آهوی وحشی در ردای مختار ثقفی

شروع موضوع توسط Nazanin ‏23/10/15 در انجمن تاتر و سینما

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    اولین فیلم جدی فریبرز عرب نیا وصل نیکان، ساخته ابراهیم حاتمی کیا بود. در اوایل دهه هفتاد در چند فیلم نقش دوم و سوم را بر عهده داشت. اما به نظر می رسد اولین کار حرفه ای و به یاد ماندنی این بازیگر را، می توان هنرنمایی در "ضیافت"، فیلم به یاد ماندنی مسعود کیمیایی به شمار آورد















    فریبرز عرب نیا با بازی در« آهوی وحشی» به سینما روها معرفی شد و بعد از بازی در «ضیافت» جایگاه خود را در میان علاقمندان سینما تثبیت کرد اما کسی تصور نمی کرد روزی عرب نیا ردای مختار ابوعبیده ثقفی را تن کند.

    حالا این روزها، خیلی ها فریبرز عرب نیا را می شناسند؛ چرا که نقش مختار را در مجموعه به یادماندنی مختارنامه بازی می کند. او برای ایفای این نقش، زمان و انرژی بسیاری صرف کرده و از بسیاری از پیشنهادهای سینمایی، صرف نظر کرده. البته به گفته خودش این سخت گیری ها ارزشش را داشته است.

    فریبرز عرب نیا در بیست و پنج فروردین 1343، در تهران متولد شد. او در سال 1360 موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی شد و پس از تمام کردن دوره سربازی به قصد ادامه تحصیل کشور را ترک و به ترکیه عزیمت کرد. در سال 1364 در یکی از دانشگاه های آنکارا مشغول به ادامه تحصیل در رشته مدیریت شد.

    هر چند که بازی های ضعیف و نچندان دلچسب هم در پرونده این بازیگر وجود دارد، اما این ها در کارنامه ی کاری پورعرب به چشم نمی آیند

    او پس از چندی، از تصمیم خود صرف نظر کرد. تحصیلات در ترکیه را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت تا بتواند در رشته مورد علاقه اش به تحصیل بپردازد. به محض ورود به کشور، وارد دانشگاه هنر شد. در همین سال ها، همزمان با تحصیلات دانشگاهی، آموزش سینما را در مجتمع آموزشی سینما آغاز کرد و مدتی نیز در کلاس های بازیگری، در کانون تئاتر تجربی زیر نظر استاد حمید سمندریان شرکت کرد. عرب نیا، در این دوره نمایش هایی را بازی و کارگردانی کرد؛ نمایش هایی مثل کالیگولا، آواز خون طاس و...

    اولین فیلم جدی فریبرز عرب نیا وصل نیکان، ساخته ابراهیم حاتمی کیا بود. در اوایل دهه هفتاد در چند فیلم نقش دوم و سوم را بر عهده داشت. اما به نظر می رسد اولین کار حرفه ای و به یاد ماندنی این بازیگر را، می توان هنرنمایی در "ضیافت"، فیلم به یاد ماندنی مسعود کیمیایی به شمار آورد.

    منتقدان سینمایی آن دهه بازی او را در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر جزو بهترین ها خواندند. اما او، در این جشنواره با بد اقبالی مواجه شد و کارش از سوی داوران دیده نشد. او حتی کاندید دریافت جایزه هم نشد.

    در دهه هفتاد، بازیگر جوان و جویای نام، با بازی های به یاد ماندنی اش در فیلم هایی چون شیفته، سلطان، جهان پهلوان تختی، شوکران و ... تبدیل به یکی از پر آوازه ترین و مهمترین بازیگران این دهه شد.

    چهره متفاوت، تن صدای خوب و استیل قوی، فریبرز عرب نیا را تبدیل به یکی از مهره های مفید برای سینمای ایران کرده. کسی که حالا برای همه ثابت شده که می تواند از پس نقش های خشن و جدی به خوبی برآید و با حضورش، آرامش کارگردان و رضایت مخاطب را به همراه آورد.

    هر چند که بازی های ضعیف و نچندان دلچسب هم در پرونده این بازیگر وجود دارد، اما این ها در کارنامه ی کاری پورعرب به چشم نمی آیند. به هر حال این شما و این هم لیست بیشتر کارهای فریبرز عرب نیا. خودتان به قضاوت بپردازید!



    وصل نیکان ( ابراهیم حاتمی کیا )

    مسافران ( بهرام بیضایی )

    خسوف ( رسول ملاقلی پور)

    من زمین را دوست دارم ( ابوالحسن داودی )

    آهوی وحشی ( حمید خیرالدین )

    مرد پنجم ( سید محسن شهابی )

    سال های بیقراری ( مسعود نوابی )

    کاکادو ( تهمینه میلانی )

    ضیافت ( مسعود کیمیایی )

    ستاره های سربی ( مهدی ودادی )

    فرار مرگبار ( تورج منصوری )

    بالاتر از خطر ( سعید عالم زاده )

    سلطان ( مسعود کیمیایی )

    جهان پهلوان تختی ( بهروز افخمی )

    شاهرگ ( علی غفاری )

    شوکران ( بهروز افخمی )

    دلباخته ( خسرو معصومی )

    شیفته ( محمدعلی سجادی )

    هزاران زن مثل من (رضا کریمی )

    رنگ شب (محمدعلی سجادی)

    هفت پرده (فرزاد مؤتمن)

    از صمیم قلب (بهرام کاظمی )

    وکیل ( مجموعه تلویزیونی، سیروس مقدم )

    برگ برنده (سیروس الوند )

    پروانه )عباس رافعی )

    باج خور (فرزاد مؤتمن)

    مختار نامه (داود میر باقری)