سالمندان و فناوری های دیجیتال

شروع موضوع توسط Nazanin ‏21/10/15 در انجمن اخبار تکنولوژی

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    کم کم این باور غلط که افراد سالمند قادر به استفاده از فناوری نوین نیستند، تغییر می کند، می توان مطمئن بود که در آینده تعداد افراد سالمندی که به طور مرتب از اینترنت بهره می برند و از وسایل و ارتباط مبتنی بر شبکه پیچیده وب استفاده می کنند، نیز بیشتر خواهد شد.


    خانه‌ها و دیگر وسایل هوشمند با هدف ایجاد آسایش و امنیت برای کاربران به سرعت در حال توسعه می باشند این تامین بیشتر آسایش و رفاه به خصوص برای سالمندان و معلولین بسیار كاربردی است .

    fd1b7be95cc9c0ef205dc0df5a1f0ebb.gif


    از جمله كمك های شایانی كه می توان به سالمندان کرد خانه های هوشمند است. بخصوص افرادی که به فراموشی دچارند، بدین وسیله می توانند زندگی ایمن تری داشته باشند و امنیت آنها در منزل تا حد امکان تامین شود.

    سیستم رایانه‌ای خانه‌های هوشمند به تلفن همراه ، لپ تاپ یا فناوریهای هوشمند خودرو متصل شده و دستورالعمل های لازم را از صاحب خانه دریافت می‌کند. در این خانه ها کلیدهای برق، بزرگ و رنگی هستند تا فرد به راحتی آنها را ببیند و کمدها و کابینت های آشپزخانه در ندارند تا فرد براحتی مواد داخل آنها را مشاهده کند.

    در این نوع خانه ها حتی المقدور از وسایل غیرقابل اشتعال استفاده می شود تا سالمندی که به فراموشی مبتلاست دچار حریق نشود. دمای آب هم با دقت کاملی کنترل می شود، زیرا سالمندان معمولا از نظر حسی مشکل دارند و ممکن است دچار سوختگی شوند.

    در تختخواب این افراد، سنسور دیگری وجود دارد که اگر فرد سالمند نیمه شب از خواب بلند شود چراغ اتاق خواب را روشن می کند تا او دچار مشکل نشود و سالمند به هر طرف که حرکت کند چراغ همان محل به طور خودکار روشن می شود تا امنیت او تامین شود
    در دیوار این خانه ها دکمه هایی وجود دارد که روی آن تصاویر مختلفی مثل دسته کلید، کیف پول و داروهای مصرفی فرد سالمند حک شده است و فرد سالمند با فشار دادن هر یک از دکمه ها، شی مورد نظر را پیدا و به راحتی از آن استفاده می کند .

    4b233dac4882e7b3ebb2aaf6f05cc4d7.gif


    اگرچه کارها در خانه‌های هوشمند توسط رایانه انجام می‌شود، اما سیستم با برنامه ریزی و کنترل از راه دور توسط انسان اداره می‌شود .

    در خانه های هوشمند دمای آب هم با دقت کاملی کنترل می شود، زیرا سالمندان معمولا از نظر حسی مشکل دارند و ممکن است دچار سوختگی شوند
    لباس یکسره سالمندان
    طراحان و مهندسان برای این كه بهتر بتوانند حالت یك سالمند را درك كنند به فكر طراحی یك لباس هستند .

    این لباس یکسره، که تمام بدن را از بالا تا پایین می پوشاند دارای قسمت های لاستیکی و پلاستیکی است که به شخص امکان می دهد شرایط فیزیکی مختلف و مشكلات سالمندان از قبیل ورم مفاصل، آب مروارید و فقدان شنوایی را حس کند. پوشیدن این لباس کمک می کند تا مسائل و مشكلات افراد به سرعت شناسایی و طرح های مورد نظر برای آنها اجرا شود تا نیازهای سالمندان بهتر تامین شود.

    تحقیقات نشان می دهد كه حدود 53 درصد سالمندان از اینترنت استفاده كرده و یا اینكه برای خود یك ایمیل شخصی دارند. این افراد برای پاسخ دادن به ایمیل های خود با مشكلاتی مواجه هستند .

    5eadcf1bf5df2cda8c0715a40967e101.gif


    به تازگی وسیله ای برای رفع این مشكل برای سالمندان طراحی شده كه به آن صفحه كلید مغزی می گویند.

    صفحه کلید مغزی
    این صفحه كلید با استفاده از سیستم اسکن MRI حرکت خون در مغز بیماران را بررسی می‌کند، در حالی که بیماران به طور ذهنی به حل مسایل ریاضی می‌پردازند یا تصاویری را در ذهن خود تصور می‌کنند هر کدام به یکی از حروف الفبای انگلیسی وابسته است به این ترتیب کاربران با انتخاب فعالیت مغزی مختلف می‌توانند حروف مختلفی را انتخاب کنند .

    396aa4e92dc86f6f9d012a6544398e9e.gif


    طراخی تلفن همراه مخصوص سالمندان
    بهره بری از گوشی هم برای سالمندان با اهمیت است كه به راحتی بتوانند از آن استفاده كنند.



    طراخی تلفن همراه مخصوص سالمندان این گوشی‌ها اغلب کلیدهای بزرگی دارند و اعداد و نوشته‌ها روی نمایشگر آنها بزرگ‌تر از گوشی‌های معمولی است، این گوشی‌ها 25 ساعت شارژ نگه می‌دارد و به افراد سالخوره و کم ‌بینا اجازه می‌دهد از امکاناتی چون دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک گذاری آنلاین تصاویر برخوردار شوند. این گوشی دو کلید YES و NO بزرگ دارد و گشت‌ و گذار در منوهای آن ساده است. کاربران می‌توانند با گرفتن عدد صفر در هر زمان از شبانه روز به یک اپراتور وصل شوند تا مشکلات کاربری خود را حل کنند.

    1eef93eb0ac91f944467296f164c78fb.gif


    به طور کلی یافتن راه حل های جدید در مورد سالمندان نه تنها به پیشرفت پژوهش های فناوری کمک می کند بلکه می تواند یک دوران طلایی را برای سالمندان به ارمغان آورد.