژی کنونی مایکروسافت، بهترین استراتژی در زمینه تولید فراکامپیوترهاست.کان از سرفیس انتقاد کرده است. اما ترس اصلی او بدون شک از جهان فراکامپیوترهاست
    حقیقت این است که تا کنون جهان فراکامپوتر ها تحت سلطه کمپانی اپل بوده است. تنها کمپانی که توانست سخت افزار و نرم افزار را با هم بسازد، از سرویس های ابری پشتیبانی کرده و همه اینها را برای با هم به صورت یکپارچه برای مصرف کننده فراهم کنند.

    از چشم انداز تجاری، در حال حاضر این تنها راه موفقیت در جهان فراکامپیوتر هاست. گوگل به همین خاطر موتورولا را خرید و مایکروسافت نیز برای رسیدن به همین مقصود در حال کار بر روی سرفیس است.

    b496fd1625db73a3819545271404af66.jpg


    در چینین وضعیتی ، کمپانی هایی همچون ایسر چه کار می توانند بکنند؟
    ایسر می ترسد که اپل، گوگل و مایکروسافت ،با ساختن سخت افزارهایی که با نرم افزار های خودشان یکپارجه اند و نیز ارائه سرویس هایشان، کل بازار را در دست گرفته و او در گوشه ای تنها بماند.

    و البته این ترس منطقی است.

    ایسر از این نمی ترسد که مایکروسافت نتواند تبلت خوبی بسازد... بلکه از موفقیت آنها در هراس است.

    از طرفیYang Yuanqing مدیرعامل لنوو طی کنفرانس مطبوعاتی اش در پاسخ به سوال تحلیلگران گفت: «علی رغم این که ما اصلا دوست نداریم مایکروسافت دست به کار تولید سخت افزار شود، اما این امر برای ما تنها اضافه شدن یک رقیب دیگر است. آنها هم تنها یکی از رقبای فراوان ما در بازار هستند. ما هنوز مطمئن هستیم که سخت افزاری بسیار بهتر از رقبای مان (از جمله مایکروسافت)‌ تولید خواهیم کرد.»

    وی همچنین اضافه کرد که «آنها در نرم افزار بسیار قدرتمند هستند، اما ما اصلا به این موضوع اعتقادی نداریم که آنها توانایی تولید بهترین سخت افزار دنیا را هم دارند. اما لنوو می تواند این کار را انجام دهد. »

    b283945acb29f1303b403c308f0dae7a.jpg


    البته وی سعی داشت در سخنانش، الزام و اجبار سخت مطبوعات در خصوص اظهار نظر درباره ادامه همکاری ها با مایکروسافت را تعدیل کند: «بگذارید رک بگویم، ما اصلا بابت سرفیس نگران نیستیم. مایکروسافت هنوز یک همکار استراتژیک برای ما است. ما نسبت به عرضه ویندوز 8 بسیار خوش بین هستیم و از این اهرم برای هر چه بهتر کردن محصولات جدیدمان بهره خواهیم برد. »

    با توجه به اظهارات متضاد مدیران غول های سخت افزاری دنیا درباره سرفیس، و این موضوع که تبلت مایکروسافت اولین تجربه این شرکت در عرصه ساخت سخت افزارهای ویژه ویندوز است، صحبت از موفقیت و شکست این پروژه کمی سخت شده و باید اجازه داد تا گذر زمان تصمیم گیری لازم را انجام دهد.

    شما آینده کودک نوپای سخت افزاری مایکروسافت را چگونه پیش بینی می کنید؟