رفع مشکل بوت در مک ها

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    اگر دستگاه اپلی شما از روی پارتیشن مورد نظر بوت نشود و یا اگر بخواهید که سیستم عامل را تعمیر کنید حتماًاحتیاج دارید تا از گزینه های موجود در هنگام بوت استفاده کنید.


    این نوع از عملیات ،امری مهم و البته خطیر است ؛ زیرا با کمترین اشتباهی ممکن است تمام یا بخشی از اطلاعات شما ، آسیب ببیند . پس لازم است که با تک تک گزینه های بوت کارکرد هر کدام بیشتر آشنا شوید تا مشکلاتی از این دست برایتان ایجاد نگردد.

    4c24ee121b1e9c7a1687f44c12732a91.gif


    رفع مشکل فایل های سیستمی
    اگر در هنگام بالا آمدن دستگاه و قبل از شنیدن صدای بوق قبل از بوت ، کلید C را بفشارید می توانید از CD و یا DVD موجود در درایو CD عملیات بالا آمدن را ادامه دهید. این نوع عملیات زمانی موءثر است که شما بخواهید از CD و یا DVD که دارای قابلیت بوت شدن (Bootable) است، نصب سیستم عامل، اجرای برنامه ها و ابزاری که نیاز به سیستم عامل ندارد را دنبال کنید ، حتی تعمیر و برطرف کردن اشکالات سیستم عامل نیز از طریع این نوع از CD و یا DVD ها امکان پذیر است.

    9ebdd2aae70ed3d562e92301b20ff7a9.gif


    البته راه حل همیشگی، برای زمانی که سیستم عامل بالا نمی آید این است که از حالت Safe Mode بهره بگیرید.

    این راه حل ها، در مواقع حساس به خصوص جهت حفظ اطلاعات، بسیار پرکاربرد و مفید خواهند بود. کمپانی اپل نیز همواره سعی کرده است تا با ارائه روش های بهینه و جدید مانند Target Disk مشکل از دست رفتن اطلاعات را تا حد زیادی کاهش دهد
    برای ورود به حالت ایمن در مک، باید قبل از بوت دستگاه و شنیدن صدای بوق بوت، دکمه Shift را نگه دارید تا با این کار، برنامه ها و حتی برخی فایل های سیستمی اجرا نشود و با اجرای سیستم عامل در حالت Safe، از صحت و سامت فایل های Start Up با این روش مطمئن شوید و بتوانید اطلاعات ضروری خود را به محلی امن، جابجا کنید.

    48cb30c8d3a752ffaa2b9e66d1077c7b.gif


    حتی ممکن است که در مواردی که در بالا اشاره شد نیز دستگاه قادر به بالا آمدن نباشد و خرابی فایلهای سیستمی، به قدری شدید باشد که تنها راه پیش رو را Restore کردن و در نتیجه از بین رفتن کلیه اطلاعات خود ببیند. در اینجاست که استفاده از حالت Target Disk ( قبل از بوت شدن دستگاه مک کلید T را از روی صفحه کلید فشار دهید) و اتصال دستگاه مک به دستگاه مکی دیگر، آخرین و بهترین راه حل باشد.

    درحالت Target Disk دستگاه مک خراب با یک کابل Fire Wire به دستگاه مکی سالم، متصل شده به طوری که اطلاعات و پارتیشن ها در دستگاه جدید قابل مشاهده و انتقال خواهدبود.

    انتخاب دستگاه بوت، به دلخواه
    گاهی نیز ممکن است که در دستگاه خود، چندین پارتیشن با سیستم عامل های مختلف را ، در اختیار داشته باشید که لازم باشد برخی مواقع از میان آن ها یک مورد را انتخاب کنید. راه حل انتخاب یک دستگاه بوت، از میان چندین دستگاه Bootable نیز ،فشردن کلید Option از روی صفحه کلید است. با این کار لیستی از دستگاه های Bootable موجود بر روی دستگاه مک، نمایان می شود و شما با استفاده از ماوس و کی برد، می توانید از میان پارتیشن ها مو سیستم عامل های گوناگون، یک مورد را برای بوت انتخاب کنید.

    درایوهای نوری خراب
    در دستگاه های کامپیوتر معمولی، زمانی که CD و یا DVD در داخل دستگاه گیر می کند، شما می توانید با یک سوزن یا ابزاری نوک تیز، و فرو کردن آن در روزنه کنار بشقاب درایور نوری، CD و یا DVD را به زور خارج کنید، اما در دستگاه های مک این چنین امکانی وجود ندارد و اگر به هر دلیلی CD و یا DVD در داخل درایو نوری گیر کرد، بهتر است که دستگاه را دوباره راه اندازی کرده ( Restart کنید) و قبل از اینکه عملیات بوت آغاز شود، کلید F12 را از صفحه کلید فشار دهید. با این کار CD و یا DVD از درایو نوری خارج خواهد شد.

    3b6cf5f052b23a9da38d585b1bbd4e95.gif


    آخرین راه حل برای رفع مشکلات
    اگر شما کلید Command را با کلید R هم زمان و قبل از حالت بوت، فشار دهید؛ دستگاه به حالت Lion Recovery خواهد رفت و به این طریق می توانید از امکان، بازگرداندن فایل های پشتیبان، رفع مشکل بوت، بازیابی Restore کردن سیستم عامل و غیره، استفاده ببرید که هر کدام در رقع نهایی یک مشکل در هنگام بوت شدن دستگاه بسیار کاربردی خواهند بود.

    1fd43071815be0ee05c828eb7a26c1b7.gif