30 سال پس از مرگ هنوز می‌خنداند چاپلین

شروع موضوع توسط Nazanin ‏24/10/15 در انجمن تاتر و سینما

  1. Nazanin

    Nazanin Moderator عضو کادر مدیریت

    ارسال ها:
    16,244
    تشکر شده:
    60
    امتیاز دستاورد:
    38
    72c713147c7fd099e3a7e04769f2d63f.jpg
    چارلی چاپلین سی سال پس از مرگش، هنوز با سبیل مضحک و راه‌رفتن خنده‌دارش به همان اندازه گذشته‌ها محبوب است.

    این تداوم محبوبیت را مدیون بازسازی فیلم‌های قدیمی‌اش به وسیله آرشیو فیلم بولونا در ایتالیا و شرکت فیلمسازی MK2 در فرانسه است که حقوق این فیلم‌ها را خریده‌اند.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه چاپلین 30 سال پیش در چنین روزی در 25 دسامبر 1977 درگذشت، اما طنز گزنده آثارش مانند "جویندگان طلا"، "بچه" و آخرین فیلم صامتش "عصر جدید" از آزمون زمانه را از سر گذرانده‌اند و مشتاقان فیلم را از بنگلادش تا برزیل به تحسین واداشته‌اند.

    از سال 2001 حدود 2.8 میلیون نسخه از دی‌وی‌دی‌های چاپلین در سراسر جهان به فروش رفته‌اند، از جمله 725000 نسخه در اسپانیا، 420000 نسخه در آمریکا، 300000 نسخه در انگلیس و فرانسه و 100000نسخه در برزیل.

    اما وضع در انتهای دهه 1990 اینگونه نبود، چاپلین تقریباً از صحنه حذف شده بود. کپی‌های فیلم‌هایش کهنه شده بودند و ندرتا اکران می‌شدند، و همین مسئله وارثان او را به این فکر انداخت تا حیات مجددی به آنها دهند.

    در همین سال‌ها بود که فیلم‌های فیلمساز فقید فرانسه، فرانسوا تروفو بوسیله MK2 به صورت دی‌وی‌دی مجددا منتشر شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

    ورثه چاپلین با اطمینان از این که چاپلین هم به همین میزان می‌تواند محبوب باشد، حقوق 12 فیلم او را بر مبنای قراردادی که مفاد آن هنوز افشا نشده است، به شرکت MK2 واگذار کردند.

    MK2 بازسازی این فیلم‌ها را به آرشیو فیلم بولونا و لابراتوار فیلم Immagine Ritrovata واگذار کرد و از شرکت وارنر هم خواست این دی‌وی‌دی‌ها را در سراسر دنیا پخش کند.

    به گفته رئیس آرشیو فیلم بولونا،جیانلوکا فارینلی، جمع‌آوری همه عناصر همه عناصر لازم برای بازسازی فیلم‌ها را از آرشیوها یا اشخاص ممکن است پنج تا شش سال طول بکشد.

    در مواردی که نگاتیو اصلی از بین رفته بود، بازسازی بر روی کپی‌ها انجام می‌شد، که گاهی کیفیت بالایی نداشتند و به علت کاسته‌شدن از تفاوت‌ها در کنتراست‌ها "هوموژنیزه" شده بودند.

    سال آینده قرار است شرکت Immagine Ritrovata به همراه آرشیو فیلم و تلویزیون ملی لندم و شرکت فرانسوی لابستر بازسازی 33 فیلم چاپلین را که در سال‌های 1914 و 1915 تولید شده بودند (دو فیلم از 35 فیلم تولیدشده گم شده‌اند) را به انجام برسانند.

    کارمیتز می‌گوید واکنش به انتشار این فیلم‌های بازسازی‌شده در آمریکا ناامیدکننده بوده است: "زیرا آمریکایی‌ها زیاد به میراث سینمایی علاقمند نیستند و حافظه کوتاه‌مدتی دارند، "اما در برزیل و آرژانتین و ژاپن چاپلین بسیار محبوب است."

    فیلم‌های بازسازی‌شده در سینماها نیز نمایش درآمده‌اند. فیلم "دیکتاتور بزرگ" در جشنواره فیلم برلین در سال 2002 به نمایش در آمد و فیلم "عصر جدید" در جشنواره کن سال بعد روی پرده رفت.

    در آستانه گشایش موزه چارلی چاپلین در سوئیس، محل درگذشت او، دست‌نوشته‌ها و طراحی‌های او بوسیله آرشیو فیلم بولونا دیجیتال شده است و به صورت رایگان بر روی اینترنت نیز قابل مراجعه است.همچنین خانه چاپلین در 25 سال آخر عمرش که مشرف بر دریاچه لمان در ژنو بود، خریداری شده است.

    این موزه شامل یک نمایشگاه دائمی، یک سینمای 200 نفره و یک فروشگاه و رستوران است.