بازیگری با نقشهای متنوع و كیفیتی یكسان

شروع موضوع توسط Nazanin ‏23/10/15 در انجمن تاتر و سینما

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    'محمد كاسبی' متولد چهارم خرداد ماه 1330 در تهران میباشد . وی فارغ التحصیل رشته بازیگری و كارگردانی از دانشكده هنرهای دراماتیك است.



    8fd8d905d1b70e17bc50269c89a8380d.jpg


    وی كارش را با تئاتر آغاز كرده و از نخستین اعضای واحد تئاتر حوزه هنری انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب است كه نمایش های بسیاری را نیز روی صحنه برد.از شاخص ترین آنها می توان به 'مرگ دیگری' اشاره كرد كه پس از اجرای موفق خود به فیلمی تلویزیونی به كارگردانی محمدرضا هنرمند تبدیل شد كه در نمایش تلویزیونی اش نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

    وی در نقش سرهنگ آمریكایی كه در مقر فرماندهی اش با فرشته مرگ روبه رو می شود ، حضوری درخشان و متقاعدكننده داشته و به خوبی در نقش فرو رفته است.كاسبی پس از این تجربه نسبتا موفق در فیلم های 'استعاذه' ،'توبه نصوح' و 'دو چشم بی سو' به ایفای نقش پرداخت و در هردو نیز در نقش های اصلی كار ظاهر شد كه این آخری موفق تر از بقیه از كار درآمد. فیزیك خاص كاسبی نیز نقش به سزایی در كیفیت نقش آفرینی اش در این فیلم داشت كه البته باید آن را با دیگر تولیدات سال های اولیه دهه 1360سنجید.

    'زنگ ها' ساخته محمدرضا هنرمند با بهره گیری از داستانی نو و ساختاری قابل قبول با بازی محمد كاسبی به فروش خوبی در گیشه دست یافت و درمیان منتقدان نیز واكنش های مثبتی را برانگیخت.بی زمان و مكانی فیلم را می توان در كنار بازی خوب كاسبی از نقاط قوت آن به حساب آورد.

    در سال های میانی دهه شصت وی به بازی در تولیدات حوزه هنری همچون 'بحران'، 'بایكوت' و چند فیلم دیگر اقدام كرد كه بازی اش در نقش یك كمونیست زندانی كه دارودسته ای برای خودش در زندان تدارك دیده،به یادماندنی تر از بقیه كارهایش بوده است.

    در سال های پایانی این دهه كاسبی كه در دانشگاه رشته كارگردانی خوانده بود سرانجام اولین و آخرین فیلم بلند خود را كلید زد كه كار متوسطی از آب درآمد.

    3f8453cee056b431276be1c6863ac50b.jpg


    فیلم درباره معلم جوانی است كه در رژیم شاهنشاهی به مدرسه ای در جنوب شهر فرستاده شده و در بطن ماجراهایی تلخ قرار می گیرد.لحن تلخ و فضای سیاه فیلم به تنهایی برای كاهش مخاطبان كافی بوده و فیلم را به یكی از كم فروش ترین های سال تبدیل كرد.

    نكته جالب فیلم 'شنا در زمستان' بازی 'مجید مجیدی' در نقش معلم است كه تنها چند سال بعد نقشی به یادماندنی را در فیلم سینمایی 'پدر' به كاسبی هدیه كرد.

    این دو پیش از پدر همكاری دیگری را به نام بدوك داشتند كه با وجود خامی های بسیارش توجه سینماروها را به خود جلب كرد.نقش عبدالله تاجر بی رحم انسان كاملا با نقش های پیشین كاسبی تفاوت داشته و ظرفیت های پنهان بازیگری او را به نمایش گذاشت.

    در دهه هفتاد كاسبی پركارتر از گذشته شده و با فیلم پدر توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را از آن خود كند. وی در نقش استواری محلی كه با زنی شوهرمرده ازدواج كرده و با پسر نوجوان زن مشكلات بسیار دارد،عالی ظاهر شده و با نقش كاملا یكی شده است به گونه ای كه دیگر تمایز كاسبی از نقش ممكن به نظر نمی رسد.فیزیك خاص این بازیگر با استعداد نیز در ایفای هرچه بهتر نقش به او كمك كرده و در صحنه تنها ماندنش در صحرای برهوت،كمك شایانی به كیفیت بازی اش كرده است.

