حرف زدن تنها راه است

شروع موضوع توسط Nazanin ‏24/10/15 در انجمن تاتر و سینما

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    30429ec56fe01a734fd55e465d6892c8.jpg
    آرماندو میلانی برای مرتضی ممیز از چشم تا قلبش را نشان داد .

    عصر روز گذشته دوستان و هم سن و سال‌های ممیز راس ساعت مقرر در تالار بتهوون خانه‌ی هنرمندان جمع شده بودند تا در مراسم بزرگداشت، وی پس از گذشت دوماه از دومین سال‌روز درگذشتش، حاضر باشند. آرماندو میلانی، گرافیست نامی و دوست ایتالیایی ممیز هم به تهران آمده بود. او نمونه‌هایی از آثار خود و گرافیست‌های نامی جهان را را نشان داد و سخنرانی كرد. جوان‌ترها كه عموماً دانشجویان هنر و گرافیك بودند با تاخیری یك ساعته به سخنرانی می‌رسیدند كه خود با 45 دقیقه تاخیر آغاز شده بود.

    به گزارش ایسنا، آرماندو میلانی به‌ همراه میهمانان داخلی و خارجی، سفیر ایتالیا - روبرتو توسكانو - نماینده‌ی فرهنگی این كشور - فیلیچیتا فرارو - یاد و خاطره ممیز را گرامی داشتند.

    امر‌الله فرهادی - عضو هیأت امنای بنیاد ممیز - یادداشت خانواده ممیز را برای میهمانان خواند.

    افسانه ممیز - همسر مرتضی ممیز - گفته بود: خوشحالم از این‌كه دومین نمایشگاه گرافیك را با عنوان "از چشم تا قلب" با آثار هنرمند ایتالیایی آرماندو میلانی همزمان با سالگرد مرتضی ممیز برگزار می‌كنیم؛ البته این برگزاری با تاخیر دوماهه همراه بود. علت این تاخیر برمی‌گردد شاید به بی‌تجربه‌گی ما كه می‌بایست گالری مرتضی ممیز را از قبل رزرو می‌كردیم كه نكردیم؛ در نتیجه نوبت ما برای برگزاری این نمایشگاه این زمان شد!

    او چنین عنوان می‌كرد: این نمایشگاه كه انشاالله هرساله از طرف بنیاد مرتضی ممیز با همكاری خانواده و دوستان ممیز برگزار خواهد شد در جهت معرفی هرچه بیشتر گرافیك دنیا به ایران و بالعكس و آشنایی نسل جوان گرافیست با گرافیك جهان و ارتقای سطح گرافیك در ایران كه از اهداف و خواسته‌های مرتضی ممیز و نیز بنیاد مرتضی ممیز است، برگزار می‌شود. همكاری و مشاركت شما دوستان می‌تواند در جهت هر چه بهتر شدن كیفیت كار در آینده موثر باشد.

    آرماندو میلانی گرافیست حدود 65 ساله‌ی ایتالیایی كه 20 سال گذشته را در آمریكا، فرانسه و ایتالیا گذرانده است، با موهای جو گندمی و به زبان تركیبی ایتالیایی و انگلیسی از كسانی كه در مراسم حضور داشتند قدرشناسی كرد و گفت: مرتضی ممیز را در جلسات مختلفی كه ایكوگرادا ملاقات كرده و با او آشنا شده است.

    او گفت: مرتضی ممیز را به‌خاطر طراحی خلاقانه و حس انسان دوستانه‌اش دوست داشته و گمان می‌كند این خصوصیات یك طراح خوب است.

    میلانی تأكید كرد: اگر می‌خواهید نجات پیدا كنید، حرف زدن تنها راه حل است. یك طراح برای به‌دست آوردن یك زندگی خوب باید بجنگد.

    به‌گفته‌ی میلانی، عنوان "از چشم تا قلب" برای نمایشگاه به این خاطر انتخاب شد كه یك طراح وقتی لوگو یا نشانی را طراحی می‌كند، به‌دنبال اینست كه پیامی را برساند و انتقال پیام برای او مهم و راه درستی برای این كار است كه باعث می‌شود طرح در یاد و خاطره و تاریخ بماند.

    او به‌عنوان نتیجه‌گیری از ارزش‌های طراحی حرفه‌ای گفت و افزود: امروزه طراحانی هستند كه نامی از آن‌ها برده نمی‌شود، اما در تاریخ جاودانه هستند.

    میلانی توضیح داد: طراح می‌تواند با استعاره از ارتباطات و عناصر به ‌نوعی ضد و نقیض و از طنز تلخ و هر عنصر غیر‌منتظره‌ای استفاده كند و سعی این است كه این عناصر گویا باشند.

    او افزود: 15 هزار سال قبل انسان غارنشین توانایی خواندن یا نوشتن را نداشت ولی با طرح و خط‌هایی كه وجود داشت، می‌توانستیم منظور او را دریابیم. این روند در طراحی امروزه هم وجود دارد كه در طراحی لوگو از آن استفاده می‌شود.

    میلانی ادامه داد: انسان‌ غارنشین از این تصاویر برای تزیین غارها استفاده كرد و این در كشورهای خارجی هم رایج است و فكر می‌كنم تا امروز هیچ تغییر كیفیتی نداشته است. 2500 سال پیش كنفسیوس گفته است هیچ كلامی وجود ندارد كه همه‌چیز را كنترل كند و یك طراح این كار را برای یك زندگی بهتر برعهده دارد.

    میلانی سپس با ارایه‌ی توضیحاتی آثاری را از هنرمندان دهه‌ی 60 دنیا نشان داد.

    وی اذعان كرد: تمام كارهایی را كه نشان دادم از فرهنگ‌ها و كشورهای مختلف هستند، ولی همه آن‌ها یك وجه اشتراك دارند كه یك مفهوم را به بیننده انتقال می‌دهند و در مخاطب تعجب به‌وجود می‌آورند و او را جذب می‌كنند و تاثیر گذارند.

    میلانی در سال پس از 30 سال طراحی تصمیم گرفته است با موضوع اخلاقی و انسانیت كار كند و به تمامی موضوعاتی كه به انسان‌ها و فرزندان او و مشكلاتی كه در كمین آن‌ها است برمی‌گردد، بپردازد؛ نمونه‌ی كارش را به‌ حاضران نشان داد و نمونه‌های بیشتر آن در نمایشگاه او ارایه شده بود.

    او سال‌ها پیش نام فامیلی خودش را روی یك اتومبیل قدیمی دیده و با آن عكس یادگاری می‌گیرد؛ از دوستانش هم در سراسر جهان می‌خواهد كه اگر مورد مشابهی دیدند تصویری برای او ارسال كنند. تلفیق عكس مرتضی ممیز و مرلین مونرو، ارسالی پیر گرافیك ما بوده است.

    آرماندو میلانی عكس‌های یادگاری‌اش را هم با طراحان نامی جهان نمایش داد.

    با پایان سخنرانی جمعیت به گالری مرتضی ممیز رفتند تا شاهد كارهای میلانی باشند. در این نمایشگاه كه آثار در دو بخش جداگانه تدارك دیده شده است، در یك بخش آثار طراحی‌ها - قلم فلزی‌ - و در بخشی دیگر 40 لوگو و 40 پوستر میلانی عرضه شده است.

    نگارخانه‌ی ممیز خانه‌ی هنرمندان ایران تا ساعاتی طولانی پس از گشایش این نمایشگاه، مملو از طراحان گرافیك، هنرمندان نقاش، فیلم‌ساز، عكاس و نمایندگانی از سفارت‌خانه‌های كشورهای اروپایی در تهران بود.