    همچنین باید به نقش كوتاه اما تاثیرگذارش در فیلم پناهنده ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور اشاره كرد كه با وجود كوتاهی حضور به دل نشسته و در ذهن مخاطبان رسوب می كند.باقی فیلم های او تا نیمه دهه هفتاد از قبیل حمله به اچ 3،دایره سرخ و براده های خورشید فیلم های متوسطی بودند كه در كارنامه كاری كاسبی جایگاه مهمی ندارند.

    سینمای ایران با پیروزی انقلاب اسلامی در شاخه های مختلف به نیروهای تازه نفس و مستعد به ویژه در حیطه بازیگری نیاز داشت كه در این میان حوزه هنری با جذب این نیروهای جوان و خلاق سهم به سزایی در پیشرفت سینمای نوپای انقلابی كشورمان داشت.

    در این میان نخستین تجربه او در سینمای كمدی با عنوان دنیای وارونه با وجود سوژه جذابش تنها به واسطه پرداخت نه چندان قوی اش به نتیجه درخشانی منجر نشد.مریم مقدس ساخته شهریار بحرانی تنها تجربه تاریخی كاسبی است كه در اكران نیز با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شده و بازی اش نیز تا حدودی مورد توجه عموم قرار گرفت.

    در دهه هشتاد این بازیگر با سابقه در سینما كم كارتر از گذشته شده و به موازات آن در مجموعه های تلویزیونی ظاهر شد.خوش ركاب ساخته علی شاه حاتمی یكی از موفق ترین كارهای تلویزیونی كاسبی است كه پخشش در نوروز انبوهی از مخاطبان را پای گیرنده ها نشاند. نقش تقی عشقی كه كامیونش را حتی از خودش هم بیشتر دوست دارد،كاملا مناسب كاسبی بوده و او نیز با بهره گرفتن درست از كلیشه ها،شخصیتی محبوب را خلق كرد كه بعدها خود آن را در خوش ركاب 2(خوش غیرت)تكرار كرد.

    دیوار ساخته محمدعلی طالبی و نفوذی ساخته مشترك مهدی فیوضی و احمد كاوری نیز از آخرین فیلم های او در سینما هستند كه در آنها نقش دوم را برعهده گرفته و همچون همیشه به خوبی از پس اجرای آن برآمده است.نكته ای كه در سه دهه بازیگری او به چشم می خورد،ایفای نقش در كارهای متنوع با درجات مختلف است بی آنكه سطح كیفی كارش از یك حد متوسط پایین تر رود.این همان نكته ای است كه محمد كاسبی را از سایر همنسلانش متمایز ساخته است.

    a9d82c7952f0e90c97c717c9ed740ce7.jpg


    فعالیت ها :


    فارغ التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران در سال 1361.

    موسس حوزه اندیشه و هنر اسلامی.

    فعالیت در رادیو در سال 1359.

    فعالیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از اعضای اولیه شوراهای بازبینی فیلم و صدور پروانه نمایش.

    شروع فعالیت سینمایی با فیلم توبه نصوح (محسن مخملباف) به عنوان بازیگر ، دستیار کارگردان ، مسئول لباس و تمرین بازیگران در سال

    فیلم شناسی :

    1384 عروسک فرنگی ( فرهاد صبا ) [بازیگر]

    1380 عزیزم من کوک نیستم ( محمدرضا هنرمند ) [بازیگر]

    1379 مریم مقدس ( شهریار بحرانی ) [بازیگر]

    1376 دنیای وارونه ( شهریار بحرانی ) [بازیگر]

    1376 همسفر ( مهدی مدنی ) [بازیگر]

    1375 ماه و خورشید ( محمدحسین حقیقی ) [بازیگر]

    1374 دایره سرخ ( جمال شورجه ) [بازیگر]

    1374 کمین ( حمید خیرالدین ) [بازیگر]

    1374 پدر ( مجید مجیدی ) [بازیگر]

    1373 حمله به اچ 3 ( شهریار بحرانی ) [بازیگر]

    1372 پناهنده ( رسول ملاقلیپور ) [بازیگر]

    1370 بدوک ( مجید مجیدی ) [بازیگر]

    1368 شنا در زمستان ( محمد کاسبی ) [کارگردان-فیلمنامه نویس]

    1366 بحران ( علی اصغر شادروان ) [بازیگر]

    1364 زنگ ها ( محمدرضا هنرمند ) [بازیگر]

    1364 بایکوت ( محسن مخملباف ) [بازیگر]

    1362 دو چشم بی سو ( محسن مخملباف ) [بازیگر]

    1362 استعاذه ( محسن مخملباف ) [بازیگر]

    1361 توبه نصوح ( محسن مخملباف ) [بازیگر-دستیار کارگردان]

    1361 مرگ دیگری ( محمدرضا هنرمند ) [بازیگر